De nya uniformerna
-
- C Skalman
De nya uniformerna
I ett nordiskt samarbete har nya uniformer för armén tagits fram. I nedanstående film visas de. Jag gissar att de skall få nationellt anpassat kamouflagemönster istället för den gråa färgen. Vad tycker ni?
-
- Stödjande medlem 2022
Re: De nya uniformerna
Spontant så vill jag ha en direkt, hoppas det blir ett lyckat projekt.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Såg inte om det fanns möjlighet att dra år midjan och längst ner på jackan. Bägge är i Hans kravspecifikation även på civila jackor.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Det blir nog bra det. Antar att det fortsatt blir specialvarianter för t.ex. personal i stridsfordonstjänst? Blir intressant att se hur det nya svenska camouflagemönstret ser ut.
-
Skulle spontant gissa att det gamla behålls, det är väl lite ett varumärke för försvaret. Men det finns ju en bunt hyfsat nya att välja på, ofta med digitala mönster.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- C Skalman
En uniform utan livrem är ingen uniform.
-
- Stödjande medlem 2021
Har för mig att jag sett det nånstans? Att det ska vara nationellt anpassat mönster. Men och andra sidan har man inte kommit fram till att kamouflage är lite överskattat? Att det mest ser ballt ut? Kommer inte ihåg nu men vill minnas en tråd där Israels avsaknad av kamoflage uniform eller mönster diskuterades?Jag gissar att de skall få nationellt anpassat kamouflagemönster istället för den gråa färgen.
Själv har jag svårt för konstmaterial i "frilufts" eller "arbets" -kläder. Föredrar bomull som i M59:an eller ylle och annat mer naturligt.
På sin höjd tål jag 50/50 polyester och bomull som jag har i mina kamobraller i modernt amerikanskt multicam, men det är inte optimalt. Det är lite prassligt också, bäst blir det efter några tvättar.
Sonderling
-
- C Skalman
Det nya svenska kamomönstret har tydligen kronor i sig och är mönsterskyddat.
-
Markus, vilket århundrade sade du att du är född i?
En uniform utan kroppsskydd är ingen uniform.
MVH
Hans
En uniform utan kroppsskydd är ingen uniform.
MVH
Hans
-
- Medlem
Hittade detta:
Det är väl i princip bara israelerna som har kvar enfärgad stridsuniform, nu när till och med österrikarna frångått olivgrått?
Så tydligen 90-mönster med lite finlir och logga. Personligen kan jag tycka att 90-mönstret ofta har lite för mättade färger en stor del av året, speciellt den klargröna nyansen kunde vara lite mer dämpad för att inte lysa så under sydsvensk barmarksvinter. Å andra sidan är jag lätt färgblind så jag kanske ska hålla käften.2019 pågår ett nordiskt samarbete för att ta fram ett nytt uniformssystem, då tittar man samtidigt på ett nytt kamouflagemönster. Det ska då täppa till den här luckan.
– Ja, vi tittar på ett nytt mönster. Det finns ännu inget som säger att det blir så. Vi vill i så fall använda oss av grunderna i det nuvarande mönstret, men anpassa det för att kunna få mönsterskydd, säger Magnus Hallberg.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/inform ... -historia/
Det är väl i princip bara israelerna som har kvar enfärgad stridsuniform, nu när till och med österrikarna frångått olivgrått?
-
Den visuella effekten av en kamouflageuniform är nog hyfsat marginell, men som moralförstärkare är den betydligt starkare. Någonstans hade vi en diskussion om detta. Edit, här bl.a. : viewtopic.php?f=54&t=47009&hilit=clowndr%C3%A4kt
Tydligen är:
Effektiv men kanske inte så häftig, frågan är om ryssen mutat israelerna för de har skickat till Ukraina.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitznefet ... _military)
MVH
Hans
Tydligen är:
Effektiv men kanske inte så häftig, frågan är om ryssen mutat israelerna för de har skickat till Ukraina.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitznefet ... _military)
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
Ja jag visste att vi diskuterat detta förrut.
Sonderling
Sonderling
-
- C Skalman
Trådarna sammanslagna.
-
- Medlem
Såg jag rätt, en jacka som både var varm och regnskyddad? Hittills har det bara funnits i blått.
-
- Medlem
Tydligen har de finska värmeplaggen (alltså vinteruniformen) i deras nuvarande uniformssystem ett något annorlunda camouflage än den ordinarie fältuniformen, där den ljusgröna färgen i mönstret då är ersatt med någon grå/grön nyans. Låter som något att ta efter.