Tysk WW2 design

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 9 juni 2002, 10:56

Bild

Kolla in snubben 2:a från vänster med ett papper i handen. Så snygg uniform han har!!!

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Estetik

Inlägg av Fläsket » 9 juni 2002, 11:12

En annan intressant detalj är att den svarta SS-paraduniformen är extremt populär i S&M-kretsar. I synnerhet i dem homosexuella sådana, tydligen
Det är dendär "disciplinerade estetiken i kombination med hotfullt svart och spartansk hårdhet" som lockar enligt de bekanta jag har som har koll på den svängen.
Och som någon nämnde: "De var badguys, men vilka bad guys!"
Notera att även Sovjetiska uniformer och plan är mycket Sexxxy, särskilt under kalla-kriget så är ju Russkies klart snyggare än jänkarna.

Vaktparader:

Tyskland på 30-talet: Masståg av uniformerade män, fanor till förbannelse och koreograferade manövrer av närmast balettaktig preciscion.

Sovjet:
Tusentals gardessoldater, friska ungdomar, fanor och atombomber på banddrivna avfyrningsramper.

USA:
En heliumfylld ballong som ser ut som Musse Pigg (tm) och cheerleaders i korta kjolar med glitter i urringningen.

De allierade gjorde endel snygga grejer:
Spitfire, Mosquito, P-51,B-29, Cometstridsvagnen. Abrams och F-14 i dag, men de gamla Bad Guy prylarna är svåra att slå.

Disneyfieringen av militarismen kanske är en skojig konspirationsteori vi kan snickra på? :lol:

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 9 juni 2002, 12:05

Beredd att hålla med Dalmas.

Bild
Brittiska fallskärmsjägare
Senast redigerad av 1 Mats, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 juni 2002, 17:27

Jonteman skrev:[
Kolla in snubben 2:a från vänster med ett papper i handen. Så snygg uniform han har!!!

Du menar Max Wünsche..... :D

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 9 juni 2002, 17:42

Japp, tror det. Tog ju bilden ifrån "Hitler-bilder" för att han hade en så snygg uniform...

För övrigt tycker jag det silvriga SS mot svart bakrund också är helsnyggt.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Estetik. Långt citat.

Inlägg av Fläsket » 10 juni 2002, 12:47

"Järnkorset i svart och silver som ledde tanken till Preussens frihetskamp under Napoleon I och Tysklands enande under Napoleon III [s tid...] väckte också minnen från Tyska Ordens korståg mot de hedniska slaverna. Eklövet och örnen förmedlade ett eko från fallna välden, ett medeltida, ett romerskt,det tredje och sista fortfarande ett levande minne, alla härskare över långt större områden än Weimarrepublikens. [...] Men det ojämförligast verksammaste medlet var SS' nordiska runor som manade fram denna värld med vilda gudar och desperata hjältar som på ett så ödersdigert sätt påverkade tyskarnas romantiska fantasi."

Waffen-SS, asfaltssoldaterna. John Keegan.Aldus 1972.
ISBN 91-0-038041-5 HFT
ISBN 91-0-038040-7 ARK

Ett citat som antyder hur viktigt estetiken ändå var i den Nazistiska världsbilden och förklarar endel av tonvikten de lade på att deras grunkor skulle vara snygga, kanske? OK, att Tiger 2 och Panter och me262 var tekniskt aningen opålitliga, men när de funkade var de bra och de var alltid vackra. Hitler hade ju konstnärsaspirationer trots allt, så han kanske föredrog att godkänna estetiskt tilltalande förslag? :)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 10 juni 2002, 23:57

Jag håller absolut inte med om att tysk materiel var snyggare än övriga länders. Visst, FG 42, MG 42 och He 219 var "vackra" vapen.

Jag skulle vilja dela in skönhetsintrycket i två delar, linjeskönhet och brutalt formspråk.

Jag anser att P 38 och Luger ser ganska "bögiga" ut i jämförelse med Colt 1911 och Browning "Hi-Power".

MP 40 kan på intet vis jämföras i skönhet med PPSh-42 och Thompson eller för den delen med Sten-kpistens brutala enkelhet.

Mauser bössan är inte i närheten av Lee-Enfield.

Tyska jaktplan kan inte jämföras med Spitfires och P-51D:s skönhet eller Hawker Typhoons och F4U-Corsairs brutalitet.

Stuka är riktigt gullig och feminin i jämförelse med den sovjetiska Il-2:an, den flygande stridsvagnen.

Tyska bombplan var långt ifrån B-29:s rena linjer och även långt ifrån B-17:s brutala utseende.

Pzkw IV och Tiger ser visserligen brutala ut. Men att jämföra dom med T-34/85, KV 2 och IS-2 är bara för mycket.

Tyska pv-vagnar som Jagtpanther och Hetzer ser onekligen bra ut, men jag kan inte påstå att jag tycker att dom ser bättre ut än SU-100.

ISU-122 och -152 är tveklöst de vackraste understödsvagnarna.
Stug III är visserligen vacker men Sturmtigern å andra sidan ser ut som en Tiger med ett rövhål i frontpansaret.

Tyskt fältartilleri ser antikvat ut i jämförelse med sovjetiska och amerikanska pjäser.

Vad gäller hjulfordon kan inget land matcha de amerikanska i skönhet.

Avseende fartyg så måste jag erkänna att "fickslagskeppen" och Scharnhorst/Gneisenau såg amerikanskt vackra ut. Men Bismark, ja hon ser med sina dubbeltorn ut som ett modifierat VkI fartyg och kan på intet vis jämföras i skönhet med amerikanska, italienska och japanska slagskepp med trippeltorn, för att inte tala om de franska med kvadruppeltorn.

Vag gäller uniformer så tycker jag att "Feldgrau" ser bra ut på "kaserngården", men i fält så ser den helt fel ut. Där är amerikanska och brittiska uniformer vassare.
Fallschirmjägers "sparkdräkt" hör till krigets vackraste.
Vad avser de tyska svarta uniformerna så anser jag att passar sig bäst på Mykonos (kommentarer överflödiga).
Senast redigerad av 1 Olof Larsson, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 11 juni 2002, 00:02

Larsson,

har du något emot den tyska arméns storhet? :) Jag tycker mig minnas att du klankat ner på dem i andra sammanhang oxå! :roll: :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 11 juni 2002, 00:30

Larsson,

har du något emot den tyska arméns storhet? Jag tycker mig minnas att du klankat ner på dem i andra sammanhang oxå!

/Johan
Det stämmer att jag inte sällan har klankar ner på tyskland på det här forumet. Skälen torde vara flera:

-Jag försöker i viss mån kompensera för vad jag upplever som en okritisk upplyftning av Wermachts förmåga, vi ska trots allt inte glömma vilka det var som förlorade kriget. Det är tämligen självmarkerande.

-Jag hade släktingar (Sudttyskar) som stred i Wehrmacht och detta är inget som jag på något sett skäms över. Jag är dessutom uppvuxen i en familj som är tyskvänlig och har varit tyskvänlig åtminstone de senaste hundra åren. Detta är inte heller något som jag skäms över. Dock så är det så att jag som troende på demokrati, liberalism och rättsamhället har lättare att identifiera mig med de demokratiska staterna Finland, Storbrittanien och USA. Ser man på mina inlägg som berör tiden efter VkII så torde de istället kunna anses vara tämligen USA-fientliga.

-Jag anser fullt och fast att Tyskland på många områden var underlägsna sina fiender (till största delen p.g.a. inkompetenta politiker).

-Vad anser just detta ämne så tror jag dels att mitt estetiska sinne till viss del har låtit sig påverkas av mitt mera praktiska militära sinne.
T.ex. en person som är okunnig anseende örlogsfartyg tycker kanske att Bismark med sina fyra dubbeltorn är vackrare än Missouri med sina tre trippeltorn eller Richeliu med sina två kvadruppeltorn. Jag som dock har viss kompetens i området har kanske svårt att bortse från det faktum att duppeltorn är ett slöseri med vikt jämfört trippel/kvadruppeltorn.

Jag måste dock trots det fortsätta hävda att jag sällan finner tysk materiel vara vackrare än den materiel som deras fiender hade.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 juni 2002, 00:46

Vad anser just detta ämne så tror jag dels att mitt estetiska sinne till viss del har låtit sig påverkas av mitt mera praktiska militära sinne.
T.ex. en person som är okunnig anseende örlogsfartyg tycker kanske att Bismark med sina fyra dubbeltorn är vackrare än Missouri med sina tre trippeltorn eller Richeliu med sina två kvadruppeltorn. Jag som dock har viss kompetens i området har kanske svårt att bortse från det faktum att duppeltorn är ett slöseri med vikt jämfört trippel/kvadruppeltorn.
jag tycker att Bismark var ett mycket vackert skepp! Och jag tror inte att "slöseri med vikt" har något med skönhet att göra! Många byggnader är extremt överflöddigt utsmyckade och många experter inom arkitektur skulle hitta många dåliga saker med barrockhus men man tycker att det är vackert! Desutom är Britternas uniformer extremt mycket fula än SS-truppernas uniformer! Man behöver man inte alltid blanda in politik i konst!

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 11 juni 2002, 01:37

T.ex. en person som är okunnig anseende örlogsfartyg tycker kanske att Bismark med sina fyra dubbeltorn är vackrare än Missouri med sina tre trippeltorn eller Richeliu med sina två kvadruppeltorn. Jag som dock har viss kompetens i området har kanske svårt att bortse från det faktum att duppeltorn är ett slöseri med vikt jämfört trippel/kvadruppeltorn.
Slöseri med vikt är det självklart, men å andra sidan så slås två rör ut istället för tre eller fyra ut om tornet blir obrukbart.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Design örlogsfartyg

Inlägg av Battler » 11 juni 2002, 10:04

Örlogsfartyg är vackra men undantag finnes.
http://web.ukonline.co.uk/aj.cashmore/r ... lovsk1.jpg
Sovjetiska Petropavlovsk / Marat / Volkhov (Gangut Class)

MVH

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 11 juni 2002, 11:40

Nu kliver jag lite utanför tidsramen men jag tycker det verkar vara ett fenomen just för WW2. Ett exempel från första världskriget som inte var sådär jättehejigt är ju den lilla mössan som soldaterna bar när de inte bar hjälm. Tittar man sen bilder från WW1 så verkar huvuddelen ha fått för stora hjälmar.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Ja..

Inlägg av -vils- » 11 juni 2002, 13:02

Anno skrev:Fransmännens hjälmar såg ut som brannmanshjälmar och britternas var fula(var dom inte värdelösa mot splitter från sidan?)! Amerikanarnas var snygga. Men snygast var tyskarnas.
..och den tyska hjälm designen ifrån ww1-ww2 går igen idag, nuförtiden använder alla länder den formen..

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Ja..

Inlägg av Martin Tunström » 11 juni 2002, 15:22

-vils- skrev:
Anno skrev:Fransmännens hjälmar såg ut som brannmanshjälmar och britternas var fula(var dom inte värdelösa mot splitter från sidan?)! Amerikanarnas var snygga. Men snygast var tyskarnas.
..och den tyska hjälm designen ifrån ww1-ww2 går igen idag, nuförtiden använder alla länder den formen..
Använde inte Pinochets armé dom tyska hjälmarna?(har sett bilder på marscher med tyska hjälmar). Sen använde Finland det ett tag efter kriget också!

Skriv svar