Wittmanns död
Han hade tidigare blivit vagnschef för en egen Tiger tank nångång under 1944 men dagen för slagen vid Villers-Bocage så var hans tank sönder och han följde alltså med Wittmann istället. Sen återgick han nog till sin egen tank och blev sen skadad i en flygattack och förflyttad från fronten.Vad gjorde Bobby Woll eftersom inte han var med?
Han han dock deltaga i kriget igen i en Tiger 2:a i mars 1945.
Han överlevde och dog 1996.
Wittmann
Chade: Det var 5 tigrar som slogs ut den dagen (inklusive Wittmanns), de fyra andra tigrarna tillhörde: Iriohn, Dollinger, Höflinger och Kister.
Kan förövrigt varmt rekomendera Patrick Agtes bok "Michael Wittmann and the Tiger Commanders of the Leibstandarte" för den som är intresserad av Wittmann och s.SS-PzAbt 101/501s historia.
/PK
Kan förövrigt varmt rekomendera Patrick Agtes bok "Michael Wittmann and the Tiger Commanders of the Leibstandarte" för den som är intresserad av Wittmann och s.SS-PzAbt 101/501s historia.
/PK
- subskipper
- Medlem
Re: Wittmann
Instämmer. Jag hade dock en del problem med att hitta den och fick punga ut med en svettig hög pengar när jag väl fann den. Ångrar dock inte inköpet.PK skrev:Chade: Det var 5 tigrar som slogs ut den dagen (inklusive Wittmanns), de fyra andra tigrarna tillhörde: Iriohn, Dollinger, Höflinger och Kister.
/PK
~Henric Edwards
PK!PK skrev:Chade: Det var 5 tigrar som slogs ut den dagen (inklusive Wittmanns), de fyra andra tigrarna tillhörde: Iriohn, Dollinger, Höflinger och Kister.
/PK
Är det samme Dollinger vars Tiger II finns kvar i La Glaize?
Jag får väll ta o se om den går att få tag på då, där jag läste stog det 3 men förmodligen har du en bättre källaPK skrev:Chade: Det var 5 tigrar som slogs ut den dagen (inklusive Wittmanns), de fyra andra tigrarna tillhörde: Iriohn, Dollinger, Höflinger och Kister.
Vars kan man köpa den då.. eller vars köpte du den?Instämmer. Jag hade dock en del problem med att hitta den och fick punga ut med en svettig hög pengar när jag väl fann den. Ångrar dock inte inköpet.
- subskipper
- Medlem
Här!chade skrev:Vars kan man köpa den då.. eller vars köpte du den?Instämmer. Jag hade dock en del problem med att hitta den och fick punga ut med en svettig hög pengar när jag väl fann den. Ångrar dock inte inköpet.
Som sagt, en rejäl slant och kontokort krävs, men det är den värd.
~Henric Edwards
Jo det var en slant, ska avvakta o beställa lite fler böcker därifrån på en gång kanske
- subskipper
- Medlem
Hade inte Skalmaniterna varit så utspridda över landet kunde det vara en god idé att sammordna bokinköpen. Det skulle göra att en hel del alternativ öppnades för de utan betal- och kreditkort. Doug, som är ansvarig för sidan jag länkade till, är mycket sympatisk och jag tror nog att det skulle gå att ordna lite rabatter om man med jämna mellanrum gjorde större beställningar från Landmark.chade skrev:Jo det var en slant, ska avvakta o beställa lite fler böcker därifrån på en gång kanske
~Henric Edwards
wittmann
MD650: Tror inte det är samma Dollinger, den Dollinger som var med i Normandie hette Helmut Dollinger och var SS-Untersturmfuhrer..
Henric Edwards: Varför inte handla från http://www.ww-2militaria.com ? dom har ungefär samma priser som själva förlagen som ger ut böckerna.. Förresten, såg att du länkade till den tyska utgåvan av Agtes bok om Wittmann. Vet du om det är några större skilnader mellan den tyska och den engelska utgåvan?
/PK
Henric Edwards: Varför inte handla från http://www.ww-2militaria.com ? dom har ungefär samma priser som själva förlagen som ger ut böckerna.. Förresten, såg att du länkade till den tyska utgåvan av Agtes bok om Wittmann. Vet du om det är några större skilnader mellan den tyska och den engelska utgåvan?
/PK
- subskipper
- Medlem
Re: wittmann
Vet inte. Jag har den engelska utgåvan och trodde jag länkade till den engelska översättningen. Jag ska testa att beställa från den ovan angivna shopen.PK skrev: Henric Edwards: Varför inte handla från http://www.ww-2militaria.com ? dom har ungefär samma priser som själva förlagen som ger ut böckerna.. Förresten, såg att du länkade till den tyska utgåvan av Agtes bok om Wittmann. Vet du om det är några större skilnader mellan den tyska och den engelska utgåvan?
/PK
~Henric Edwards
Re: wittmann
Ok Var de släkt eller?PK skrev:MD650: Tror inte det är samma Dollinger, den Dollinger som var med i Normandie hette Helmut Dollinger och var SS-Untersturmfuhrer..
/PK
ja hade för mig att det var kanadensarna... jaja
http://www.valourandhorror.com/DB/PERSON/Wittman.htm
August 9:
The death of Michael Wittman:
The Canadians brought an end to the career of SS-Hauptsturmführer Wittmann. His Tiger I tank fell to a co-ordinated salvo fired by five Shermans on which he was making a single-handed attack. It was a fitting end for the leading tank ace of the Second World War.
He was credited with the destruction of 138 Allied tanks and 132 anti-tank guns in less than two years.
http://www.valourandhorror.com/DB/PERSON/Wittman.htm
August 9:
The death of Michael Wittman:
The Canadians brought an end to the career of SS-Hauptsturmführer Wittmann. His Tiger I tank fell to a co-ordinated salvo fired by five Shermans on which he was making a single-handed attack. It was a fitting end for the leading tank ace of the Second World War.
He was credited with the destruction of 138 Allied tanks and 132 anti-tank guns in less than two years.