Operation Svarta Björn - Ny Bok

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Operation Svarta Björn - Ny Bok

Inlägg av Zizka » 29 april 2023, 11:33

Hej!
Blev uppringd av en Övlt för nån vecka sedan som jag utbyter information och tankar med. Han "beordrade" mig att läsa boken Operation Svarta Björn. Har precis börjat läsa den men den är lovande, skriven av personer som var med och har god insikt i den planering som fanns för att möta ett anfall i norra Sverige.

"Beskrivning av boken"
Krigsromanen Operation Svarta Björn bygger på att kuppförsöket som gjordes i Moskva i mitten av augusti 1991, den så kallade Augustikuppen, lyckades. Kuppmakarna var revanschistiska efter Berlinmurens fall och det omfattande tillbakadragandet av sovjetiska styrkor från Centraleuropa. De ville återta kontrollen över det sönderfallande Sovjetunionen som Gorbatjovs politik i deras ögon lett till. Romanen skildrar realistiskt de omfattande svenska försvarsförberedelserna, beredskaps- och mobiliseringssystemet samt på vilket sätt striderna avsågs föras, framför allt i norra Sverige i händelse av krig med Sovjetunionen, vid den aktuella tiden.
"
Finns en facebook-grupp för den som vill vara med där, går även att köpa boken genom den gruppen alternativ via Bokus/Adlibris.

MVH//Jan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Operation Svarta Björn - Ny Bok

Inlägg av Hans » 29 april 2023, 13:10

Är han en av författarna?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Operation Svarta Björn - Ny Bok

Inlägg av Zizka » 29 april 2023, 14:09

Hans skrev:
29 april 2023, 13:10
Är han en av författarna?

MVH

Hans

Nope, dock omnämnd i brigadsammanhang i handlingen, inte hans riktiga namn, dock inte kommit dit ännu i min läsning.

/J

anders.turner@hotmail.com
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 februari 2009, 21:01

Re: Operation Svarta Björn - Ny Bok

Inlägg av anders.turner@hotmail.com » 16 maj 2023, 22:48

En av de bästa böckerna jag läst i den genren!! Rekommenderas!

Skriv svar