Blodgruppstatueringar
Blodgruppstatueringar
Många Waffen - SS soldater hade ju sådana..Kan någon vara supersnäll och skicka en bild på en sådan tatuering?
MVH Kim[/i]
MVH Kim[/i]
Hittade lite länkar där det i alla fall har diskuterats. Men jag vet inte om det finns bilder på hur tatueringen ser ut. Leta igenom och kolla. Annars är det bara som han säger i tråden. Sök på tattoo på third reich forumet så finns det massor med trådar som behandlar ämnet.
http://www.thirdreichforum.com/viewtopi ... ght=tattoo
//Johan
http://www.thirdreichforum.com/viewtopi ... ght=tattoo
//Johan
Tatuering
En sån har jag faktiskt sett live en gång. Det var en kollega till mig som hade blivit tvångsinskriven vid 16 års ålder vid krigsslutet. taturingen i hans fall gjordes i samband med en läkarundersökning och dessutom med tvång. Två stora ss-killar höll honom och en 3e tatuerade. Märket var inte större än ca 1,5 cm. Det såg ut som ett omkullvält V och en 1a.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jo, dock bar SS detta för att man snabbt bara skulle kunna kolla vad för blodgrupp och snabbt tanka upp honom på nytt, dock blev detta ett igenkännings märke när de togs tillfånga, alltså det hjälpte inte om de drog på sig ett par wehrmacht paltor, kollade de bara om de hade tatueringen så fick de allierade sitt svar om han var SS eller inte.Mr x skrev:Hade inte tyskarna s.k dogs tags?
- subskipper
- Medlem
Det hände även att personer med ärr på det ställe tatueringen suttit togs för SS-soldater.Rommel skrev:Jo, dock bar SS detta för att man snabbt bara skulle kunna kolla vad för blodgrupp och snabbt tanka upp honom på nytt, dock blev detta ett igenkännings märke när de togs tillfånga, alltså det hjälpte inte om de drog på sig ett par wehrmacht paltor, kollade de bara om de hade tatueringen så fick de allierade sitt svar om han var SS eller inte.Mr x skrev:Hade inte tyskarna s.k dogs tags?
~Henric Edwards