Den tyskfrivillige Erik Wallin ska ha flyttat till Kina efter 1945. Blev han måhända kommunist på äldre dar?
Det står i epilogen till en av upplagorna av Ragnarök att Wallin delade bostad med självaste Jan Myrdal i Kina.
Det är förvisso känt att tyska efterkrigstidsnazister faktiskt lutade mer åt Sovjet[1], och till och med ska ha erhållit ekonomiskt stöd av Stalin[2]. Men är det inte ett märkligt agerande av en nazist som riskerat livet i "kriget mot kommunismen"?
[1] An Interview with General Otto Ernst Remer, "Q: General Remer, you have called for German-Soviet cooperation. Can you tell us about that?" (Obs! Revisionist-hemsida.)
[2] Strange Ties: The Stasi and the Neo-Fascists,"These contacts led to covert Soviet financial support for Remer's neo-Nazi organization..."
Erik Wallin och Jan Myrdal?
Märkligt det där- jag talade med en österrikisk veteran och han talade också varmt om Ryssland, till skillnad från USA som han inte gillade alls.
Jag tolkade det som avsky för det amerikanska inflytandet på Tyskland, och att det i så fall skulle vara bättre med ett samarbete med Ryssland...men jag kan ju ha fel.
Jag tolkade det som avsky för det amerikanska inflytandet på Tyskland, och att det i så fall skulle vara bättre med ett samarbete med Ryssland...men jag kan ju ha fel.
-
Martin Månsson
- Medlem