3 800 000?
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Re: 3 800 000?
Vart har du fått 135 000 ifrån?Panzerfaust skrev:i dresden dog det som sagt över 100 000. 135 000 för att vara mer exakt men den staden var också överlägset den värst drabbade. i städer som berlin och hamburg överskred dödssiffrorna knappt 30-40 000. så sammanlagt blir det inte över 400 000.IronGuard skrev:Det borde väl ha dött fler civila av bombningarna än 400 000? Endast i Dresden översteg dödssiffran 100 000 av engelsmännens "terrorräd" natten till den 14 februari 1945.Panzerfaust skrev:På de flesta källor jag läst om stupade under AVK har det flesta påpekat att det dog 3,8 miljoner civila tyskar under kriget. Ca 400 000 av dem dog av de allierades bombningar av städer som tex Dresden och Berlin. Min fråga är om de andra 3,4 miljonerna blev mördade av en viss hämndlysten Röd Arme eller om Hitler själv hade ihjäl dom. Vad annars skulle de ha dött av? Eller är kanske siffrorna överdrivna?
Det borde ändå bli över 400 000, det var ju ganska många fler städer än Dresden, Berlin och Hamburg.
-
Panzerfaust
- Utsparkad
-
Panzerfaust
- Utsparkad
-
Karl Bruno
- Medlem
-
Panzerfaust
- Utsparkad
-
Karl Bruno
- Medlem
http://www.fpp.co.uk/Letters/History/Dresden2.htmlDavid Irving skrev:GOOD question. Yes, in "Apocalypse 1945: the Destruction of Dresden" I allow that new publications and documents suggest the figure should be revised downwards.
Det man glömmer bort att det i kaosets tyskland under krigsslutet ej fanns någon distinkt gräns mellan civila och militärer. många flyende tyska soldater (vilka nu när grytorna var bottenskrapade var både halta och lytta, gamla och pojkspolingar, vilket gjorde det givetvis ännu svårare att skilja ut dem mot civilbefolkningen) arkubeserades. Vidare använde nazisterna medvetet civilbefolkningen som "männskliga sködar". För att höja moralen evakuerades civilbefolkningen mycket sent ofta några timmar innan röda armen kontrollerade området, vidare beblandades ofta retirerande förband med civila flyktingkollonner, för att på så sätt maskeras. När ryssarna upptäckte detta satte man givetvis in bombflyg mot dessa.
/greger
/greger
Har för mig att bombningar och beskjutningar av flyktingkolonner var till för att rensa vägarna åt de framryckande trupperna. Inte för att det gör nån skillnad för de som dödades på detta sätt.Stefan skrev: En och annan bombning av flyktingkolonner måste ju också ha förekommit i hanteringen, även om jag tror inte ryssarna hade det som sitt mål (tyskarna däremot bombade med förkärlek flyktingkolonner, resp jagade enstaka flyktingar över fälten med däckkulsprutor).
Det händer tyvärr att akterskyttar på bombplan brukar roa sig med att pricka ner bönder, flyktningar och andra (a la Full Metal Jacket) i områden där bombflyget inte möter något motstånd (typ amerikanerna över Japan, tyskarna över Polen).
Ok, det var förvisso inte den boken jag hänvisade från. Har inte läst hans bok om Dresden så jag vet inte om det var samma siffra han nämnde där.Karl Bruno skrev:http://www.fpp.co.uk/Letters/History/Dresden2.htmlDavid Irving skrev:GOOD question. Yes, in "Apocalypse 1945: the Destruction of Dresden" I allow that new publications and documents suggest the figure should be revised downwards.
Hmm skrev ett LÅNGT inlägg nyss, med samtliga bombningar jag hittat, och det var en hel massa. När jag tryckte på "sänd" så kom det upp att jag skulle logga in. Tryckte bakåt och då var all text försvunnen!!!Panzerfaust skrev:okej gör du det, underrätta mig om du hittar nåt intressant
tack på för förhand
Inlägget tog mig ungefär en timma att skriva så nu är jag skitglad.
400 000 kan eventuellt stämma, men jag tror ändå att det borde vara fler,i många av bombningarna fattades dock dödsiffror.
Sen måste man även tänka på alla de bombanfall gentemot industrier där det faktiskt fanns en hel del civila arbetare som dog i dessa bombningar.