Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
somnium
- Ny medlem
Dr. Dirlewanger kommer jag att ta upp om det var honom du tänkte på..OCh lite om Rona om det går att finna
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
Lite kuriosa, utrikesminister Joachim von Ribbentrop's son Rudolf von Ribbentrtop var officer i Waffen-SS (LAH).
MVH
-
Hooka-Hey
- Medlem
somnium skrev:Ahoy! Jag ska göra ett förhoppningsvis superbra arbete om Waffen SS och úndrar om ni har några bra tips på vad jag ska ta med..Jag har ju rätt mycket själv men tips från experter är ju aldrig fel (dvs länkar och dyl). Eftersom arbetet ska vara som ett litet häfte
Hej,
du har ju nu fått många bra tips på vad du kan ta med i ditt skolarbete gällande Waffen-SS. Mitt tips är att du utifrån detta utgår från vad du vill att ditt skolarbete skall omfatta, dvs vad du vill ta med respektive vad du avgränsar, dvs vad du inte kommer att ta upp gällande Waffen-SS i ditt skolarbete. Därmed blir det lättare för dig att få möjlighet att i ditt häfte presentera goda och relativt djuplodande analyser för de delar du tar upp samtidigt som du undviker att låta skolarbetet tvingas växa till ngt som blir alltför omfattande och svårare att överblicka.
Lycka till!!!
/ Hooka-Hey
-
Sune
- Medlem
Nå, vad var Waffen-SS då? Jag menar, vad var det som INTE var myt?
(Eftersom det mesta verkar ha varit myter)
-
Daniel L
- Medlem
-
Marcus
- Medlem
Wolfblitzer skrev:Han som det skrevs en bok om som finns i bokhandeln just nu, "Bödeln i Warzawa" men visst man kan ta upp flera eftersom ansvaret delas av många
Menar du "Warszawas bödel" av Niclas Sennerteg som handlar om Heinz Reinefarth?
/Marcus
-
Wolfblitzer
- Medlem
Marcus Wendel skrev:Wolfblitzer skrev:Han som det skrevs en bok om som finns i bokhandeln just nu, "Bödeln i Warzawa" men visst man kan ta upp flera eftersom ansvaret delas av många
Menar du "Warszawas bödel" av Niclas Sennerteg som handlar om Heinz Reinefarth?
/Marcus
Jo så heter den
-
Mukko
- Medlem
somnium skrev:Spitze skrev:Jag skulle också gärna göra ett arbete i skolan om Andra Världskriget. Håller på med det just nu, men vi får inte göra någon fördjupning, gah, det är så lätt

Det verkar ju idiotiskt...

När besökte du svensk skola senast

.
-
Fläsket
- Medlem
Kan man kanske inte klandra Sepp för. Han var ju bara utbildad till Sergeant. Och det skall sägas till hans försvar att han ju faktiskt skaffade sig en utmärkt stab som såg till att sköta de saker han visste om att han inte rådde på.
Han hade koll på sin förmåga.

-
Sune
- Medlem
Jag tycker det är ganska meningslöst att diskutera 'myt' eller inte.
Ingenting är svart eller vitt. Därför skulle jag vilja veta mer nyancerat hur det förhöll sig med Waffen-SS. Siffror tack!
När man slänger ur sig ord som 'skräp', ställer jag frågan: I förhållande till vadå? I förhållande till svenska förband???? Jag tvivlar ....