Adlig krypskyttar...
- Johan Elisson
- Medlem
daniel l, använde både tyskar och ryssar taktiken (som jag läst någonstans om) att man hade en krypskytt, och en soldat/underofficer/officer som underhöll krypskytten med mat, utrustning och annat? I tyskarnas fall, så borde det ju i alla fall ha handlat om åtminstonde en underofficer då det (eller två soldater som du skrev) krävdes för att en träff skulle godkännas?
/Johan
/Johan
Svar ja. Ryssarna utvecklade tvåmanslagen och tyskarna adopterade det, ensamma skyttar förekom dock troligtvis också ända till krigsslutet på den tyska sidan. Vanligtvis fungerade nummer två som observatör, "livvakt" eller helt enkelt andre skytt. Det var vanligt att de turades om att bevaka/ observera. Jag har också hört talas om femmannalag men jag är inte säker på om detta är sant, vet heller ej om det var en utvecklad taktik eller bara en lokal improvisation. Mat och utrustning var det inte mycket tal om, prickskyttar tog endast med sig det allra nödvändigaste. Choklad, hårda karameller och vatten var vanliga förfriskningar bland de britttiska prickskyttarna.
mvh/ daniel
mvh/ daniel
- Johan Elisson
- Medlem
snipers
jag har för mig att jag läst att SS hade en särskild anti-krypskytt styrka
som spårade upp fientliga krypskyttar.
Eller är jag helt ute och cyklar?
som spårade upp fientliga krypskyttar.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Det man inte vet, frågar men om.
- Olof Larsson
- Medlem
Re: Adlig krypskyttar...
Ädel (nobel) prickskytt skall det vara.Rommel skrev:Läste i en bok att när en ryssk prickskytt dödat 40 tyskar så blev han/hon en så kallad "Adlig krypskytt". Hur många ungefär måste ha blivit det???