Befordran i krig

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Befordran i krig

Inlägg av Grönis » 13 april 2023, 22:18

En tanke som slog mig. I takt med att folk stupar eller avlider måste olika funktioner snabbt ersättas. Detta gäller inte minst chefer av olika slag. I det korta perspektivet gäller väl normalt att den med högst rang tar över kompaniet, plutonen eller bataljonen om såväl chef som stf inte är kapabel att tjänstgöra. Men hur fungerade det under kalla kriget när det gäller själva rutinerna för befordran under krig? Exempelen från historiska konflikter är många, tänker t.ex. på Winter i Band of Brothers som började som Sergant och slutade som bataljonschef och major om jag inte missminner mig. Men fanns det någon form av systematik för detta i Sverige? Något säger mig att officersutbildningen delvis hanterade detta genom att en officer skulle kunna kunna hantera nivån "över" Dvs. en plutonchef skulle ha ganska bra uppfattning om att leda kompani osv?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Befordran i krig

Inlägg av Bjernevik » 14 april 2023, 00:02

Utdrag ur nu gällande Försvarsmaktens föreskrifter om befordran och konstituering:
Befordran under krig.jpg
Befordran under krig.jpg (18.26 KiB) Visad 1179 gånger
Delegering.jpg
Delegering.jpg (17.04 KiB) Visad 1179 gånger

Motsvarande torde ha gällt även i tidigare versioner av befordringsbestämmelser.

Skriv svar