De tyska krigsgravarna i Helsingborg

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
KJ
Medlem

De tyska krigsgravarna i Helsingborg

Inlägg av KJ » 13 september 2003, 18:28

Jag var och tog mig en titt på de tyska krigsgravarna på Pålsjökyrkogården i Helsingborg i somras. Många av dem som låg där var sjömän som dog den 1 mars 1945(?). Kan någon historien om deras död? Vad hände just detta datumet och varför blev de begravda i Sverige?
Senast redigerad av 1 KJ, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 13 september 2003, 19:22

Vänligen skriv ut de korrekta namnen på städerna.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 14 september 2003, 08:14

Händelsen finns beskriven i skriften "Freden i centrum" som utgavs 1995 under "Fredsfestivalen i Helsingborg" till 50-årsminnet av krigsslutet:

"Den sista och värsta krigskatastrofen utanför Helsingborg kom att drabba ett tyskt örlogsfartyg, en vedettbåtstyp med 70 mans besättning. Den 1 mars 1945 rådde hård nordvästlig storm och hög sjö i Öresund. Fartyget gick norrut i Sundet och i höjd med Vikingsstrand i norra delen av Helsingborg gjorde det plötsligt en tvär babordsgir. Fartyget kantrade och sjönk på kort tid. Sex matroser kom i land mellan Vikingsstrand och Kallbadshuset under kvällens lopp och sex döda spolades vid denna tid i land. Dagen därpå hittades ytterligare 18 döda inom stadens gränser och ytterligare 16 utmed kusten ner mot Landskrona. Inalles alltså 40 omkomna. Sex överlevde. Resten av besättningen eller omkring 24 man följde fartyget i djupet".

Men finns krigsgravarna egentligen kvar? Under 1960-talet var nämligen en tysk statlig organisation (ungefär Krigsgravsomsorgen, kommer inte på det tyska namnet) verksam även i Sverige och stoften på olika platser i Sverige togs upp och överfördes till tyska krigsgravar i hemlandet. Men jag vet inte om detta även gällde krigsgravarna i Helsingborg.

KJ
Medlem

Inlägg av KJ » 14 september 2003, 09:33

Stilleben skrev:
Men finns krigsgravarna egentligen kvar? Under 1960-talet var nämligen en tysk statlig organisation (ungefär Krigsgravsomsorgen, kommer inte på det tyska namnet) verksam även i Sverige och stoften på olika platser i Sverige togs upp och överfördes till tyska krigsgravar i hemlandet. Men jag vet inte om detta även gällde krigsgravarna i Helsingborg.
När jag var där i somras fanns gravstenarna kvar. Även skyltar som berättade om att där finns en tysk krigsbegravningsplats.

OT: en annan observation från Pålsjö kyrkogård är att de gamla lyktstolparna är utsmyckade med svastikor. Dvs ASEA:s märke.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 14 september 2003, 09:51

KJ skrev:
Stilleben skrev:
När jag var där i somras fanns gravstenarna kvar. Även skyltar som berättade om att där finns en tysk krigsbegravningsplats.

OT: en annan observation från Pålsjö kyrkogård är att de gamla lyktstolparna är utsmyckade med svastikor. Dvs ASEA:s märke.
Stämmer nog! Det är numera en tysk krigsbegravningsplats och den sköts efter vad jag förstår av den tyska organisationen, som alltså heter Volksbund Deutsche Kriegsgräbefürsorge.

Jag läste f.ö. senare att också tyska stoft från WWI från krigskyrkogården i Trelleborg efter WW II överförts dit.

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 14 september 2003, 12:54

Stilleben skrev:Den sista och värsta krigskatastrofen utanför Helsingborg kom att drabba ett tyskt örlogsfartyg, en vedettbåtstyp med 70 mans besättning.
Är dock lite tvivel om det var en vedettbåt. Minsvepare skevs i Helsingborgs Dagblad i Mars 1945. Skulle för övrigt vara intressant att ha namnen på de som dog, kanske kan kolla upp fartyget på så sätt.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 14 september 2003, 17:40

Alldeles riktigt, en båt med 70 besättningsmän är inte så liten. Minsvepare är nog den rätta benämningen. Det flöt f.ö. i land massor med papper längs kusten som flygplanskort m.m. som utvisade att den var sedvanligt bestyckad.

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 14 september 2003, 17:50

Stilleben skrev:Det flöt f.ö. i land massor med papper längs kusten som flygplanskort m.m. som utvisade att den var sedvanligt bestyckad.
Vad har du för källa till detta ?

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 14 september 2003, 17:54

Från Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge:

"Auf dem Gemeindefriedhof (Palsjö-Friedhof) von Hälsingborg liegen unweit der britischen Gräberanlage 85 deutsche Gefallene des Zweiten Weltkrieges und acht deutsche Gefallene des Ersten Weltkrieges.

Auf den Einzelgräbern stehen Natursteinkreuze mit in der Regel zwei Namen auf jeder Seite. Eine Gedenktafel für die hier ruhenden deutschen Soldaten steht am Zugang des Gräberfeldes.

Die Einweihung des Friedhofes fand am 27. Juli 1970 statt.
"

Carin-hbg
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Carin-hbg » 9 februari 2004, 16:34

Simon_HBG skrev:Är dock lite tvivel om det var en vedettbåt. Minsvepare skevs i Helsingborgs Dagblad i Mars 1945. Skulle för övrigt vara intressant att ha namnen på de som dog, kanske kan kolla upp fartyget på så sätt.
Det är inte alla som är namngivna på gravstenarna, men en lista på vilka det var finns på http://www.hembygdshistoria.se/palsjo/de1.htm, där också fotona på gravarna finns - jodå, de är kvar där.

På tisdag, den 17 februari kl. 19.00, kommer jag att hålla ett föredrag i Helsingborg om Pålsjö krigskyrkogård. Det är på Norra Vallgatan 46, om någon är intresserad.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 9 februari 2004, 18:12

Skulle för övrigt vara intressant att ha namnen på de som dog, kanske kan kolla upp fartyget på så sätt.
Har inte kollat själv men på http://www.volksbund.de kan man göra gravsökningar och få fram namn etc.

Martin

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 10 februari 2004, 00:03

Stilleben skrev:
KJ skrev:
Stilleben skrev:

Stämmer nog! Det är numera en tysk krigsbegravningsplats och den sköts efter vad jag förstår av den tyska organisationen, som alltså heter Volksbund Deutsche Kriegsgräbefürsorge.

Jag läste f.ö. senare att också tyska stoft från WWI från krigskyrkogården i Trelleborg efter WW II överförts dit.
På sextiotalet överfördes också döda tyska sjömän och flygare, som blivit begravda mer norrut på västkusten där de dog under kriget, till Kvibergs kyrkogård i Göteborg, där det alltså finns en tysk krigskyrkogård.

Organisationen förde inte hem kvarlevorna under 60-talet, utan samlade dem till då uppförda tyska krigskyrkogårdar i det område där de dog.

På samma sätt som på andra ställen runt om i världen

Skriv svar