Hur många krigsförklaringar fick Tyskland?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 23 september 2003, 22:56

Lindir skrev:
Örjan skrev:När jag tänker efter så var väl Danmark formellt sett inte i krig mot Tyskland. De blev påtvingade en ockupation men inga egentliga krigshandlingar ägde rum och Danmarks valda regering fick fortsätta att styra landet.
Du menar att militär ockupation inte är en krigshandling?
Jag tror han menade att Danmark såg sig så underlägsna att de kapitulerade utan större motstånd, för de kom överens om att Danmark skulle få behålla sitt självstyre om de "lade undan" vapnen.

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem

Inlägg av Ringo » 23 september 2003, 22:59

Armfeldt skrev:Tjeckoslovakien fanns från 1918-1992.

1918-1993 väl? Eller?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 23 september 2003, 23:30

Tjeckoslovakien. Ja, de blev ju sönderdelade 38-39 så de kunde inte gärna komma med någon krigsförklaring i den vevan nej.

Men vi vet ju att det kämpade en hel del fria tjecker i Storbrittanien, jag har för mig de hade någon egen flygflottilj tom. Kort sagt: jag undrar om de inte hade någon exilregering i London - som då givetvis hade möjlighet att förklara krig - och i så fall rimligt sett gjorde det också.

Nu när tanken är väckt, någon som får någon association eller har tillgång till lämpligt uppslagsverk?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 september 2003, 23:39

Örjan skrev:Det här tror jag är den fullständiga listan på länder som var i krig mot Tyskland under ww2.

Före 7:e december 1941:

Polen, Storbritannien, Frankrike, Kanada, Sydafrika, Australien, Nya Zeeland, Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Jugoslavien, Grekland och Sovjetunionen.

Efter 7:e december 1941:

USA, Mexiko, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia, Venezuela, Ecuador, Peru, Bolivia, Chile, Paraguay, Argentina, Uruguay, Brasilien, Kuba, Turkiet, Egypten, Irak, Libanon, Syrien, Saudiarabien, Iran, Italien och Finland.

Kina, Mongoliet var krigförande men jag är tveksam ifall de även förklarade krig mot Tyskland.

Neutrala stater var:

Sverige, Irland, Spanien, Portugal, Andorra, Monaco, San Marino, Schweiz, Liechtenstein, Jemen, Oman, Afghanistan och Tibet.
Efter Pearl Harbour förklarade USA krig mot Japan 8 december. Den 11 december förklarade Tyskland och Japan krig mot USA, och ett gensvar gavs samma dag. De andra staterna (främst latin- och sydamerikanska) vet jag dock inte.
Italien förklarade Tyskland krig 1943.

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem

Inlägg av Ringo » 23 september 2003, 23:49

Det han syftade på var att dom staterna förklarade krig någon gång efter 7 december 1941. Inte att alla dom förklarade krig vid just det datumet...

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem

Inlägg av Ringo » 23 september 2003, 23:57

Stefan skrev:Nu när tanken är väckt, någon som får någon association eller har tillgång till lämpligt uppslagsverk?

Letade lite och hittade detta bl.a:

Efter Hitlers makttillträde 1933 försämrades omedelbart förhållandet mellan Tjeckoslovakien och Tyskland. Nazisterna ställde allt hårdare krav på Tjeckoslovakien. England och Frankrike gav landet ett svagt stöd och försökte medla. I september 1938 for N. Chamberlain till München för att underhandla med Hitler och det beslöts - utan att den tjeckoslovakiska regeringen fick tillfälle att yttra sig - att Tjeckoslovakien skulle avträda vissa områden till Nazityskland. Även Polen och Ungern höll sig framme och tog var sitt stycke av Tjeckoslovakien. 1939 ställde Hitler nya krav på Tjeckoslovakien.
På order av Hitler proklamerade den protyske slovaken Tiso, Slovakien för en självständig stat och den 15 mars 1939 ryckte tyska trupper in i Tjeckoslovakien. Det som fanns kvar av landet efter Slovakiens påtvingade separation från republiken blev protektoratet Böhmen - Mähren.

Benes - Masaryk hade avlidit 1937 - bildade en tjeckoslovakisk exilregering i Paris, vilken senare flyttade till London. Med sin regering återvände han via Moskva till Tjeckoslovakien 1945. Efter krigsslutet hamnade Tjeckoslovakien i den sovjetiska inflytelsesfären.

Källa:

http://www.czeckitout.com/tjeck_hist.htm

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 24 september 2003, 00:12

Armfeldt skrev:
Lindir skrev:
Örjan skrev:När jag tänker efter så var väl Danmark formellt sett inte i krig mot Tyskland. De blev påtvingade en ockupation men inga egentliga krigshandlingar ägde rum och Danmarks valda regering fick fortsätta att styra landet.
Du menar att militär ockupation inte är en krigshandling?
Jag tror han menade att Danmark såg sig så underlägsna att de kapitulerade utan större motstånd, för de kom överens om att Danmark skulle få behålla sitt självstyre om de "lade undan" vapnen.
Formellt sett var de inte i krig eftersom Danmarks regering släppte in tyskarna utan motstånd och förklarade inte att krigstillstånd rådde. Eftersom frågeställningen handlade om krigsförklaringar är det en viktig skillnad, även om Danmark i praktiken hade blivit utsatt för ett angrepp.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 24 september 2003, 00:19

Ringo skrev:Hur många var officiellt i krig med Tyskland under hela WWII? Måste väl ha varit en hel del länder... nån som har kåll på det?
När Argentina förklarade Tyskland krig den 27 mars 1945, består den antityska koalitionen av inte mindre än 53 länder av det sjuttiotal suveräna stater som finns i hela världen, även inräknat Andorra, San Marino, Liechtenstein och Vatikanstaten.

MVH

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem

Inlägg av Ringo » 24 september 2003, 00:34

Battler skrev:När Argentina förklarade Tyskland krig den 27 mars 1945, består den antityska koalitionen av inte mindre än 53 länder av det sjuttiotal suveräna stater som finns i hela världen, även inräknat Andorra, San Marino, Liechtenstein och Vatikanstaten.

70-tal stater? Det existerar just nu 192 stater på jorden. Menar du att ett drygt hundratal stater kom till efter 1945?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 september 2003, 00:45

Ringo skrev:Det han syftade på var att dom staterna förklarade krig någon gång efter 7 december 1941. Inte att alla dom förklarade krig vid just det datumet...
Ja, så går det när man läser slarvigt :oops: ...
Ringo skrev:70-tal stater? Det existerar just nu 192 stater på jorden. Menar du att ett drygt hundratal stater kom till efter 1945?
De flesta nutida staterna var under kolonialstyre under denna tid.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 24 september 2003, 00:51

Ringo skrev:70-tal stater? Det existerar just nu 192 stater på jorden. Menar du att ett drygt hundratal stater kom till efter 1945?
Tänk på vad som har hänt i Afrika, Asien och det som nu kallas Oceanien, plus att det har tillkommit något land i Europa, tänker på Sovjetunionen och Tjeckoslovakien.

MVH

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 24 september 2003, 08:26

Om Tjeckoslovakien. Okej, då har Ringo kunnat bekräfta att det fanns en tjeckisk exilregering under Benes ledning. Vi kan alltså tills vidare utgå ifrån att de ställde då någon form av krigsförklaring mot hitlertyskland, och följaktligen uppgifter att Tjeckoslovakien fanns med på krigförande-mot-Tyskland listan INTE är ett slarvfel.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 24 september 2003, 10:37

Ringo skrev:
Menar du att ett drygt hundratal stater kom till efter 1945?
Större delen av Afrika och sydostasien samt de nya staterna i Östeuropa och fd Sovjetunionen under 1990-talet...

/Forsberg

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 24 september 2003, 10:46

Men många av dom länderna som förklarade tyskland krig var ju ändå inte med i kriget aktivt så varför förklara krig. :?
Kan det ha varit så att dom vill sätta in sig hoss England och Usa?

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 24 september 2003, 12:32

Angående krigsförklaringar så har jag en anekdot från när Storbritannien förklarade Tyskland krig den 3 september 1939.

Den 3 september [1939] klockan 09.00 lämnade [den brittiske] ambassadören Henderson den slutgiltiga brittiska diplomatiska noten till tolken på utrikesministeriet. Den tyske utrikesministern von Ribbentrop hade vägrat att ta emot Henderson personligen.

Den diplomatiska noten löd:
"Trots att detta meddelande lämnades för mer än 24 timmar sedan, så har det inte kommit in något svar. Däremot har de tyska angreppen mot Polen fortsatt och upptrappats. Jag har i enlighet med detta äran, att underrätta Er, att om Ni inte innan klockan 11.00 på förmiddagen, brittisk sommartid, denna dag den 3 september, kommer med en tillfredställande försäkran, utlovat fran den tyska regeringen och blivit inträffad hos den kungliga regeringen i London, kommer det att råda ett krigstillstånd mellan dessa två länder vid ovan utsatta klockslag."

Reaktionen av överlämnandet av den brittiska noten skrev senare den brittiske chefstolken Paul Schmidt följande (utdrag):

"Jag stannade en bit bort från Hitlers bord och översatte för honom långsamt ultimatumet från den brittiska regeringen. När jag hade avslutat översättningen var det knäpptyst i rummet. Som förstenad satt Hitler där och kollade rätt fram. Han satt helt still och orörlig på sin plats. Efter ett litet tag, som mig föreföll att vara en evighet, vände han sig bort mot Ribbentrop, som stod som förstenad och blickade ut genom fönstret. 'Och nu?' frågade Hitler sin utrikesminister med en arg blick i ögonen, som om han skulle vilja ge sken åt att Ribbentrop hade gett honom fel information angående Storbritanniens motreaktion. Ribbentrop svarade med en tyst stämma 'Jag skulle tro att fransmännen kommer att överlämna ett liknande ultimatum under de närmaste timmarna' "

Klockan 11.30 kommer det tyska svaret på det brittiska ultimatumet (utdrag):

"Den tyska riksregeringen och det tyska folket avböjer att ta emot, acceptera eller att tillmötesgå ultimativa krav fran den brittiska regeringen. Sedan flera månader tillbaka råder det ett krigsliknande tillstånd vid vår östra gräns. Den brittiska regeringen har - en engångsföreteelse i historien - givit den polska staten en generalfullmakt för handlingar mot Tyskland, som denna stat hade som avsikt att genomföra... Hotet, att annars förklara Tyskland krig, överenstämmer bara med vad många brittiska politiker har proklamerat sedan många år tillbaka. Vi kommer att besvara varje angreppshandling från brittisk sida med samma vapen och på samma sätt"

Källa: "Chronik des Zweiten Weltkriges", sidan 18.

Mvh Andreas Wien

Skriv svar