Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13683
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Markus Holst » 11 januari 2024, 19:20

Markus Holst skrev:
11 januari 2024, 18:37
Jag vill att de återinför civilförsvaret så jag får tillbaka min titel som c samaritgrupp med vacker ljusblå uniform och gul hjälm.
Nu har jag mailat civilförsvarsföreningen i kommunen och bett om att bli engagerad.

Användarvisningsbild
St David
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 januari 2022, 21:58
Ort: London UK

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av St David » 11 januari 2024, 21:28

Markus Holst skrev:
11 januari 2024, 12:29
Förringa inte dagersättning, mat och husrum som ersättning :) Och fria resor och fria kläder
Händelsevis är 146:- som en värnpliktig får i dagersättning - lika med timlönen för en 19åring hos ICA!

Ja, nu har jag gjort en mycket billig och orättvis jämförelse. Men även vid en objektiv jämförelse står sig inte lumpen så bra.
Jag utgår ifrån att en 19åring bor hemma och inte hunnit dra på sig fasta utgifter. Hur många föräldrar ber sina barn betala för mat och husrum? Och hur många VPL Swishar över dom 75:- man får för mat per permisionssdygn till mamma? (svar: ingen). "ICA jobb" finns för dom flesta innom cyckelavstånd så ringa reseutgifter.

ICA:
40h vecka 5840:-
minus 30% skatt -1752:-
Luncher, o-undvikliga små utgifter - 700
Kvar att disponera: 3388:- /vecka

Värnplikt
Dagersättning 1022:
Muckarbidrag 1022:
"Permissions mat" 152:
Utgifter noll
Kvar att disponera: 2196:-/vecka.

En Värnpliktig får över altså 35% mindre änn kompisen som jobbar på ICA.
Jag tycker verkligen inte att våra värnpliktiga är värda mindre änn en som jobbar på ICA! :x
(ICA valt, som stor rikstäckgande arbetsgivare med instegsjobb)

Nu är pengar inte allt. Jag vill verkligen inte förringa den unika erfaring som värnplikten utgör - en erfarenhet som stiger i värde av att bara erbjudas <10% av årskullen. Lägg därtill möjligheter till ledarskapserfarenhet och ex lastbilskörkort.

Min utgångspunkt när jag drog igång tråden förefaller kanske negativ. Tvärt om! Om våra folkvalda anser att det behövs 8,000 värnpliktiga mer änn dubbelt så många är intresserade, och har inga höga ersättnings anspråk - då är ju allt toppen!
Jag fattar bara inte varför våra folkvalda skall fördärva med att kalla in ungdomar som inte vill?

Användarvisningsbild
St David
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 januari 2022, 21:58
Ort: London UK

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av St David » 11 januari 2024, 21:42

Der Löwe skrev:
10 januari 2024, 21:24
Problemet är väl att vi inte har behov eller resurser att "tvinga in" merparten av årsklasserna. De som bli uttagna utan att vilja är mer straffade än huvuddelen av årsklassen. Det borde finnas en samhällsbonus efter genomförd plikttjänstgöring, kanske lite extra högskolepoäng? Om bara ca 8 procent av de som är skattskyldiga tvingas betala medan resten slipper skulle det nog bli lite liv.
Ett jättebra förslag från der Löwe!
Man har just detta upplägg in Norge. Vad sägs om +0.1p på Högskoleprovet med slutförd värnplikt, +0.2p för gruppchef och +0.4p för15mån KB?

Fra forsvaret.no:
Du kan få 2 tilleggspoeng for anten militærteneste, folkehøgskule eller høgare utdanning

Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Grönis » 15 januari 2024, 21:11

Bjernevik skrev:
11 januari 2024, 18:01
Amund skrev:
11 januari 2024, 11:19
Smickrande men kanske orättvist? :D
Om det är någon slags "rättvisa" man prompt vill uppnå finns det lösningar.
Amund skrev:
11 januari 2024, 11:19
Har man övervägt ett yrkesförsvar eller är den lösningen politiskt stendöd?
Den är politiskt stendöd. Se bara alla utspel från både höger och vänster om hur försvarsförmåga skapas genom att ett visst antal rekryter gör grundutbildning.

Sådana saker som antal krigsförband, deras förmåga, mängden ersättningsmateriel osv som ger reell militär förmåga är inte lika intressant tydligen.
Fast vi har väl ändå gått ett litet steg åt yrkesförsvarshållet genom att ha i allafall en lite del kontinuerligt och tidvis tjänstgörande anställd personal? Eller kommer det systemet inte finnas kvar framöver?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Bjernevik » 15 januari 2024, 22:07

Grönis skrev:
15 januari 2024, 21:11
Fast vi har väl ändå gått ett litet steg åt yrkesförsvarshållet genom att ha i allafall en lite del kontinuerligt och tidvis tjänstgörande anställd personal? Eller kommer det systemet inte finnas kvar framöver?
Vi har alltid haft anställd personal i Försvarsmakten, numera även sådan som vi kallar för soldater eller sjömän. Men jag tolkade Amunds fråga som att den avsåg att Försvarsmakten enbart skulle bestå av anställd personal. Det senare är stendött.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Hans » 15 januari 2024, 22:50

Är den?

Ingen ironisk fråga utan allvarlig. Efter andra världskriget och fram till det ryska angreppet på Ukraina var nästintill alla civiliserade stater i EU på väg mot yrkesarméer, jag pratar om civiliserade stater, inte Grekland eller Östra Rikshalvan. Men nu vände det plötsligt med överfallet på Ukraina. Jag misstänker att någon med högre lönegrad än jag ligger bakom. Min slutsats är att det är bättre med en mer eller mindre motiverad värnpliktig med en AK och ett pansarskott i vägkorsningen än ingen alls. Drönare är inte lösningen på allt.

Eller?

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Amund » 15 januari 2024, 22:51

Bjernevik skrev:
15 januari 2024, 22:07
jag tolkade Amunds fråga som att den avsåg att Försvarsmakten enbart skulle bestå av anställd personal. Det senare är stendött.
Helt rätt uppfattat och tack för ditt svar!

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Bjernevik » 16 januari 2024, 06:20

Hans skrev:
15 januari 2024, 22:50
Är den?
Ja, den är stendöd politiskt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Hans » 16 januari 2024, 14:35

Ok. Tack. Följer inte svenska media så jättenoga.

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2598
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Der Löwe » 16 januari 2024, 17:39

Yrkes, eller insatsförsvaret, byggde på att släcka små bränder i utlandet långt från Sveriges gränser. Det togs fram planer på hur man skulle rekrytera soldater som på fyra, åtta eller 12 år skulle tjänstgöra med jämna mellanrum i missioner utomlands. Nu blev det inte så många missioner som man planerat för och behoven var ojämnt fördelade mot den tillgång av förband som fanns tillgängliga. Det var aldrig tal om nationellt försvar byggt på yrkessoldater och sjömän. Det som fortfarande finns kvar är möjligheten att rekrytera yrkessoldater. jag tycker det är bra då vissa specialbefattningar borde kräva mer utbildningstid och samträning än en värnplikt kan erbjuda. De kan även användas i beredskapssyfte då de kan tjänstgöra kontinuerligt.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Amund » 16 januari 2024, 20:43

Om nu yrkesförsvar är politiskt stendött, vore det inte frestande för en regering som ska bygga upp försvaret på kort tid, att införa låt säga 20 månaders allmän värnplikt till att börja med som mål. Sossarna kunde använda sin gamla devis att "Alla ska med". Med tanke på ungdomsarbetslösheten vore det rena politiska vinsten. Även om det finns stora flaskhalsar med för få befäl och lite lokaler så får de värnpliktiga göra samhällsnytta och lära sig arbeta med civila uppgifter så länge. Det kan vara att röja brandgator, förstärka kustvallar, mer "vuxna" i skolan och liknande. Ungdomar ska inte vara sysslolösa när de istället kan få stärka sitt självförtroende och utvecklas. Studier kan ge uppskov, men den som inte gör någonting ska rycka in. Lägg ned lite onödiga departement och landstingsbyråkrater så får vi också loss lite folk som kan administrera skiten. :D

Eller är allt redan så bra det kan bli i vårt samhälle?

Finns det någon forskning som kan visa på att en värnpliktsarmé är mer demokratiskt förankrad? Rent teoretiskt kanske det är så, men finns det inte en sorts demonisering av yrkessoldater? Var det värnpliktiga eller yrkessoldater som lydde Jeltsin 1993, och var Kapten Mestertons mannar värnpliktiga 1931?

Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Grönis » 16 januari 2024, 20:58

Der Löwe skrev:
16 januari 2024, 17:39
Yrkes, eller insatsförsvaret, byggde på att släcka små bränder i utlandet långt från Sveriges gränser. Det togs fram planer på hur man skulle rekrytera soldater som på fyra, åtta eller 12 år skulle tjänstgöra med jämna mellanrum i missioner utomlands. Nu blev det inte så många missioner som man planerat för och behoven var ojämnt fördelade mot den tillgång av förband som fanns tillgängliga. Det var aldrig tal om nationellt försvar byggt på yrkessoldater och sjömän. Det som fortfarande finns kvar är möjligheten att rekrytera yrkessoldater. jag tycker det är bra då vissa specialbefattningar borde kräva mer utbildningstid och samträning än en värnplikt kan erbjuda. De kan även användas i beredskapssyfte då de kan tjänstgöra kontinuerligt.
Jag tror också att den situation vi har nu med att komplettera värnpliktiga med yrkessoldater är en mycket bra lösning av skälen du nämner. Hur stor andel av t.ex. arméns soldater kommer bestå av anställda respektive värnpliktiga enligt rådande försvarsbeslut? Är det hela kompanier eller plutoner av en "personalkategori" eller hur fungerar det?

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Wedman » 5 februari 2024, 21:19

St David skrev:
8 januari 2024, 19:36
Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Såg idag att man i år skall kalla in fler ungdomar till mönstring som utryckt sig negativt i mönstringsunderlaget om att göra värnplikt – dvs saknar motivation.

Är det bara jag som tycker att något är mycket underligt? Behovet är 8,000 värnpliktiga, till förfogande har man 20-22,000 motiverade. Detta är efter att man har sållat bort kända sjukdommar osv. Så jag hadde trot att man har mer än tillräkligt med motiverade att selektera ifrån, utan att slösa tid och skattepengar på att mönstra 6-8,000 omotiverade ungdomar.

Är Plikt och Prövningsverket för kräsna må tro?

Om man nu börjar kalla in omotiverade samtidigt som förmodat kapabla och motiverade väljs bort, samtdigt som den överväldigande andelen omotiverade kommer att slippa helt; kommer inte detta att undergräva legitmiteten för Sveriges selektiva värnplikts modell? (Som jag hittils tycker fungerat väl)
Byggt på anekdotisk evidens tror jag att man är betydligt mer kräsen nu än tidigare. Själv fick jag göra 17 månader 1993-1995 och platsar fortfarande i Hemvärnet. Jag har två barn i värnpliktsålder som båda varit motiverade för värnpliktsutbildning men som av olika orsaker inte blivit uttagna. Min personliga bedömning är att de båda var betydligt mer lämpade fysiskt än vad jag själv var i deras ålder och att vi nog var likvärdiga när det gäller intelligens och psykisk funktion. Jag hör att många av deras jämnåriga som varit på mönstring inte klarat av psykologtestet trots att de är välfungerande i skola och samhälle.

Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Grönis » 5 februari 2024, 23:08

Wedman skrev:
5 februari 2024, 21:19
St David skrev:
8 januari 2024, 19:36
Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Såg idag att man i år skall kalla in fler ungdomar till mönstring som utryckt sig negativt i mönstringsunderlaget om att göra värnplikt – dvs saknar motivation.

Är det bara jag som tycker att något är mycket underligt? Behovet är 8,000 värnpliktiga, till förfogande har man 20-22,000 motiverade. Detta är efter att man har sållat bort kända sjukdommar osv. Så jag hadde trot att man har mer än tillräkligt med motiverade att selektera ifrån, utan att slösa tid och skattepengar på att mönstra 6-8,000 omotiverade ungdomar.

Är Plikt och Prövningsverket för kräsna må tro?

Om man nu börjar kalla in omotiverade samtidigt som förmodat kapabla och motiverade väljs bort, samtdigt som den överväldigande andelen omotiverade kommer att slippa helt; kommer inte detta att undergräva legitmiteten för Sveriges selektiva värnplikts modell? (Som jag hittils tycker fungerat väl)
Byggt på anekdotisk evidens tror jag att man är betydligt mer kräsen nu än tidigare. Själv fick jag göra 17 månader 1993-1995 och platsar fortfarande i Hemvärnet. Jag har två barn i värnpliktsålder som båda varit motiverade för värnpliktsutbildning men som av olika orsaker inte blivit uttagna. Min personliga bedömning är att de båda var betydligt mer lämpade fysiskt än vad jag själv var i deras ålder och att vi nog var likvärdiga när det gäller intelligens och psykisk funktion. Jag hör att många av deras jämnåriga som varit på mönstring inte klarat av psykologtestet trots att de är välfungerande i skola och samhälle.
Det är alltid svårt att veta vad som ligger bakom psykologiska bedömningar men jag får också känslan att det är ganska hårda krav nu för tiden. En person i min gymnasieklass som var ytterst speciell, för att inte säga galen på riktigt, blev placerad som stridsvagnsförare 1996..

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av von Adler » 6 februari 2024, 08:44

Amund skrev:
16 januari 2024, 20:43
Om nu yrkesförsvar är politiskt stendött, vore det inte frestande för en regering som ska bygga upp försvaret på kort tid, att införa låt säga 20 månaders allmän värnplikt till att börja med som mål. Sossarna kunde använda sin gamla devis att "Alla ska med". Med tanke på ungdomsarbetslösheten vore det rena politiska vinsten. Även om det finns stora flaskhalsar med för få befäl och lite lokaler så får de värnpliktiga göra samhällsnytta och lära sig arbeta med civila uppgifter så länge. Det kan vara att röja brandgator, förstärka kustvallar, mer "vuxna" i skolan och liknande. Ungdomar ska inte vara sysslolösa när de istället kan få stärka sitt självförtroende och utvecklas. Studier kan ge uppskov, men den som inte gör någonting ska rycka in. Lägg ned lite onödiga departement och landstingsbyråkrater så får vi också loss lite folk som kan administrera skiten. :D

Eller är allt redan så bra det kan bli i vårt samhälle?

Finns det någon forskning som kan visa på att en värnpliktsarmé är mer demokratiskt förankrad? Rent teoretiskt kanske det är så, men finns det inte en sorts demonisering av yrkessoldater? Var det värnpliktiga eller yrkessoldater som lydde Jeltsin 1993, och var Kapten Mestertons mannar värnpliktiga 1931?
Nej, det är en dålig idé. Röja brandgator och elgator görs av yrkeskunniga maskinförare numera, inte av enskilda med såg och yxa. I skolan behövs det folk med pedagogisk förmåga och utbildning

Jag vet inte om Hilda, 57, utredare på landstinget i Jämtland är så väl förberedd på att leda 120 18-åringar som ska ut i skogen och röja brandgata.

Dessutom lär väl det gå skrik i högan sky om att det slår ut riktiga betala jobb - vi hade ju hela AK-jobbsdebatten där man kom fram till att man gjorde arbetslöshet värre om man tog in arbetslösa till att göra jobb för arbetslöshetsersättning eller knappt mer istället för att hyra in företag med riktiga anställda att göra jobbet.

Och vi avskaffade malajer och annan grå arbetskraft på 70-talet.

Skriv svar