Obemannade flygfarkoster i försvaret

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Obemannade flygfarkoster i försvaret

Inlägg av Grönis » 20 mars 2023, 22:02

Läser i senaste försvarets forum om utvecklingen av olika typer av "drönare". Det finns kort och gott flera varianter i försvarsmakten, stora som små, quadrokopters samt flygplan med olika grad av komplexitet och förmåga att bära nyttolast. De första försöken initierades av arméns undersrättelseskola i började på 90-talet i Karlborg. Bl.a. utbildades värnpliktiga att flyga vanliga radiostyrda modellflygplan! Någon som vet mer eller rent av var med?

Från allra första början var det inte uteslutande obemannade farkoster utan mer generella försök kring vad man skulle vinna på att ha en spaningsplattform i luften som ”såg allt”. Man kan tycka att stora modellflygplan med kameror borde kunnat användas redan 10-20 år tidigare på ett hyggligt effektivt sätt. Var man tidigare ute i andra länder med obemannad spaning genom ngn slags drönare?

Chrein
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 juli 2007, 19:08
Ort: Sverige/Närke

Re: Obemannade flygfarkoster i försvaret

Inlägg av Chrein » 21 mars 2023, 12:53

Försöken började tidigare. Jag var 1988-89 chef för utvecklingsavdelningen vid UndS. Då pågick sedan ett antal år försök med kameraförsett flygplan. Syftet var förstås främst att utveckla ett spaningssystem, men försöken syftade också till att utarbeta metoder att kunna leda eld m h a UAV, som de kallades då. Den första riktiga drönaren som provades var en specialbyggd gyrokopter. Under försöken skedde bl a en störtning som var rätt lik den första JAS-kraschen (1989, den s k "jävlar, jävlar, jävlar"-kraschen). Idén med gyrokopter vara att kunna få så mycket som möjligt av helikopterns manöverfördelar, men undvika helikopterns komplexitet och behov av omfattande underhåll. Den var också ganska liten, och tanken var att kunna använda den stridstekniskt, att "kunna se bortom kullen". Försöken övergavs rätt snart, då det inte fanns något intresse av att tillverka modellen. Så småningom (1993?) anskaffades ett försökssystem av helikoptertyp med två motroterande rotorer. Efter UndS nedläggning inrättades vad som idag är Flygenheten (FlygE) vid K3, och f n har FM tre olika system; Svalan, Korpen och Örnen. Vi kommer med all sannolikhet att få se en dramatisk utveckling på drönarområdet som konsekvens av Ukrainakriget och även det korta kriget mellan Azerbajdzjan och Armenien 2020.

Chrein
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 juli 2007, 19:08
Ort: Sverige/Närke

Re: Obemannade flygfarkoster i försvaret

Inlägg av Chrein » 21 mars 2023, 12:56

Tillägg: Försöken med kameraförsett flygplan avsåg ett "riktigt" flygplan med besättning. Detta för att separera underrättelsedelen av försöket från flygfarkostdelen.

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Obemannade flygfarkoster i försvaret

Inlägg av Grönis » 21 mars 2023, 13:44

Tack för svar. Kul att höra från någon som var med. Var gyrokoptern obemannad? En annan fråga, finns det eller har det funnits någon UAV/Drönare i Sverige som kunna bära vapenlast eller har alla endast varit till för spaningsbruk.

Chrein
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 juli 2007, 19:08
Ort: Sverige/Närke

Re: Obemannade flygfarkoster i försvaret

Inlägg av Chrein » 22 mars 2023, 12:07

Ja, gyrokoptern var obemannad. Avseende din andra fråga: Såvitt jag vet endast för spaning.

Skriv svar