Rudolf Hess

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 1 augusti 2003, 19:57

jj skrev:Jag trodde att konspirationsteoretikerna ansåg att det var engelsmännen som hade dödat Hess och inte ryssarna?
Kortfattat gick konspirationteorin ut på att Hess son fått löfte av president Gorbatjov att denne skulle se över möjligheterna till benådning av Hess, något som de västallierade länge sagt sig vara villiga till.
Denna omsvängning skulle ha föranlett britterna att röja Hess ur vägen eftersom man i själva verket aldrig ville se en benådning.
Vid tidpunkten för självmordet menade Hess son dessutom att hans far var allt annat än deprimerad, utan tvärtom förhoppningfull om en möjlig frigivning. Det hävdades även brister i teknisk bevisning av dödsorsak och frågetecken runt obduktionen.

Konspirationer kittlar den mänskliga fantasin, inte ovanligt vid uppmärksammade dödsfall.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 1 augusti 2003, 20:23

Appropå Wolf-Rüdiger Hess (som sonen heter) så är han en av de av "nazist-barnen" som är interjuvad i den interesanta boken "My fathers keeper" av Stephan Lebert.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 1 augusti 2003, 21:41

Lever nån av de som dömdes i nurnberg mera?

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 1 augusti 2003, 22:02

Jag har hört att mycket angående Hess lilla tur till England kommer att vara hemligtstämplat en bra tid fram över, varför kan man bara spekulera i.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 1 augusti 2003, 23:19

Patrik skrev:
NIBBE skrev:jag har för mig att han blev mördad...
Tja, det finns konspirationsteorier till allt...dock kan man väl fråga sig hur en 93 åring lyckas hänga sig själv i en elsladd på fängelse där han är den ende fången.
Har tom för mig att jag läst/hört att Hess var reumatiker.. Men inget jag kan visa källa för..

/sabina

Hamister
Medlem

Inlägg av Hamister » 2 augusti 2003, 00:29

självmord eller mord? Det är idag omöjligt att finna bevis för endera dödsorsak, men av det jag läst om Hess död så låter mord faktiskt mer sannolikt än självmord.

Komplikationer tillkommer dock då man inte kan finna något ordentligt motiv för att mörda Hess. Alla påstådda motiv är inget annat än gissningar idag, men ett ständigt förekommande motiv har att göra med den "fredsresa" som Hess åtog sig.

Jag gissar att vi aldrig kommer att få veta hela sanningen kring resan, och troligtvis inte heller hela sanningen kring döden.

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 2 augusti 2003, 00:52

Moonman skrev:Jag har hört att mycket angående Hess lilla tur till England kommer att vara hemligtstämplat en bra tid fram över, varför kan man bara spekulera i.

mvh Alex Robsahm
Ja, och hemligstämpeln är förlängd i omgångar, senast för ett par år sedan.

Att britterna uppenbart har något om Hess som man inte törs släppa nästan 60 år efter krigsslutet och 16 år efter hans död, måste betyda att uppgifterna antingen har en betydande politisk betydelse ännu idag eller att dessa är historiskt mycket besvärande för britterna.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 2 augusti 2003, 01:06

Det är ganska kul att spekulera...

Undra vad det är som de inte vill släppa? Fick han träffa Churchill eller ngt?

Jazzman
Provmedlem

Inlägg av Jazzman » 2 augusti 2003, 02:40

Hess var ett av dessa nazistiska puckon, och han menade att nu när vi kastat skiten på fläkten och hela helvetet brakat lös är det bäst att åka till England och diskutera fred. "Engelsmän är förnuftiga, de är inte slaver eller nånting sånt, så de kan man säkert prata med."

Nå, Churchill hade segern i handen och ville inte ha hjälp av ett nazistpucko, det skulle inte se bra ut i historieböckerna. Dessutom var den eventuella hjälpen Hess erbjöd fullständigt onödig. Hess visste knappst någonting Churchill inte visste.

Till nazistpuckots gränslösa förvåning ignorerades hans vädjan och våghalsiga flygning fullständigt av britterna. "Jag kan hjälpa er att vinna kriget", vädjade han. "Vi behöver ingen hjälp", lät man förstå.

Där satt Hess, som förrsten var allmänt ansedd som något av en intellektuell dvärg, till och med av nazister, i ett fängelse och undrade varför ingen hyste det intensiva intresse för honom som hans person förtjänade.

När det kommer till Hess finns det ingen konspiration, inget intresse, inga statshemligheter, inget intressant överhuvudtaget. Churchill tänkte, och alla historiker tänker, "vem fan bryr sig."

Sluta romantisera dessa trattar.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 2 augusti 2003, 02:57

Wilja skrev:
Moonman skrev:Jag har hört att mycket angående Hess lilla tur till England kommer att vara hemligtstämplat en bra tid fram över, varför kan man bara spekulera i.

mvh Alex Robsahm

Att britterna uppenbart har något om Hess som man inte törs släppa nästan 60 år efter krigsslutet och 16 år efter hans död, måste betyda att uppgifterna antingen har en betydande politisk betydelse ännu idag eller att dessa är historiskt mycket besvärande för britterna.
Britterna är notoriskt konservativa vad det gäller att släppa arkivmaterial i allmänhet och underättelsedokument i synnerhet. Jag utesluter därmed inte att du har rätt, men deras tystlåtenhet kan bero på något så alldagligt byråkratisk förstoppning.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 2 augusti 2003, 12:27

Jazzman:
Förvånar det dig att Hess diskuteras i ett historiskt forum om andra värdskriget?
På vilket sätt romantiserad? Bör man enligt dig berika diskutionen med uttryck som "pucko", "trattar" eller liknande för att föra resonemanget framåt och har du någonsin hört en historiker uttycka sig på detta omogna vis?
Att du fått avsikten med resan helt om bakfoten och att du i övrigt verkar vara måttligt insatt i detta skeende av historien förvånar föga.

Ditt första inlägg och otrevliga språk bådar inte för någon längre vistelse här.
Senast redigerad av 2 Wilja, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 2 augusti 2003, 12:43

Henric Edwards skrev:
Wilja skrev:

mvh Alex Robsahm

Britterna är notoriskt konservativa vad det gäller att släppa arkivmaterial i allmänhet och underättelsedokument i synnerhet. Jag utesluter därmed inte att du har rätt, men deras tystlåtenhet kan bero på något så alldagligt byråkratisk förstoppning.

~Henric Edwards
Stämmer nog. Men det mesta materialet släpps ändå när dess hemligstämpel upphör, i andra mer känsliga fall så förlängs stämpeln, som i Hess fall ytterligare 30år(?).
Mycket av omständigheterna runt flygningen är okända och britternas uppgifter skulle vara intressanta att ta del av.

IronGuard
Medlem

Inlägg av IronGuard » 2 augusti 2003, 14:38

Har tom för mig att jag läst/hört att Hess var reumatiker.. Men inget jag kan visa källa för..

/sabina

Hess hade inte reumatism, utan gikt. Även det en ledsjukdom. Hess hade primär hyperurikemi, vilken är den vanligaste formen av gikt.
Det har något med urinen att göra, att kroppen inte kan utsöndra den urinsyra ur blodet som kroppen framställer. Resultatet blir att urinsyrekristaller sätter sig i lederna och på så vis leder till gikt.
Hess hade relativ svår gikt, och kunde mot slutet inte resa armarna över huvudet, att han då skall klara hänga sig är för mig ett mysterium.
Gikt uppkommer av något av följande skäl:
1. Överkonsumtion av alkohol (knappast troligt eftersom han satt fängslad)
2. Födoämnen med högt proteininnehåll (heller knappast så troligt, han lär väl inte fått festmåltider direkt)
3. Fetma (kan vi räkna bort direkt)
4. Blödningar i mage och tarmar
5.Kroppsskador där mycket vävnad dör.

ordbajs
Provmedlem

Inlägg av ordbajs » 2 augusti 2003, 18:46

I september 2001 var jag på ett föredrag i Villach, södra Österrike. Föredragshållare var Colonel Eugene K. Bird.

Tyskättlingen och amerikanen Bird, var Rudolf Hess fångvaktare. Översten var chef för den amerikanska vaktstyrkan och ansvarig för Hess under dennes tid i militärfängelset Berlin-Spandau. Under den här tiden fick de båda fienderna ett vänskapsförhållande, och det var över bland annat denna förbjudna vänskap som översten talade om.

Bird skrev en bok tillsammans med Hess, "Rudolf Hess in Spadau", har inte titeln på svenska.

Enligt Bird blev Hess mördad, men inte av ryssarna. Och om jag minns allt rätt, cirkulerade tre olika förklaringar under de första timmarna. Hess fördes till en brittiskt militärsjukhus och uppgifterna om honom är hemligstämplade till 2013. (något osäker på årtalet)

Talet om att Hess begick självmord, avfärdade Bird bestämt. Hess var, som här påpekats, till åren kommen och hans hälsa var också mycket, mycket, svag. Har för mig att han inte ens kunde inta sin föda själv, utan blev matat med sked.

Skriv svar