dödsiffror på östfronten....

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
peikko
Ny medlem

dödsiffror på östfronten....

Inlägg av peikko » 22 juli 2003, 15:46

Jag läste en artikel av en förre detta waffen ss (han va svensk) soldat som påstöd att det var inte möjligt för Tysklands armé att har dödat 20 miljönar i ryssland.. DVS att det var inte tillräckligt Axis soldater för att döda så många.. Hans åsikt var att siffrorna var antingen påhittade eller inkluderade människor som sovjeterna dödade (politisk fånge, avhoppare osv)
Har nån annat läste nånting liknande?

Panzerfaust
Utsparkad

dödssiffror på östfronten...

Inlägg av Panzerfaust » 23 juli 2003, 14:12

jag tror att han bara förnekar det.
minst 18 miljoner ryssar dog i ww2 varav över hälften civila enbart pga nazisterna

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 23 juli 2003, 15:27

Tja, först har vi de 3 miljoner som dog i tysk fångenskap, sen dog en hel del i under stridens heta (en miljon enbart i Stalingrad om jag inte minns fel), civila som svalt ihjäl då tyskarna stängde av diverse städer(Leningrad). Sen ska vi väl ändå säga sovjetmedborgare, då de inte bara var ryssar som dog, utan ukrainare och vitryssar.

Stupade

/Anno

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 23 juli 2003, 17:26

det var nog fler än 3 miljoner "sovjetmedborgare" som strök med i tysk fångenskap jag har läst att det enbart var 4 miljoner POW som dog i koncentrationslägren lägg sen till alla judar, zigenare, slaver och andra folkslag som hitler och de andra galningarna i berlin hatade.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 24 juli 2003, 12:17

Hitler deklarerade redan från början att kriget på östfronten skulle skilja sig mot det i väster då det var ett "förintelsekrig". Mycket tyder väl på att 20 miljoner sovjetiska medborgare omkommna är en för låg siffra. 1/5 del av Polens befolkning dog ex under kriget, visserligen var långt ifrån hela Sovjet ockuperat av nazisterna men faktum är att stora och folktäta områden under en ganska lång tid var utsatt för sovjetisk ockupation.

Sedan är väl gränsen lite luddig huruvida Stalin själv dödade sina medborgare eller om det var Wermacht eller SS. Jag menar alla utrensningar och diverise straffkompanier Stalin satte upp gjorde ju inte direkt att förlustsiffrorna hölls nere!

/greger

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 24 juli 2003, 12:55

men faktum är att stora och folktäta områden under en ganska lång tid var utsatt för sovjetisk ockupation.

du menar väl nazistisk ockupation?

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 24 juli 2003, 13:15

Panzerfaust skrev:men faktum är att stora och folktäta områden under en ganska lång tid var utsatt för sovjetisk ockupation.

du menar väl nazistisk ockupation?
Alles klar!

/greger

Skriv svar