Hängde dom inte ribbentrop (eller är det här en annan, syftar på utrikesministern)?D. Löwenhamn skrev:Rudolf von Ribbentrop lever, jag är dock osäker på hans sysselsättning efter kriget.Zenden skrev:Ang personer som fortfarande lever som har Riddarkors...Lever inte Rudolf Von Ribbentrop? Nån som vet? och vad har han gjort efter kriget?
mvh/ Daniel
SS-Standartenfuhrer Albert Frey död 1. September 2003
- Bone Collector
- Medlem
- Kontakt:
- Kretschmer
- Medlem
- Kapitän zur See
- Medlem
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Rudolf von Ribbentrop är, som Daniel säger, sonen till utrikesministern. Joachim von Ribbentrop, som du tänker på, hängdes den 16 Oktober 1946.Bone Collector skrev:Hängde dom inte ribbentrop (eller är det här en annan, syftar på utrikesministern)?D. Löwenhamn skrev:Rudolf von Ribbentrop lever, jag är dock osäker på hans sysselsättning efter kriget.Zenden skrev:Ang personer som fortfarande lever som har Riddarkors...Lever inte Rudolf Von Ribbentrop? Nån som vet? och vad har han gjort efter kriget?
mvh/ Daniel
/Anno
- Kretschmer
- Medlem
En kan ju vara att man finns registrerad som partimedlem tex.Kretschmer skrev:Vad är ordentliga grunder för att vara nazist?
(Om att gå med i SS i Tyskland på 30-talet inte är det...)
Man bör också veta att det var enklare att gör en militär karriär i SS än i den mer "traditionella" Heer, ett skäl att välja SS framför Heer.
Sida upp och sida ner, nu är vi inne på sid 5 och fortfarande bara tyckande.
MVH
Fler är också intresserade av Albert Frey's livsöde.Battler skrev:Är det någon som kortfattat kan beskriva Albert Frey's militära karriär?
Seså forummedlemmar, in i bokhyllan och sök.Zenden skrev:För min del tycker jag också att det är intressant att veta vad som blivit av gamla veteraner...oavsett om de är SS eller så. Intressant också att veta vad dessa gjort efter kriget.
MVH
Har inte något nytt att tillföra angående Albert Freys liv och leverne under andra världskriget. Däremot lite frågor om vad som gällde för medlemskap i SS. Vore intressant om någon mer insatt kunde klara upp en del saker jag tycker verkar oklara.
En sak jag undrar över är om det verkligen var så att SS-VT var fristående från SS redan 1933? Det är inte så att det var en gren inom SS?
Kunde man verkligen vara medlem i SS-VT utan att vara medlem i SS?
SS-VT blev ju Waffen-SS först 1940 då det ställdes under armens kommando om jag fattat rätt.
En annan sak jag undrar över är om medlemskap i NSDAP var ett krav för att vara med i SS. Logiskt tycker jag det borde vara så eftersom SS bildades för att skydda partiet men samtidigt svor ju SS en trohetsed till Adolf Hitler inte till partiet så medlemskap kanske inte var ett absolut krav?
En sak jag undrar över är om det verkligen var så att SS-VT var fristående från SS redan 1933? Det är inte så att det var en gren inom SS?
Kunde man verkligen vara medlem i SS-VT utan att vara medlem i SS?
SS-VT blev ju Waffen-SS först 1940 då det ställdes under armens kommando om jag fattat rätt.
En annan sak jag undrar över är om medlemskap i NSDAP var ett krav för att vara med i SS. Logiskt tycker jag det borde vara så eftersom SS bildades för att skydda partiet men samtidigt svor ju SS en trohetsed till Adolf Hitler inte till partiet så medlemskap kanske inte var ett absolut krav?
- Mathias Forsberg
- Medlem
Svaret är nej, finns många exempel på medlemmar av både Allgemeine-SS och Waffen-SS som inte var medlemmar av partiet. Finns bla ett flertal med så hög grad som SS-Gruppenführer utan partimedlemskap.Rancid skrev:En annan sak jag undrar över är om medlemskap i NSDAP var ett krav för att vara med i SS.