disciplin och övergrepp0

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juni 2003, 15:12

Är jag dum eller bara naiv i min åsikter?
Nej, däremot ska du inte blanda in mig i detta eftersom jag är trött på tobbes försvar av ryssarna dagarna i ända och spottande på tyskarna. Något som ex antal personer på forumet har upplevt inkl du själv Henric.

/Anno som som går och trännar nu.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 28 juni 2003, 15:18

Anno skrev:
Är jag dum eller bara naiv i min åsikter?
Nej, däremot ska du inte blanda in mig i detta eftersom jag är trött på tobbes försvar av ryssarna dagarna i ända och spottande på tyskarna. Något som ex antal personer på forumet har upplevt inkl du själv Henric.

/Anno som som går och trännar nu.
Det är just det jag menar. Det handlar hela tiden om ståndaktiga försvar av sidor där det essentiella om och om igen tycks gå förlorat. Ett fenomen som kräver mer än en infallsvinkel. Jag håller med dig om tobbes inställning, men istället för att fokusera på det som borde vara det viktigaste, civilbefolkningens lidan, glider debatten obönhörligt in på vilken sida som var mest skoningslös i sin behnadling av icke stridande. Jag hade inte för avsikt att utpeka någon, snarare påvisa en trend jag tröttnat på, och känner du dig träffad ser jag ingen anledning till att jag ska be om ursäkt.


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 28 juni 2003, 15:22

Anno skrev:
tobbe skrev:Varken du är eller jag är tillräckligt insatt i det för att kunna faställa något sådant.
Nu tror du som vanligt igen tobbe, studera hur stor kärlek man hade till folk som sattes i starffbataljoner, fick anfalla tyska linjer med bara händer, Sovjetiska krigsfångar som behandlades illa efter kriget, sådan som du redan vet, varför skulle de bry sig om en massa cilvila dör av deras beskjutning.

/Anno
Jag vet att de inte behandlade de i straffbatoljonerna bra, men att bara för att de inte gjorde det så behöver det inte betyda att de inte brydde sig om sin egna befolkning. Det var ju soldaternas familjer och släktingar.
Nej, däremot ska du inte blanda in mig i detta eftersom jag är trött på tobbes försvar av ryssarna dagarna i ända och spottande på tyskarna. Något som ex antal personer på forumet har upplevt inkl du själv Henric.

/Anno som som går och trännar nu.
Och jag är trött på dina anklagser och ditt klagande på mig hela tiden. Jag respekterar dina åsikter men inte kan du respektera mina utan istället börjar du klaga på att jag tjatar när jag säger vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 28 juni 2003, 15:25

Anno & Tobbe,

Jag är hjärtligt trött på att era personliga dispyter utspelar sig här i forumet, håll dem härifrån.

/Marcus

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 28 juni 2003, 16:11

Alltså. I ett program på discovery påstår en person att enskilda tyska soldater utförde massvåldtäkter i Östeuropa. Har han rätt eller har han fel? Det var ursprungsfrågan. Jag tror att han har fel. Av ovan nämnda skäl.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 28 juni 2003, 16:17

Han har rätt. Av ovan nämnda skäl.

p0d
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 27 juni 2003, 12:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av p0d » 28 juni 2003, 17:00

när jag läser att tobbe försöker ursäkta Röda arméns massvåldtäkter i östeuropa blir jag en smula upprörd.

kan du (med det allmänna hatet mot de tyska angriparna) helt bortförklara rysarnas framfart mot kvnnorna i östtyskland? hur kan du då förklara ryssarnas urskiljningslösa massvåldtäkter på tyskor, polskor (!) och TILL OCH MED RYSSKOR som hade frigivits ur slavlägren?

det är helt förkastligt att hävda att ryssarnas vrede endast riktade sig mot tyskor. den förklaringen jag ser är total sexuell frustration vid fronten och en urusel diciplin bland ryssarna, vilket späddes på av ryssarnas vilda alkoholvanor och den stora tillgången på kvinnor utan beskydd av sina män.

jag försöker _inte_ rättfärdiga tyskarnas framfart på östfronten, men det kan inte ges samma förklaring. tyskarnas dödande och våldtäkter måste ses i ljuset av den allmänna rasistika stämningen i Wehrmacht, där dels personliga fördomar och rysarna och åratal av propaganda hjälpte till.

kan någon fylla i mina brister om tyska krigsförbrytelser i öst (förutom Einsatsgruppe och SS, dvs förbrytelser av das Heer)

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 28 juni 2003, 17:34

p0d skrev:när jag läser att tobbe försöker ursäkta Röda arméns massvåldtäkter i östeuropa blir jag en smula upprörd.
Jag försöker inte ursäkta utan ge en förklaring och förståelse till de ryska soldaternas vrede.
kan du (med det allmänna hatet mot de tyska angriparna) helt bortförklara rysarnas framfart mot kvnnorna i östtyskland? hur kan du då förklara ryssarnas urskiljningslösa massvåldtäkter på tyskor, polskor (!) och TILL OCH MED RYSSKOR som hade frigivits ur slavlägren?
Tyska kvinnor våldtogs i stor omfattning men inte polska kvinnor även om det finns enskilda fall där det hände, men att sovjetiska soldater skulle ha våldtagit ryska kvinnor vill jag ha en källa på.
det är helt förkastligt att hävda att ryssarnas vrede endast riktade sig mot tyskor. den förklaringen jag ser är total sexuell frustration vid fronten och en urusel diciplin bland ryssarna, vilket späddes på av ryssarnas vilda alkoholvanor och den stora tillgången på kvinnor utan beskydd av sina män.
Den ryska arméns diciplin var väldigt bra innan de nådde den tyska gränsen då allt urartade med spriten(som det fanns gott om) och kvinnorna. Trots de lyckades de ju erövra hälften av Tyskland och säkert så skulle de ha kunnat erövra mycket mer.

Ni försöker framställa de sovjetiska soldaterna som försupna våldtäktsmän vilket är helt fel.

jag försöker _inte_ rättfärdiga tyskarnas framfart på östfronten, men det kan inte ges samma förklaring. tyskarnas dödande och våldtäkter måste ses i ljuset av den allmänna rasistika stämningen i Wehrmacht, där dels personliga fördomar och rysarna och åratal av propaganda hjälpte till.

kan någon fylla i mina brister om tyska krigsförbrytelser i öst (förutom Einsatsgruppe och SS, dvs förbrytelser av das Heer)
Det var inte ryssarna som anföll Tyskland och mördade cirka 16.900.000 civilia tyska medborgare. Det var inte ryssarna som började med att förstöra stora städer och du vet svaret på vilka det var som började det hela. Därför finns det en vettig förklaring till de sovjetiska soldaternas agerande mot tyskarna. Men det finns ingen vettig förklaring för tyskarnas agerande i Sovjetunionen.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juni 2003, 17:42

sovjetiska soldater skulle ha våldtagit ryska kvinnor vill jag ha en källa på.
Läs boken "Berlin - Slutstriden 1945" av Antony Beevor...

Ni försöker framställa de sovjetiska soldaterna som försupna våldtäktsmän vilket är helt fel.
Jaså? mellan 1-3 miljoner tyska kvinnor(plus polska och ryska) har fel, och tobbe har rätt....

/Anno

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 28 juni 2003, 18:07

Anno skrev: Läs boken "Berlin - Slutstriden 1945" av Antony Beevor...
Jag tänker inte köpa och läsa en hel bok bara för att ta reda på en sak. Om det nu är sant så var det knappast något som skedde ofta utan något som enskilda soldater gjorde.
Jaså? mellan 1-3 miljoner tyska kvinnor(plus polska och ryska) har fel, och tobbe har rätt....

/Anno
Så du säger att varenda soldat i den röda armén var försupna våldtäktsmän?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juni 2003, 18:22

tobbe skrev:
Anno skrev: Läs boken "Berlin - Slutstriden 1945" av Antony Beevor...
Jag tänker inte köpa och läsa en hel bok bara för att ta reda på en sak. Om det nu är sant så var det knappast något som skedde ofta utan något som enskilda soldater gjorde.
Det behöver du inte göra, titta bara in här en dag.
Anno skrev:
tobbe skrev: Jaså? mellan 1-3 miljoner tyska kvinnor(plus polska och ryska) har fel, och tobbe har rätt....

/Anno
Så du säger att varenda soldat i den röda armén var försupna våldtäktsmän?
Nej, inte alla, men väldigt många. (Om du läser "Berlin - Slutstriden 1945" så kommer du få läsa om massvåltäkter och hur kvinnor våldtogs flera gånger, så antalet soldater som våldtog är nog högre än 1-3 miljoner)

Endkampf
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 juni 2003, 19:03
Ort: Halland

Inlägg av Endkampf » 28 juni 2003, 18:29

Ryssarna var 100 fallt överrepresenterade i antal våldtäkter,som sagt se bara på Berlin 1945.Detta är ju en ofrånkommlig sanning som inte ens den mest inbitne kommunist kan förneka innerst inne.Det ska väl vara ett forum som bygger på fakta,inte historieomskrivning&förnekelse.

(Jag tänker inte köpa och läsa en hel bok bara för att ta reda på en sak. Om det nu är sant så var det knappast något som skedde ofta utan något som enskilda soldater gjorde. )
Ryssarna fick fritt att bete sig som de ville och våldföra sig på vem de ville av högsta befäl(Berlins fall),du borde köpa eller låna boken.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 28 juni 2003, 18:56

Tror jag läste nånstans på skalman att när ryssarna hade tagit berlin fick de 3 dagar på sig att våldta, plundra och förstöra hur mycket de ville.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 28 juni 2003, 19:12

Anno skrev: Nej, inte alla, men väldigt många. (Om du läser "Berlin - Slutstriden 1945" så kommer du få läsa om massvåltäkter och hur kvinnor våldtogs flera gånger, så antalet soldater som våldtog är nog högre än 1-3 miljoner)
Jag har inte läst den boken men jag har läst Stalins hämnd som handlar om ryska krigsförbrytelser mot tyskarna, men också lite om tyskarnas. Det finns exempel på många som inte våldtog och försökte stoppa det.
Fortfarande så tänker jag inte läsa en hel bok för att ta reda på en sak.
Endkampf skrev:Ryssarna fick fritt att bete sig som de ville och våldföra sig på vem de ville av högsta befäl(Berlins fall),du borde köpa eller låna boken
Visst fick de det de blev tom uppmuntrade att göra de av de höga partipamparna, men man förbjöd soldaterna att våldta och supa när man hade nått Tyskland och varit där ett par månader. Många befäl försökte stoppa det, men det gick inte helt och hållet få slut på det.

Vad tycker ni är värst egentligen? 16.900.000 miljoner civilia döda eller 1-3 miljoner kvinnor våldtagna?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juni 2003, 19:33

Det finns exempel på många som inte våldtog och försökte stoppa det.


Jo det har jag också läst i Antony Beevors Berlin, men han nämner att det var ytterst få(med betoning på "få") som gjorde detta och de efterlevdes ej.

Vad tycker ni är värst egentligen? 16.900.000 miljoner civilia döda eller 1-3 miljoner kvinnor våldtagna?
Sluta debattera så, vi har aldrig sagt att ryssarna var värst utan att ingen av de stridnade parterna var någon av guds bästa barn och att man aldrig kan ursäkta ryssarnas brott mot tyska kvinnor.
Visst fick de det de blev tom uppmuntrade att göra de av de höga partipamparna, men man förbjöd soldaterna att våldta och supa när man hade nått Tyskland och varit där ett par månader. Många befäl försökte stoppa det, men det gick inte helt och hållet få slut på det.
Men efterlevdes ej och Stalin och många brydde sig inte. Sen var det inte många generaler som efterlevde förbudet heller. :roll: (läs också rommels inlägg, tobbe)

/Anno

Skriv svar