Coin
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Coin
Jag läste just en artikel om en soldat som på Aurora 26 fått brigadchefens coin. Vad är det för utmärkelse?
https://www.facebook.com/share/1CRwi2RNex/
https://www.facebook.com/share/1CRwi2RNex/
Re: Coin
Hade ingen aning men din länk gav:
Det närmaste jag kommit var när bataljonschefen spionerade på mig när jag drillade beväringen i vapenhantering med Kulspruta m/58.
'Utmärkt övning men kaptenen röker för mycket'. Jag har slutat nu. Att röka då.
MVH
Hans
Fanns inte på min tid.Hade inte varit fel att informera lite om vad "brigadchefens coin" är.
En brigadchefens coin är ett hederstecken och en samlingssymbol som brigadchefen delar ut till enskilda soldater, officerare eller civila.
Coinet, även kallat utmaningsmynt, ges som ett personligt erkännande för berömliga insatser, god kamratskap, eller prestationer som sticker ut under övningar och tjänstgöring.
Tradition och användning i Försvarsmakten:Syfte: Det används för att stärka enhetskänslan (esprit de corps) och är ett handfast bevis på uppskattning från förbandsledningen.
Design: Myntet är präglat med brigadens heraldiska vapen, förbandets logotyp eller specifika symboler för den militära enheten.
Mottagare: Till skillnad från officiella och bärbara medaljer (som regleras formellt) används coin-utdelningen mer informellt av chefen för att snabbt kunna premiera goda initiativ och insatser
Det närmaste jag kommit var när bataljonschefen spionerade på mig när jag drillade beväringen i vapenhantering med Kulspruta m/58.
'Utmärkt övning men kaptenen röker för mycket'. Jag har slutat nu. Att röka då.
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Sade majoren inget om den i pannan löjligt neddragna gröna mössan?
Bataljonchefen var överstelöjtnant och nej, han gnällde inte om sådana saker. I motsats till andra, inga namn nämnda men vi pratar om snubben som är C Skalman.
Du är bara svartsjuk för att kärestan din tycker jag är stilig.
MVH
Hans
Du är bara svartsjuk för att kärestan din tycker jag är stilig.
MVH
Hans
Coins finns lite varsom och statuterna för utdelning kan variera något oerhört. I grunden kan de nog sammanfattas med "den som har betalat för att tillverka det tycker att du ska ha ett".
Är det en relativt ny företeelse? NÄr jag gjorde lumpen var det två killar som fick någon slags mynt i silver för att de var extremt duktiga som GRG-skytt/laddare. Sköt och laddade mycket snabbt, omgrupperade snabbt och sköt oftast träff.
Mellan 1980 och 1993 stötte jag aldrig på det. Det närmaste är ett wienerbröd. Några år innan berömmet ovan.
Jag framrycker nattetid med min pluton längs en vintrig väg då vi hör något en bit bort vid sidan om vägen. Vi tar skydd bakom plogvallen och jag ålar mig och möter gruppcheferna. Börjar ge order då en bil i hög fart kör förbi. Med blågula skyltar. Stannar efter 50 meter och ur kliver en person och går mot oss, när han närmar sig ser jag att det är bataljonschefen då med blågult band i mössan. Jag far inte upp och gör fältanmälan då jag inte vill röja oss utan jag ignorerar honom. Han betraktar mig i aktion en stund sedan går han till bilen och hämtar något. Han räcker över något som då är ett wienerbröd vänder och går tillbaka till bilen utan att ett ord är sagt. Och åker.
MVH
Hans
Jag framrycker nattetid med min pluton längs en vintrig väg då vi hör något en bit bort vid sidan om vägen. Vi tar skydd bakom plogvallen och jag ålar mig och möter gruppcheferna. Börjar ge order då en bil i hög fart kör förbi. Med blågula skyltar. Stannar efter 50 meter och ur kliver en person och går mot oss, när han närmar sig ser jag att det är bataljonschefen då med blågult band i mössan. Jag far inte upp och gör fältanmälan då jag inte vill röja oss utan jag ignorerar honom. Han betraktar mig i aktion en stund sedan går han till bilen och hämtar något. Han räcker över något som då är ett wienerbröd vänder och går tillbaka till bilen utan att ett ord är sagt. Och åker.
MVH
Hans
Det verkar vara ett amerikanskt påfund som har spridit sig till andra arméer och även utanför militära kretsar. Det finns många tveksamma teorier om dess ursprung, men det äldsta belägget är först från 50-talet (17th Infantry Regiment).
https://en.wikipedia.org/wiki/Challenge_coin
https://en.wikipedia.org/wiki/Challenge_coin
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Nu måste Hans berätta vad fältanmälan är.
För att göra det enkelt så när högre chef visar sig skall lägre chef avbryta verksamheten och rapportera typ 'Överstelöjtnant, Sergeant Hans under framryckning med Livplutonen, fienden bedöms vara ungefär 100m till vänster'. Det var det jag struntade i och han tyckte nog att mitt beslut var riktigt. Hade jag stått på skjutbanan så hade jag naturligtvis gjort en fältanmälan 'Eld upphör! Överstelöjtnant, Sergeant Hans under eldexercisövning med Livplutonen'.
MVH
Hans
MVH
Hans
När gjorde man det, var det när någon högre chef några nivåer över kom för någonslags oanmäld inspektion så att säga och inte bara att fredsplutonchefen kommer medans plutonen övar?
Ja.
Om jag stod på skjutbanan som vinkelsergeant så gjorde jag absolut inte det om plutonchefen kom förbisläntrandes, jag vill minnas inte för kompanichefen heller. Bataljonschefen och uppåt, definitivt.
Relaterat: viewtopic.php?f=54&t=48019&hilit=segrar ... 15#p799334
Dubbelsidig övning men inte skarpt läge = fältanmälan.
MVH
Hans
Om jag stod på skjutbanan som vinkelsergeant så gjorde jag absolut inte det om plutonchefen kom förbisläntrandes, jag vill minnas inte för kompanichefen heller. Bataljonschefen och uppåt, definitivt.
Relaterat: viewtopic.php?f=54&t=48019&hilit=segrar ... 15#p799334
Dubbelsidig övning men inte skarpt läge = fältanmälan.
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Vinkelsergeant? Är det så länge sedan som pix-knapparna försvann?
I NBO så var man på praktikåret vinkelsergeant, med tre vinklar och inte en Läkerol som de 'riktiga sergeanterna' som underofficerare fick. Detta i väntan på att passera prövoåret och förhoppningsvis bli befordrad till Fänrik.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt: