Ny AK

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny AK

Inlägg av Hans » 31 mars 2023, 14:39

Jo det tog en bunt år från antagandet innan Ak5 var ute på bred front. Kanske snabbare nu när vi har en minimalistisk Armé.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Ny AK

Inlägg av adlercreutz » 31 mars 2023, 17:48

Större andel yrkessoldater också, jag tänker mig att man lät värnpliktiga som utbildats på ett visst vapen utrustas med det i krigsorganisationen så länge det gick? Rotationstiden kan bli rätt lång då. Yrkessoldater är väl lättare att utbilda kontinuerligt? Utan att veta nåt :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny AK

Inlägg av Hans » 31 mars 2023, 18:01

Det fanns en period då beväringen hade två vapen, en Kpist m/45 eller Ak4 och en Ak5. Även en normalbegavad (-) officer kunde hålla koll på de olika vapnen.

Vore vapenlagstiftningen lite liberalare skulle jag ägt alla tre, framförallt 45'an har jag känslan av i händerna, 30 år senare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ny AK

Inlägg av Lasse O » 2 april 2023, 07:40

Kram till Hans. Under de trettio år jag hade kpist m/45 B som tjänstebruksvapen använde jag den periodvis mycket flitigt. Aldrig ett eldavbrott eller annan felfunktion.
Bilagor
image008.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny AK

Inlägg av Hans » 2 april 2023, 11:31

Jag har nog redan berättat att jag är silvermedaljör i kpist-skytte för ungdomslag i Sverige. Vi var fyra från Västanstångs FBU som gjorde den bedriften. Jag brukade den också flitigt. Jag är nog en av de få som alltid hade laddad kpist när jag truppförde. Och en av de få som brukat vapen som truppförande kompanichef på KHSHK. Jag lyckdes med konstycket att glömma kvar den som chef för samlad pv-styrka, i en eldtällning. Radio, karta, kikare och kpist var för mycket för Hans två händer. Turligt nog kom jag på det innan någon annan och ljög ihop en bra anledning att bege sig tillbaka för att hämta.

Vid lösskjutning kunde man allt få eldavrott men skarpskytte och utan hylsfångare var den mycket pålitlig.

När är bilden tagen? Typ 1975?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ny AK

Inlägg av Lasse O » 2 april 2023, 14:49

Hösten -79. Känns som igår när vi satt på det vindpinade kalhygget efter en närande frukost på grankottar och tallbarrste.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny AK

Inlägg av Hans » 2 april 2023, 16:14

Tack. Vem är den unge och vakre Lasse?

Jag har någon bild från slutövningen på InfOHS som jag måste leta fram, vilket år som helst.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Ny AK

Inlägg av Sarvi » 5 april 2023, 14:49

Enligt FMV ska man nu inleda försök på trupp och annorstädes. Que? Är inte det sånt man gör innan man slutligt bestämmer vad man ska köpa?

Eller snarare, man bestämmer först (inofficiellt) leverantör och modell, sen skriver man ett förfrågningsunderlag som innebär att endast den valda kandidaten kan uppfylla kraven, sedan testar man omsorgsfullt och köper till slut i god ordning vinnaren, dvs den leverantör och modell man bestämt sig för i steg ett. Detta nya sätt är ju alldeles bakvänt, vad har hänt med inköpskompetensen hos myndigheterna nuförtin?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny AK

Inlägg av Hans » 5 april 2023, 15:04

Om jag inte missminner mig så när man skulle skaffa Ak5 så hade man först något dussin kandidater som snart gick ner till tre. Sig 540, FFV 890 och FNC. Hur valet gjordes vet jag ej men det fanns allt några ute på trupp, jag fick förmånen att provskjuta alla tre som FBU-ungdom typ 79. Efter ett tag valdes FNC och var på truppförsök (på min I3 pluton bl.a.) i alla fall 83-84 då den omarbetades sakta men säkert till Ak5.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ny AK

Inlägg av Bjernevik » 6 april 2023, 21:25

sonderling skrev:
30 mars 2023, 19:41
6.8 mm vilken märklig kaliber och varför hitta på en ny kaliber? Blir det inte framtida logistiska utmaningar?
Med flera olika alltså? Ja det är inte vårt problem.

Sonderling
Ytterligare ett amslag eller två är ingen logistisk utmaning. Varför USA inför en ny kaliber? Kort svar; därför att saker och ting utvecklas.

6,8 är inte konstigare än 5,56... Skillnaden torde vara att 5,56 har funnits längre varför vi vant oss vid de siffrorna.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ny AK

Inlägg av Bjernevik » 6 april 2023, 21:30

adlercreutz skrev:
31 mars 2023, 17:48
Större andel yrkessoldater också, jag tänker mig att man lät värnpliktiga som utbildats på ett visst vapen utrustas med det i krigsorganisationen så länge det gick? Rotationstiden kan bli rätt lång då. Yrkessoldater är väl lättare att utbilda kontinuerligt? Utan att veta nåt :D
Förekom att att värnpliktiga omutbildades från ak 4 till ak 5 i samband med KFÖ. Åt andra hållet kunde folk ha grundutbildats på t ex ak 5 men ha kpist i sina mobförråd...

Så nej, värnpliktiga eller yrkes torde ha väldigt lite att göra med hur fort ett nytt vapen införs. Men en värnpliktskull som börjar utbildas på ak 5 torde få behålla den fram till muck.
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 6 gånger.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ny AK

Inlägg av Bjernevik » 6 april 2023, 21:37

Hans skrev:
5 april 2023, 15:04
Om jag inte missminner mig så när man skulle skaffa Ak5 så hade man först något dussin kandidater som snart gick ner till tre. Sig 540, FFV 890 och FNC. Hur valet gjordes vet jag ej men det fanns allt några ute på trupp, jag fick förmånen att provskjuta alla tre som FBU-ungdom typ 79. Efter ett tag valdes FNC och var på truppförsök (på min I3 pluton bl.a.) i alla fall 83-84 då den omarbetades sakta men säkert till Ak5.

MVH

Hans
Den stora skillnaden är att när vi skulle skaffa en ersättare/komplement till ak 4 så var det redan bestämt att den skulle tillverkas i Sverige, det som återstod var att komma fram till vilken kandidat som passade oss bäst.

Den här gången finns inte alternativet med tillverkning i Sverige, utan det första steget blev att bestämma vem som ska leverera den. Att valet föll på Sako är nog både en politisk fråga (vi vill knyta Finland närmare till oss) som en fråga om försörjningssäkerhet. Det har förmodligen varit viktigare än att leverantören har en helt färdig produkt, därav att det nu ska ske en utprovning. Att det blir en AR-15 klon är dock klart, det framgår både av FMs kravspec till FMV och av att det är vad Sako håller på att ta fram.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Ny AK

Inlägg av adlercreutz » 6 april 2023, 22:42

Bjernevik skrev:
6 april 2023, 21:30
adlercreutz skrev:
31 mars 2023, 17:48
Större andel yrkessoldater också, jag tänker mig att man lät värnpliktiga som utbildats på ett visst vapen utrustas med det i krigsorganisationen så länge det gick? Rotationstiden kan bli rätt lång då. Yrkessoldater är väl lättare att utbilda kontinuerligt? Utan att veta nåt :D
Förekom att att värnpliktiga omutbildades från ak 4 till ak 5 i samband med KFÖ. Åt andra hållet kunder folk ha grundutbildats på t ex ak 5 men ha kpist i sina mobförråd...

Så nej, värnpliktiga eller yrkes torde ha väldigt lite att göra med hur fort ett nytt vapen införs. Men en värnpliktskull som börjar utbildas på ak 5 torde få behålla den fram till muck.
Ok tack :D

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Ny AK

Inlägg av Grönis » 6 april 2023, 23:16

Bjernevik skrev:
6 april 2023, 21:30
adlercreutz skrev:
31 mars 2023, 17:48
Större andel yrkessoldater också, jag tänker mig att man lät värnpliktiga som utbildats på ett visst vapen utrustas med det i krigsorganisationen så länge det gick? Rotationstiden kan bli rätt lång då. Yrkessoldater är väl lättare att utbilda kontinuerligt? Utan att veta nåt :D
Förekom att att värnpliktiga omutbildades från ak 4 till ak 5 i samband med KFÖ. Åt andra hållet kunder folk ha grundutbildats på t ex ak 5 men ha kpist i sina mobförråd...

Så nej, värnpliktiga eller yrkes torde ha väldigt lite att göra med hur fort ett nytt vapen införs. Men en värnpliktskull som börjar utbildas på ak 5 torde få behålla den fram till muck.
Detta med att man utbildats på AK 5 men att det fanns kpist i mob förråd har jag hört om (eller snarare ak4) Var det vanligt förekommande eller sällsynt och då under korta perioder innan rätt vapen tillfördes?

En övrig fråga gällande Kpist? Är tanken att någon form av K-pist ska finnas i framtiden försvarsmakten?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ny AK

Inlägg av Bjernevik » 6 april 2023, 23:53

Grönis skrev:
6 april 2023, 23:16
Detta med att man utbildats på AK 5 men att det fanns kpist i mob förråd har jag hört om (eller snarare ak4) Var det vanligt förekommande eller sällsynt och då under korta perioder innan rätt vapen tillfördes?
Torde ha varit väldigt vanligt att utrustning i ett krigsförbands mobförråd inte var likadan som den dess värnpliktiga grundutbildats på. Var knappast något som bara förekom under korta perioder, utan det var normaltillståndet. Sedan flyttades det omkring en hel del för att det inte skulle vara lika uppenbart vid KFÖer...
Grönis skrev:
6 april 2023, 23:16
En övrig fråga gällande Kpist? Är tanken att någon form av K-pist ska finnas i framtiden försvarsmakten?
Inte mer än den kpist m/16 som redan är i bruk hos vissa förband (t ex SOG). För den stora massan är det vad som kallas för självskyddsvapen som kommer att få rollen som kpist m/45 en gång hade.

Skriv svar