Nu skall vi köpa grejor...

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Nu skall vi köpa grejor...

Inlägg av Hans » 21 maj 2023, 08:39

Ska vi köpa grejer?
Ska vi köpa grejer till försvaret?

Materielanskaffning eller vad det nu kan heta i Krigsm... ehrmm, försvarsmakten. Man tar inte bara sin bil och köper det man behöver på det lokala köpcentrumet utan att köpa grejer som skall kunna användas i krig kräver liiite mer.

Provocerad av Bjernevik tänkte jag vi skall försöka reda ut det hela: viewtopic.php?f=75&t=49232&sid=316d15ca ... 80#p843646

Vi kan ju faktiskt sträcka oss lite bakåt, hur gick det till även på 1800 talet även om tråden startar 1925.

Hur har det gått till?

I min fantasi så tror jag att det går till ungefär så här:

1. Någon mer eller mindre smart militär (eller politiker) säger att vi behöver ett X, eller i alla fall ett nytt X då de gamla X:en är, just det, för gamla och klarar inte av vad ett X behöver kunna göra idag. Eller så har det militärindustriella komplexet kommit på det nya fina X-et och övertygar militären eller politikerna att så är det.
2. Man bestämmer vad X skall kunna göra och sätter upp en kravspecifikation
3. Man kollar vad som finns färdigt i X-väg och kanske går till industrin och kollar vad det skulle kosta att få deras x ombyggt till X. Eller vad de skulle kosta att bygga ett nytt fint X?
4. Nu väljer man ut några olika befintliga x som kan modifieras till X och kollar vad ett nytt fint X skulle kosta
5. Nu testar man de olika X:en mot varandra, provar och väljer det bästa (oftast billigast)
6. Och så beställer man ett antal X hos tillverkaren, oftast ungefär hälften av vad försvaret tror sig behöva
7. Sedan bestämmer politikerna att ni behöver bara en tredjedel av X mot hälften som försvaret i bästa fall hoppas på
8. Sedan handlar man sin tredjedel av X till ett betydligt högre pris än som sagts och så visade det sig att det kom till lite extra (jaså, skulle ni ha aluminiumfälgar och motor också, då blir del lite dyrare)

Stämmer min bedömning någorlunda och vilka är aktörerna i de olika stegen? Hur har det ändrat sig över tiden och hur skiljer sig det mellan de olika försvarsgrenarna?

Nu försöker vi reda ut det hela.

Börjar här: https://www.fmv.se/
Ett exempel: https://www.fmv.se/sok/?q=historia , den andra .pdf'en.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Nu skall vi köpa grejor...

Inlägg av Bjernevik » 21 maj 2023, 19:28

Förenklat går det till så här:

1. FM identifierar ett behov av något nytt, antingen för att ersätta en befintlig förmåga som faller för ålderstrecket ("vidmakthållande") eller för att nya förbandstyper kräver en ny typ av materiel. Det kan också vara så att man helt enkelt behöver mer av något man redan har.
2. Om det inte redan finns, så tas en Systemmålsättning (SMS) fram. Detta är FM kravspecifikation och där ska alla krav som ställs på det nya finnas med. Detta kan vara ett mer eller mindre omfattande jobb och det är här det måste bli rätt...
3. SMS lämnas över till FMV som ett uppdrag.
4. FMV omvandlar SMS till ett antal andra dokument, bland annat en Teknisk specifikation (TS). I princip är det samma krav som i SMS men ibland skrivna på "industrispråk". Här kan också tillkomma krav som FM inte med nödvändighet har koll på, som t ex att arbetsmaskiner i Sverige måste uppfylla EUs maskindirektiv osv. Exempel på TS för ett relativt enkelt materielsystem: 5. FMV går till upphandling, dvs man publicerar en annons på Kommers Upphandling.
6. Förhoppningsvis kommer ett antal anbud in.
7. När sista dagen att lämna anbud passerat påbörjas utvärderingen av anbuden.
8. FMV utser vinnaren.
9. Om ingen överklagar skrivs avtal. Överklagas det så tar det tid och eventuellt behöver upphandlingen göras om vilket tar ännu mer tid...
10. Vinnaren levererar materielen till FMV som gör mottagningskontroll, dvs kontrollerar att det man fått är vad som är avtalat.
11. Ett antal olika överlämningar sker från FMV till FM där det stäms av att alla krav är uppfyllda (eller om så inte har skett, hur detta ska hanteras), att materielen är säker att använda med mera.
12. FM bestämmer en fördelningsplan, dvs vem som ska ha hur mycket av den nya materielen.
13. Materielen tas i bruk.
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Nu skall vi köpa grejor...

Inlägg av Sarvi » 21 maj 2023, 19:35

14. Försvarstwitter (större eller mindre delar) går i spinn över att fel sorts/modell/variant av materielen ifråga har köpts in, och skäller på FMV.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nu skall vi köpa grejor...

Inlägg av Hans » 21 maj 2023, 20:06

Tack för svar Bjernevik. I alla fall lite släkt med det som jag raljant trodde.

Sarvi, 14. Följer inte twitter, har du något skojigt exempel?

MVH

Hans

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Nu skall vi köpa grejor...

Inlägg av masase » 21 maj 2023, 21:16

Det är lite intressant att grönvärlden plötsligt har fått pengar och anställer en hel del kompetenta personer.

Lite skillnad mot de senaste trettio åren.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Nu skall vi köpa grejor...

Inlägg av Sarvi » 22 maj 2023, 12:06

Nu var det väl kanske inte riktigt när materielen infördes, men när anskaffningsbeslutet för LvS 103 Patriot kom så var det mycken tandagnisslan i vissa kretsar, över att FMV valt det ”gamla” amerikanska Patriot över det ”nya” fransk-italienska SAMP/T. Men jag följer inte twitter slaviskt precis, så jag kan knappast leta upp något ordagrant.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nu skall vi köpa grejor...

Inlägg av Hans » 22 maj 2023, 14:02


Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Nu skall vi köpa grejor...

Inlägg av loop » 22 maj 2023, 19:11

Om jag förstått rätt så var bla relationen SAAB Flygvapnet tidigare(?) sådan att det inte kunde kallas upphandling. Vilket byggde på en överenskommelse om att vi lägger oss i, ni får ordern och ni är inte giriga. Det gjorde att förbättringar och moderniseringar kunde göras under resans gång. Så flygplanen var moderna när dom nådde förband. Detta ska tydligen ha förvånat bla jänkarna, som fick det man beställt för några år sedan. Och sen fick pröjsa mer för att modernisera när flygplanen nåt förband.
Lite förenklat, men så beskrevs det i en bok jag har. Som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.
Antar att relationen var liknande med andra inhemska tillverkare.

Skriv svar