Italienskt jetflyg
-
Nils Larsson
- Medlem
Italienskt jetflyg
I Bra böckers lexikon står följande:"Italienska Campani N.1 var det första
jetflygplan som kunde flyga längre än 500km.Den 28augusti 1940 flög
Mario de Bernardi med detta experimentplan Milano-Rom med en medelhastighet av 450km/tim".
Kan man tolka det här som att Italien låg ganska bra till på det här området?Tvivlar på att det bygger på tysk teknik eftersom jag utgår från att dom var ganska restriktiv med att sprida sin senaste teknik till andra.
Hur fortsatte den italienska utvecklingen på det här området?
jetflygplan som kunde flyga längre än 500km.Den 28augusti 1940 flög
Mario de Bernardi med detta experimentplan Milano-Rom med en medelhastighet av 450km/tim".
Kan man tolka det här som att Italien låg ganska bra till på det här området?Tvivlar på att det bygger på tysk teknik eftersom jag utgår från att dom var ganska restriktiv med att sprida sin senaste teknik till andra.
Hur fortsatte den italienska utvecklingen på det här området?
Nu har jag inte min bok om jetflyg framför mig, men jag tror att N.1 var mycket speciel. Planet hadde ett rör igenom sig som tex tunnan men i röret satt en kolvmotor som drev trubinerna, som mer liknade ett antal flygplans propelrar, i slutet av röret hadde planet en efterbränings kammare som på moderna flygplan.
Så planet var inget riktigt jetflygplan utan snarare ett udda proppeler drivet plan med efterbräningskammare. Så jag gissar när planet flög sin rekord tur var det nog tack vare proppeler driften. Ganska säker på att Me-109 och splitfiren kunde flyga i medelhastigheter på 450km/tim och betydligt längre och de var krigsplan nertygda av kulsprutor och pansar och inga expriment plan.
Att driva trubinen av en kolvmotor var en återvändsgränd så det gick inte att utvekla till något nyttigt, planet hadde inget med de tyska planen att göra.
Kom ihåg jag skriver detta ur minet så jag läger in en brasklapp för fel
Så planet var inget riktigt jetflygplan utan snarare ett udda proppeler drivet plan med efterbräningskammare. Så jag gissar när planet flög sin rekord tur var det nog tack vare proppeler driften. Ganska säker på att Me-109 och splitfiren kunde flyga i medelhastigheter på 450km/tim och betydligt längre och de var krigsplan nertygda av kulsprutor och pansar och inga expriment plan.
Att driva trubinen av en kolvmotor var en återvändsgränd så det gick inte att utvekla till något nyttigt, planet hadde inget med de tyska planen att göra.
Kom ihåg jag skriver detta ur minet så jag läger in en brasklapp för fel
Re: Italienskt jetflyg
Italienarna byggde ju flera jetplan efter kriget. Fiat var väl de ledande (enda?) med G80 (flög första gången 1951) och G91 för att nämna några.
Att de första italienska jetmotorerna byggdes utan tysk hjälp tror jag också.
Lite läsning:
http://tanks45.tripod.com/Jets45/Histor ... 2/CC-2.htm
http://www.museoscienza.org/english/aereo/caproni.html
Jag tror att man inte skall ha fördomar mot de italienska konstruktörernas förmåga, i mellankrigstiden satte italienska flygplan många rekord.
MVH
Hans
edit - JA, det du pratar om finns beskrivet i den andra länken.
Att de första italienska jetmotorerna byggdes utan tysk hjälp tror jag också.
Lite läsning:
http://tanks45.tripod.com/Jets45/Histor ... 2/CC-2.htm
http://www.museoscienza.org/english/aereo/caproni.html
Jag tror att man inte skall ha fördomar mot de italienska konstruktörernas förmåga, i mellankrigstiden satte italienska flygplan många rekord.
MVH
Hans
edit - JA, det du pratar om finns beskrivet i den andra länken.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Hastighet för Supermarine Spitfire:
Mk I - 580km/h
Mk IX - 657km/h
Mk XIV - 721km/h
Så så snabb var inte Campanin.
Källa: Flygsida
"If the British Empire and its Commonwealth last for a thousand years, men will still say, "This was their finest hour""
Sir Winston Churchill, 18 June 1940
Mk I - 580km/h
Mk IX - 657km/h
Mk XIV - 721km/h
Så så snabb var inte Campanin.
Källa: Flygsida
"If the British Empire and its Commonwealth last for a thousand years, men will still say, "This was their finest hour""
Sir Winston Churchill, 18 June 1940
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: