Att måla en vagn

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Att måla en vagn

Inlägg av Grönis » 7 november 2023, 23:23

Min morfar brukade ibland berätta en lustig historia från sin ungdom. Ett par år efter andra världskrigets slut står han en vacker vårdag och målar. Han arbetade efter rekryten som billackerare, ett jobb han då verkade trivas rätt bra med. Plötsligt störs friden av en knattrande motorcykel som svänger upp på gårdsplanen. En Kapten från pansarregementet (P1) hoppar av och frågar om han kan göra honom en tjänst. Tjänsten består i att måla en vagn, som blivit aningen repad och där målningen förövrigt inte ser ut som kaptenen önskar. Färg ska Kaptenen hålla med, och betalning var inget problem. De kommer överens och kaptenen åker iväg för att hämta vagnen.

Morfar tror att det handlar om Kaptenens privata bil, medan hans kompanjon tror att det handlar om en släpvagn av något slag som tillhör kronan. Två timmar senare hörs ett dovt muller, och de står öga mot öga med en Stridsvagn, eller "Tanks" som morfar säger. Han hade trots militärtjänst aldrig sett en sådan på nära håll. Kaptenen förklarar hur han vill ha det målat, lämnar över färg till de två häpna männen och kommer överens om hur arbetet bör utföras. Han är mycket nöjd över att riktiga "yrkesmän sköter detta viktiga jobb". De löser betalningen i förskott och säger att han ska hämta vagnen följande dag. Morfar får känslan att Kaptenen på något sätt hamnat i skiten och behöver lösa detta snabbt och diskret och att han skäms för något.

När kaptenen försvunnit uppstår ett problem. Vagnen står parkerad på ett idiotiskt ställe, den blockerar infarten och dessutom måste de måla under tak då det är regn i luften. Kompanjonen som enligt morfar är mycket tekniskt lagd lyckas dock både starta och klura ut hur han ska köra vagnen och får in den under något slags tak utan missöden med morfar som "spanare" .

När kaptenen och hans medhjälpare kommer tillbaks dagen efter blir han först stressad när han inte hittar vagnen, han lugnar snabbt ner sig och blir mycket nöjd över arbetet.
Efter denna dag så händer det att regementet börjar anlita verkstaden för olika typer av jobb och ett flertal pansarfordon passerar gårdsplanen. Aldrig någonsin förekom några vakter eller något annat "säkerhetstänk" utan den militära materialen ställdes av som vilken "skitig hästkärra som helst" som morfar utryckte det.

Detta var en annan tid minst sagt..

Här kunde historien vara slut, men förra veckan så hittar min mor några foton. Detta visar morfar och vagnen och är taget den 13 april 1948.
IMG_4078[96].jpg
IMG_4078[96].jpg (45.16 KiB) Visad 1864 gånger



Ja just det, morfar berättade att kaptenen fotograferat honom. Varför visste han inte. Men efter några veckor kom han förbi med fotot och en flaska med någon slags utländsk starksprit som han inte smakat tidigare, (morfar tror att det var någon slags Whiskey)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Att måla en vagn

Inlägg av Hans » 8 november 2023, 11:02

Stort tack för historien Grönis.

Vagnen torde vara en Pansarvärnskanonvagn m/43.

Jag gissar smärre olycka under obeordrad (bus) körning med försök att undanröja bevismaterial. Fortsättningen kan man diskutera men kaptenen kanske hade ett finger med i upphandlingen av tjänster, eller kände någon som hade det, och ville tacka lite extra. Jag hade god kontakt med den militära verkstaden på InfSS och mer än en gång fick jag något fixat med en flaska drickbart - detta på min privata bil. Hoppas detta otroliga brott är preskriberat idag, det skedde förra årtusendet.

MVH

Hans

Skriv svar