Infantilt?Det här är nog hopplöst att förklara för dig med anledning av dina tidigare inlägg där du infantilt orerar om ära och moral, men jag gör ett försök:
Hopplöst att förklara?
Är inte det lite väl starka ord? Relay har en åsikt och att då avfärda honom som infantil bara för att han inte håller med dig, det är enligt mig ett barnsligt sätt att se på saker och ting.
Citat:
Anno:Jag ser det som ren feghet att inte våga ta ställning och stå för sina beslut.
Öhm , har jag missat någonting. Man kan ta ett nutida exempel: USA agerar världspolis, dom tar ställning, med allt vad det innebär. Eller varför inte ta Tyskland som exempel: hur många tyskar protesterade 1935 i samband med Kristalnatten, hur många tyska soldater deserterade i samband med Polenanfallet, osv. Tyskarna gjorde val, för de trodde på Hitler och de var beredda att ta följderna. För inte var det tyska folket så naivt att de trodde att kriget skulle kunna föras utan förluster? Hitler krävde uppoffringar och folket ställde upp.Vilket land har gjort detta? Det du pratar om är utopi, något som inte finns. Tack och hej för denna debatten ty den börjar bli löjlig.
en sista sak: någonting som vi inte behöver på forumet är politisk korrekthet. Ibland får jag känslan av att folk avfärdas bara för att de har en avvikande åsikt. Alla diskussioner behöver inte "vinnas", jag diskuterar inte för att övertyga alla medlemmar på Forumet, jag diskuterar för att få nya perspektiv och ibland revidera min syn på saker och ting, men det ser jag som en bonus.
Gute skrev att Sverige räddade tiotusentals flyktingar, och det stämmer och för detta ska Sverige hedras. Att man sedan utnyttjade dessa flyktingar som arbetskraft, det är en annan femma (läs Lars Olssons böcker: På tröskeln till folkhemmet. Baltiska flyktingar och polska koncentrationslägerfångar som reservarbetskraft i skånska jordbruk kring slutet av andra världskriget, Lund, 1995; eller: Polska krigsfångar på skånska betfält. Om svensk flyktingpolitik i andra världskrigets slutskede., eller att man sedan repatrierade dom i sina hemländer (här tänker jag främst på polacker), utan att ens tänka på följderna.
Och jag instämmer, även för min del är den här debatten avslutad.
artur