Tyskland &Mexico under ww2

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
king
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 juli 2003, 03:31
Ort: sverige

Tyskland &Mexico under ww2

Inlägg av king » 25 juli 2003, 03:50

kan inte minas var jag hört det. Men att Tysklad och Mexico hadde i hemlighet planerat att invadera usa från Mexicoskulle när dom var färdiga i eropa.och i såfall vet nj mer

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 25 juli 2003, 09:59

Var inte det i VK1? (bara en känsla jag har, är inte över huvudtaget insatt i ämnet närmare)

/Patrik

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 25 juli 2003, 10:01

Mexico var en av de allierade nationerna under VK2, jag tror knappast att de var i maskopi med Tyskland då :roll:

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 25 juli 2003, 10:03

Tyskarna försökte uppmuntra mexiko att ryka på USA under VK 1 men under VK 2 tror jag mexiko höll sig på noga avstånd från tyskland.

Von Nilsson
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 26 juni 2003, 21:54
Ort: Skutskär

Inlägg av Von Nilsson » 25 juli 2003, 12:11

Jag har också hört att Hitler ville att Mexico skulle försöka invadera USA.
Men mer vet jag inte....

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1902
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 26 juli 2003, 12:35

Låter väldigt konstigt. Mexico var ett av de länder som stödde republiken i spanska inbördeskriget. Så de lär ju inte ha gillat Tyskland.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 26 juli 2003, 13:03

det var nog under 1vk

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 28 juli 2003, 22:46

:lol: har hänt mig flera gånger att meddelandet skickas 2 gång.
Senast redigerad av 1 Spencer, redigerad totalt 28 gånger.

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 28 juli 2003, 22:47

Det var under WW1 tyskarna skickade ett meddelande till mexico att dom skulle anfalla USA och räknas en av orsakerna till att USA gick in i kriget.

Meddelandet fick britterna tag i och meddelade direkt till USA

vet ej om mexicanarna hade tänkt att anfalla USA ändå

Gustav O.
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 juni 2002, 23:33
Ort: Strängnäs

Inlägg av Gustav O. » 29 juli 2003, 21:49

Tyska försök att få Mexiko i krig mot USA har mig veteligen enkom förekommit under det första världskriget. Det var den nytillträdde tyske utrikesministern Zimmerman som i början på 1917 lät tysklands ambassadör i Mexiko förstå att Tyskland snart hade för avsikt att starta ett oinskränkt u-båtskrig och att det med all sannolik skulle dra in USA i kriget. I en galen tanke att fördröja USA:s insatser i Europa erbjöd Tyskland militärt stöd till Mexiko samt vissa terrioritella anspråk (bl.a. Texas) som skulle komma Mexiko till godo efter krigsslutet. Problemen (förutom den rent praktiska ogenomförbarheten) var att britterna snappade upp och dekrypterade Zimmermans meddelande samt att USA till hela världens häpnad proklamerade fortsatt neutralitet efter det att Tyskland våren 1917 förklarat ett oinskränkt u-båtskrig riktat mot de brittiska öarna. Den brittiska regeringen förvånades också över Woodrow Wilson's tal till kongressen där fortsatt neutralitet vidhölls och fann sig tvugna att avslöja Zimmerman-meddelandet för amerikanarna (något man dittills inte gjort, även britterna var fullkomligt säkra på att USA skulle gå in i kriget så snart det oinskränkta u-båtskriget annonserats från tyskt håll). Viss förvirring följde, var Zimmerman-meddelandet som ju onekligen kommit fram mycket lägligt en brittisk bluff för att få med USA i kriget? Osäkerheten skingrades dock när Zimmerman officiellt erkände sig ligga bakom planen i tyska tidningar. USA kunde naturligtvis inte se på saken annorlunda än att det i det närmaste var en tysk krigsförklaring och USA förklade strax därpå Tyskland krig.

Det är onekligen en intressant tanke hur krigets förlopp hade begivit sig om tyskarna helt enkelt struntat i att skicka ett så dumt och ogenomtänkt förslag eller om de hade lyckats kryptera det bättre. Vad som möjligen är intressantare är varför nio av tio skolböcker (och även "seriösare" litteratur" envisas med att påstå att det var det oinskränkta u-båtskriget som förde USA in i kriget?! En bidrag orskak - visst! Men inte den utlösande faktorn!

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 30 juli 2003, 12:01

Jag håller med dig där framstår det att Lustiana son sänktes av en tysk ubåt däribland fanns många av presidentens vänner gjorde han så förbannad att han förklarade krig.

fick först veta detta med zimmerman i illustrerande vetenskap.





/Spencer

Skriv svar