Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
IronGuard skrev:Nej mycket senare. Då Tyskland låg i krig med Ryssland.
Har för mig att bl a Ribbentrop for till Moskva för att försöka förhandla om fred.
*Host*
Tyskland låg i krig med Sovjet 1941 och 42, inte läst läxan?

Hur menar du med att Ribbentrop ville förhandla om fred? Har du några som heslt bevis får dinna påstånden?
/Anno
-
IronGuard
- Medlem
Det ena behöver väl inte utesluta det andra, jag ser faktiskt inte vad som är så konstigt med att det helt enkelt brustit i kommunikationen mellan de olika berörda adminstrativa personerna.
En annan förklaring till det hela kan ha varit att personer som sysselsatte sig med hanteringen av bränslet helt enkelt gömt det för att sedan kunna sälja det på den svarta marknaden. En inte helt orimlig tes, vilken kan förklara varför det lagts ner tid på att gömma bränslet.
Det låter mer rimligt med att den skulle säljas på "svarta marknaden" än att det är talan om brister i kommunikationen. Just på grund av att den var gömd
*Host*
Tyskland låg i krig med Sovjet 1941 och 42, inte läst läxan? Hur menar du med att Ribbentrop ville förhandla om fred? Har du några som heslt bevis får dinna påstånden?
/Anno
Ok, formellt krig, ja. Ryssarna gick bakåt o brände det mesta i sin väg.
Dåligt uttryckt av mig, sorry.
När det började hetta till kanske är ett bättre ordval. När tyskarna fick känna på motgångarna.
Jag kan ge källhänvisning på att tyskarna gjorde trevare gentemot ryssarna. Jag har dock inte bevis på att det var just Ribbentrop. Skrev att jag trodde det var han.
Philipp W. Fabry "Sovjetunionen och det tredje riket" (orginaltitel Die Sowjetunion und das Dritte Reich) Stuttgart 1972
-
Patrik
- Medlem
-
Kontakt:
IronGuard skrev:Det låter mer rimligt med att den skulle säljas på "svarta marknaden" än att det är talan om brister i kommunikationen. Just på grund av att den var gömd
Ehm, den kan väl gömmas även om det brister i kommunikationen? Tror du verkligen man bara "glömde" bränslet på stationen, givetvis gömdes den för att inte allierat flyg skulle förstöra den.
IronGuard skrev:Ok, formellt krig, ja. Ryssarna gick bakåt o brände det mesta i sin väg.
Dåligt uttryckt av mig, sorry.
När det började hetta till kanske är ett bättre ordval. När tyskarna fick känna på motgångarna.
De enda fredstrevare som fanns ska ha varit från Stalin, jag är ytterst skeptisk till att Ribbentropp - vilken i princip helt försvunnit från den politiska kartan i och med krigsutbrottet - skulle fått tagit hand om något så viktigt. De flesta ansåg honom - med rätta - vara totalt inkompetent.
-
IronGuard
- Medlem
Ehm, den kan väl gömmas även om det brister i kommunikationen? Tror du verkligen man bara "glömde" bränslet på stationen, givetvis gömdes den för att inte allierat flyg skulle förstöra den.
Nere i tunnlar? Ja
Gömda nere i tunnlar? Nej
De enda fredstrevare som fanns ska ha varit från Stalin, jag är ytterst skeptisk till att Ribbentropp - vilken i princip helt försvunnit från den politiska kartan i och med krigsutbrottet - skulle fått tagit hand om något så viktigt. De flesta ansåg honom - med rätta - vara totalt inkompetent.
Ok, som jag skrev är jag osäker. Kan mycket möjligt blandat ihop det hela eftersom det var en tid sedan jag läste det.
Men innan krigsutbrottet med Ryssland for väl åtminstone Ribbentrop till Moskva?
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
Ok, som jag skrev är jag osäker. Kan mycket möjligt blandat ihop det hela eftersom det var en tid sedan jag läste det.
Kanske ett citat från boken om påstånde att Hitler skickade fredstrevare.
Men innan krigsutbrottet med Ryssland for väl åtminstone Ribbentrop till Moskva?
Ja, 1939, när man skrev under Molotov-Ribbentropp pakten(

), men vad har det med saken att göra?
/Anno
-
Patrik
- Medlem
-
Kontakt:
IronGuard skrev:
Nere i tunnlar? Ja
Gömda nere i tunnlar? Nej
Precis vari ligger skillnaden???
Om de är förlagda i tunnlar är de väl placerade där för att inte någon ska hitta dom...
IronGuard skrev:Men innan krigsutbrottet med Ryssland for väl åtminstone Ribbentrop till Moskva?
Vad skulle han dit och göra???
-
IronGuard
- Medlem
Det kan ta sin tid. Ska försöka ordna det, men bered dig på att det kan dröja. Det finns inget direkt register där det står "fredstrevare med ryssarna". Ska försöka.
Ja, 1939, när man skrev under Molotov-Ribbentropp pakten( ), men vad har det med saken att göra?
Ja, det skulle ju kunna vara så att jag blandat ihop denna resa Ribbentrop gjorde med fredstrevaren ovan, skrev ju att jag trodde att Ribbentrop försökt förhandla.
-
IronGuard
- Medlem
Precis vari ligger skillnaden???
Finns bränslet i underjordiska tunnlar kan man ju anta att det finns där som skydd mot de allierades bombningar.
Ligger de däremot undangömt i dessa tunnlar får man nog anta att det även ligger gömt från italienare eller andra som har tillgång till dessa tunnlar.
Vad skulle han dit och göra???
Se Anno´s inlägg.
-
Patrik
- Medlem
-
Kontakt:
IronGuard skrev:Finns bränslet i underjordiska tunnlar kan man ju anta att det finns där som skydd mot de allierades bombningar.
Ligger de däremot undangömt i dessa tunnlar får man nog anta att det även ligger gömt från italienare eller andra som har tillgång till dessa tunnlar.
Jag ser tyvärr inte skillnaden i ditt resonemang eftersom det ena inte behöver utesluta det andra.
Vad gäller Ribbentropps besök, vilket iofs inte har ett dyft med tråden att göra förstår jag inte vad Hitler ska skicka Ribbentropp på en fredstrevare INNAN Hitler angriper Sovjet.
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
Robban skrev:med all respekt

ironguard så tycker jag att du bara slänger ut en massa ord utan att tänka efter.-...
/Anno
-
IronGuard
- Medlem
Jag ser tyvärr inte skillnaden i ditt resonemang eftersom det ena inte behöver utesluta det andra.
Det är sant, men som du själv tidigare skrev i ett inlägg: "Förutom att det är ett rimligt antagande så finns det väl knappast någon som kan bevisa någondera".
Och det mest rimliga antagandet i detta är helt enkelt inte att det var brister i kommunikationen eftersom de både befann sig i underjordiska tunnlar och dessutom gömda.
Vad gäller Ribbentropps besök, vilket iofs inte har ett dyft med tråden att göra förstår jag inte vad Hitler ska skicka Ribbentropp på en fredstrevare INNAN Hitler angriper Sovjet.
Har inte påstått att Ribbentrop var på en fredstrevare innan kriget bröt ut, endast att jag kan ha förväxlat dessa två, ok?
Anno
Jag vet inte vad du anser om diskussioner. Jag anser åtminstone att diskussioner måste innebära ömsesidig respekt för varandras åsikter, annars kommer diskussionen inte leda någonstans.
Jag har inte skrivit nedlåtande om dig eller någon annan eller använt mig av smileys med "himlande ögon" eller "shocked". Vad jag tycker om inläggen jag läser är en helt annan sak, men det håller jag för mig själv, med respekt för den man diskuterar med. Visst kan man fråga om källor och så vidare, men man behöver nödvändigtvis inte göra det på ett respektlöst sätt.
Man når, enligt mig, längre genom att acceptera den andres åsikter, ifrågasätta skall man göra, men detta på ett sätt man själv vill bli bemött på.
-
Robban
- Medlem
ironguard...jag mennade snacket om italien....
-
Fläsket
- Medlem
Det gjordes fredstrevar från Sovjetiskt håll 1942-43 har jag för mig. Såg ngt om det på Discovery. Via ambassaderna i Turkiet eller om det var Schweiz.
Fanns tydligen vissa tankar att ta det på allvar från tyskt håll, men sedan bestämde man sig iallafall för att fortsätta kriga.

-
IronGuard
- Medlem
Äntligen har jag letat upp skiten.
Det var tydligen inte Ribbentrop som jag HADE FÖR mig utan boken säger att eventuellt gjorde Göring och även Himmler (mycket sent i skedet av kriget) fredstrevare gentemot Ryssarna (och även de andra allierade).
Här följer ett par citat:
"...endast en uppgörelse med Stalin skulle kunna erbjuda det nazistiska Tyskland en möjlighet att överleva [detta var vid tidpunkten då en kvarts miljon tyska soldater omringats i Stalingrad]" "Varje gång jag försökte påpeka detta för Hitler sjönk mitt hjärta ner i byxbaken på mig".
Ur förhören med Göring.
27 mars 1945 "När han [Hans Lammers] besökte rikskansliet för sista gången den 27 mars fann han Furhern mycket upprörd över att riksmarskalken "försökte inleda förhandlingar med bolshevikerna".
Ur Hans Lammers dagbok
19 april 1945
Det måste ha varit nu som ett märkligt enskilt samtal ägde rum mellan Göring och Himmler. Göring berörde det bara hastigt vid ett tillfälle längre fram , då han sade att det var sista gången han såg Himmler (och Hitlers sekreterare Gerda Christian mindes uttryckligen att hon sett Himmler och Göring samtala den här dagen). I "två eller tre timmar", erinrade sig Göring, diskuterade de det ömtåliga ämnet hur man skulle ta kontakt med fienden.
Himmler avslöjade belåtet att den svenske, greve Folke Bernadotte nyligen besökt honom och att han i själva verket skulle komma tillbaka för ytterligare ett sammanträffande samma kväll i SS kliniken Hohenlychen. "Ni förstår", skröt Himmler, "han måste vara den man Eisenhower har skickat för att förhandla".
Biografin om Göring/David Irving
Dessa tre bitar tyder på att åtminstone Göring försökte, eller till och med gjorde, fredstrevare med ryssarna och att Himmler försökte med amerikanarna.
Finns även ett mindre inlägg i ovanstående bok: "Imorgon skulle han [Göring] vara på Obersalzberg. Därifrån tänkte han sända ut formella fredstrevare till Eisenhower och Churchill."