Luxemburg

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Luxemburg

Inlägg av L. Josephson » 21 augusti 2003, 10:47

Hej jag har några frågor angående Luxemburg under andra världskriget

* Gjorde de något motstånd när Tyskland invaderade landet 1940/05/10 ?
* Vad hade de för politiskt system, vem var högsta hönset?
* Hade dom någon militär? Eller var den helt obefintlig?
* Hade de någon sorts fortifikation i landet?

Väl mött
Linus

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Inlägg av Hooka-Hey » 21 augusti 2003, 11:05

Nedanstående Skalman-tråd ger en del svar:
viewtopic.php?t=5502&view=previous

/ Hooka-Hey

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28808
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Luxemburg

Inlägg av Hans » 21 augusti 2003, 12:21

docster skrev:Hej jag har några frågor angående Luxemburg under andra världskriget

* Gjorde de något motstånd när Tyskland invaderade landet 1940/05/10 ?
* Vad hade de för politiskt system, vem var högsta hönset?
* Hade dom någon militär? Eller var den helt obefintlig?
* Hade de någon sorts fortifikation i landet?

Väl mött
Linus
Hej,

1. Nej, ryktet säger att tyskarna blev stoppade vid gränsövergången och fick en proklamation uppläst - den tyske chefen lyssnade artigt men då uppläsandet var klart bad denne luxemburgaren (tull/gendarm?) att vänligen flytta på sig - klokt nog följdes ordern...
2. Kontitutionell demokrati, som Sverige - Storhertiginnan Charlotte och regeringen lyckades i sista minuten fly och exilregeringen hamnade sedemera i London.
3. 1939 - Armén består av 13 Officerare, 425 soldater och 255 gendarmer. Till detta tror jag Militärmusiken tillkommer.
4. Inte mig veterligt - jag tror att i samband med London konferensen 1867 så beslöts att fästningen Luxembourg skulle rivas - det verkar troligt att de inte fick bygga nya befästningar efter det. I utbyte mot rivandet "garanterades" Luxemburgs neutralitet - med känt resultat.
MVH
Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28808
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Luxemburg

Inlägg av Hans » 27 augusti 2003, 17:21

Hans skrev:
docster skrev:Hej jag har några frågor angående Luxemburg under andra världskriget

* Gjorde de något motstånd när Tyskland invaderade landet 1940/05/10 ?
* Vad hade de för politiskt system, vem var högsta hönset?
* Hade dom någon militär? Eller var den helt obefintlig?
* Hade de någon sorts fortifikation i landet?

Väl mött
Linus
Hej,

1. Nej, ryktet säger att tyskarna blev stoppade vid gränsövergången och fick en proklamation uppläst - den tyske chefen lyssnade artigt men då uppläsandet var klart bad denne luxemburgaren (tull/gendarm?) att vänligen flytta på sig - klokt nog följdes ordern...
2. Kontitutionell demokrati, som Sverige - Storhertiginnan Charlotte och regeringen lyckades i sista minuten fly och exilregeringen hamnade sedemera i London.
3. 1939 - Armén består av 13 Officerare, 425 soldater och 255 gendarmer. Till detta tror jag Militärmusiken tillkommer.
4. Inte mig veterligt - jag tror att i samband med London konferensen 1867 så beslöts att fästningen Luxembourg skulle rivas - det verkar troligt att de inte fick bygga nya befästningar efter det. I utbyte mot rivandet "garanterades" Luxemburgs neutralitet - med känt resultat.
MVH
Hans
Jag hittade det här också.
http://worldatwar.net/nations/luxembourg/narrative.html
MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 17 februari 2006, 17:22

Efter VK1 krävde Belgien att Luxemburg, delar av Nederländerna och de gemensamma tysk-belgiska områdena Moresnet, Eupen och Malmedy skulle förenas med Belgien. Av de krävda områdena blev endast de sistnämnda tysk-belgiska områdena delar av Belgien och kom att utgöra de tysktalande delarna av Belgien.
Men hur förhöll sig Nederländerna till kraven, dom kan knappast ha jublat och varifrån fick Belgien idén att kräva områden av ett under kriget neutralt land?
Blev förhållandena mellan Belgien och Luxemburg efter kriget sämre pga det belgiska kravet.
Belgian demands to incorporate the Grand Duchy and the Dutch provinces of North Brabant and South Limburg along with the German territories of Moresnet, Eupen and Malmedy in a Greater Belgium were rejected at the Paris Peace Conference. La Grande Belgique was stillborn but articles 40 and 41 of the Versailles Treaty expressed the intent of the Allied Powers to end German rights in Luxembourg in no uncertain terms.

http://worldatwar.net/nations/luxembourg/narrative.html

/CvD

Användarvisningsbild
Harald Tandlös
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:16
Ort: Bertrange (Luxembourg)

Re: Luxemburg

Inlägg av Harald Tandlös » 17 februari 2006, 21:26

Hans skrev:
Hans skrev:
docster skrev:Hej jag har några frågor angående Luxemburg under andra världskriget

* Gjorde de något motstånd när Tyskland invaderade landet 1940/05/10 ?
* Vad hade de för politiskt system, vem var högsta hönset?
* Hade dom någon militär? Eller var den helt obefintlig?
* Hade de någon sorts fortifikation i landet?

Väl mött
Linus
Hej,

1. Nej, ryktet säger att tyskarna blev stoppade vid gränsövergången och fick en proklamation uppläst - den tyske chefen lyssnade artigt men då uppläsandet var klart bad denne luxemburgaren (tull/gendarm?) att vänligen flytta på sig - klokt nog följdes ordern...
2. Kontitutionell demokrati, som Sverige - Storhertiginnan Charlotte och regeringen lyckades i sista minuten fly och exilregeringen hamnade sedemera i London.
3. 1939 - Armén består av 13 Officerare, 425 soldater och 255 gendarmer. Till detta tror jag Militärmusiken tillkommer.
4. Inte mig veterligt - jag tror att i samband med London konferensen 1867 så beslöts att fästningen Luxembourg skulle rivas - det verkar troligt att de inte fick bygga nya befästningar efter det. I utbyte mot rivandet "garanterades" Luxemburgs neutralitet - med känt resultat.
MVH
Hans
Jag hittade det här också.
http://worldatwar.net/nations/luxembourg/narrative.html
MVH

Hans
Hej Hans som boende i Luxembourg sedan åtta år blir jag nyfiken på vad du vill antyda med "I utbyte mot rivandet "garanterades" Luxemburgs neutralitet - med känt resultat."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28808
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Luxemburg

Inlägg av Hans » 18 februari 2006, 09:54

Harald Tandlös skrev: Hej Hans som boende i Luxembourg sedan åtta år blir jag nyfiken på vad du vill antyda med "I utbyte mot rivandet "garanterades" Luxemburgs neutralitet - med känt resultat."
Välkommen!

Jag menade att den "garanterade" neutraliteten blev det inte mycket av. Jag syftade på att de blev invaderade av tyskarna både i första och i andra världskriget.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28808
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 februari 2006, 10:07

CvD skrev:Efter VK1 krävde Belgien att Luxemburg, delar av Nederländerna och de gemensamma tysk-belgiska områdena Moresnet, Eupen och Malmedy skulle förenas med ...
Blev förhållandena mellan Belgien och Luxemburg efter kriget sämre pga det belgiska kravet.
Jag skall kolla i The Making of a Nation: from 1815 to the Present Day (Vol XII) av Christian Calmes om det står mer.

Jag har fått för mig att Frankrike sneglade lite på Luxemburg i samband med andra världskrigets slut. Tack vare en del framgångsrik lobbying ifrån bl.a. storhertiginnan i USA så blev inte Luxembourg ett franskt departement.

Hittade denna länk då jag sökte boken, har inte så mycket med ämnet att gör men är intressant.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Harald Tandlös
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:16
Ort: Bertrange (Luxembourg)

Inlägg av Harald Tandlös » 18 februari 2006, 11:18

Hans skrev:
CvD skrev:Efter VK1 krävde Belgien att Luxemburg, delar av Nederländerna och de gemensamma tysk-belgiska områdena Moresnet, Eupen och Malmedy skulle förenas med ...
Blev förhållandena mellan Belgien och Luxemburg efter kriget sämre pga det belgiska kravet.
Under hela mellankrigsperioden förekom det påtryckningar på Luxembourg från både Franskt och Belgiskt håll att ansluta sig till den egna sidan .
Belgarna låg ju på hårt i samband med valutaunionen LU-BE på tjugotalet t.ex. Frankrike försökte om jag inte minns fel, få till stånd en
folkomröstning i frågan om anslutnng till frankrike men den blev aldrig av,

Jag är tyvärr inte hemma just nu, därför blir det si och så med faktareferenser, men ber att få återkomma när jag hunnit kolla upp lite på plats så att säga.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 18 februari 2006, 11:31

CvD skrev: Men hur förhöll sig Nederländerna till kraven, dom kan knappast ha jublat och varifrån fick Belgien idén att kräva områden av ett under kriget neutralt land?

/CvD
Kravet är trolgien en rest av Belgiens våldsamma frigörelse från Nederländsk överhöghet http://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_Revolution. Konflikterna mellan områdena kan spåras tillbaks till 1500-talet och det långa frihetskriget med Spanien då grunden till de båda nationerna identitet skapades.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 18 februari 2006, 13:11

Hans skrev:
Jag har fått för mig att Frankrike sneglade lite på Luxemburg i samband med andra världskrigets slut. Tack vare en del framgångsrik lobbying ifrån bl.a. storhertiginnan i USA så blev inte Luxembourg ett franskt departement.
Så även Frankrike har varit hungrig...
Det verkar som att Luxemburg mer eller mindre hotats att ätas upp av sina större grannar under större delen av sin existens, oavsett om grannlandet varit en diktatur eller en demokrati...

/CvD

Skriv svar