Ungern 1944-45

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Jon
Medlem

Ungern 1944-45

Inlägg av Jon » 29 juli 2003, 14:42

Det har påståtts att det i Ungern i slutet av kriget skulle ha funnits en motståndsrörelse som bekämpade både tyskarna och Röda armén. Någon som hört talas om det?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Re: Ungern 1944-45

Inlägg av mrsund » 29 juli 2003, 15:05

Jon skrev:Det har påståtts att det i Ungern i slutet av kriget skulle ha funnits en motståndsrörelse som bekämpade både tyskarna och Röda armén. Någon som hört talas om det?
Nej de enda jag har hört talas om är "pilkorsarna" protyska

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 29 juli 2003, 15:09

Miklos Horthy försökte göra fred med Sovjet i början-mitten av 1944 men Tyskarna "övertalade" honom att inte göra det men till slut ockuperade man landet och pilkors regeringen sattes upp samtidigt som sovjet satt sin egen ungern regering.

Användarvisningsbild
Elaka Gubben
Ny medlem

Motsståndsrörelsen

Inlägg av Elaka Gubben » 29 juli 2003, 22:43

Unger hadde en viss motstånds rörelse fast dem kämpade bara mot ryssarna.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 juli 2003, 01:51

Superfinne skrev:Miklos Horthy försökte göra fred med Sovjet i början-mitten av 1944 men Tyskarna "övertalade" honom att inte göra det men till slut ockuperade man landet och pilkors regeringen sattes upp samtidigt som sovjet satt sin egen ungern regering.
Övetalade och övertalade, tyskarna (eller rättare sagt Otto Skorzeny) kidnappade Horthy's son. :roll:

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 30 juli 2003, 10:27

Visst fanns det en sådan rörelse dess omfattning eller vad den hette har jag dock ej koll på. Fenomenet var ju ej på något sätt unikt vad gäller de områden sovjet annekterade i öst, vad jag vet så hade väl kommunisterna endast ett stort stöd i tjeckoslovakien. Ukraina, polen och balticum hade kanske de största motståndsrörelserna mot sovjetmakten

/greger

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 30 juli 2003, 11:22

Patrik skrev:
Superfinne skrev:Miklos Horthy försökte göra fred med Sovjet i början-mitten av 1944 men Tyskarna "övertalade" honom att inte göra det men till slut ockuperade man landet och pilkors regeringen sattes upp samtidigt som sovjet satt sin egen ungern regering.
Övetalade och övertalade, tyskarna (eller rättare sagt Otto Skorzeny) kidnappade Horthy's son. :roll:
Som du ser så skrev jag "övertalade" :D
Kidnappade jag trode dom kidnappade herren själv,hmm var det inte just Otto Skorzeny grupp som befriade Mussolini,har hört ävan att man skulle ha änvänd denna grupp i ett eventuellt anfall på Åland (om finland skulle göra fred)

Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 30 juli 2003, 11:32

Visst fanns det en sådan rörelse dess omfattning eller vad den hette har jag dock ej koll på. Fenomenet var ju ej på något sätt unikt vad gäller de områden sovjet annekterade i öst, vad jag vet så hade väl kommunisterna endast ett stort stöd i tjeckoslovakien. Ukraina, polen och balticum hade kanske de största motståndsrörelserna mot sovjetmakten

Nu var det inte riktigt så jag menade. Det jag pratar om är en rörelse som bekämpade både tyskarna och ryssarna.

Skriv svar