De nya uniformerna

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av sonderling » 5 januari 2018, 09:38

MD650 skrev:
Markus Holst skrev: Var detta ett signifikant problem innan kamoflage-uniformernas tid? Tille xempel under andra världskriget när alla uniformer var grå, eller under kalla kriget när alla uniformer var lika gröna?
Då var det nog hjälmarna som var särskiljande. Så var det åtminstone för mig när jag var ung och läste fars alla spännande böcker.
:)
Fast jag tänker att alla hade ju samma uniform. Ja alltså alla olika frivillga som slogs för respektive sida, hade antingen Engelsk eller Tyskuniform....
(Fria Fransmän hade Amerikansk eller blandning.)

Förövrigt har jag nog också kommit till insikt om att detta med kamoflage är lite överskattat. Som jag ser att tråden också tagit upp.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av Markus Holst » 5 januari 2018, 09:42

Kamoflaget hae mest ha en psykologisk effekt på soldaten, läste jag någonstans.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av mrsund » 8 januari 2018, 14:14

M/59, Feldgrau, Khaki osv är också kamouflageuniformer och visst funkar det, jmf Brittisk Rödknekt med en kameleont :)
Ganska intressant är att man går mer efter kultur, block och grannarna vid val av uniform än egentligen välja det mest effektiva systemet.
Och visst är det en stor psykologisk effekt med val av uniformer både för bäraren och åskådaren.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av erep » 8 januari 2018, 14:45

Olika färger (kamouflage) är ju inget problem för textilindustrin. Den tillverkar ju oftast kläder i olika färger.

Här är ju det frågan om att specificera ett uniformssystem och sedan låta industrin komma med sina förslag. Därefter antar man en (eller flera) producenter med vilka man gör ett ramavtal för produkterna. Sedan gör de enskilda länderna sina egna avrop.

Några ord om kamouflaget: Finlands mönster är från 2005 (M05) och man utvecklade det efter ett stort antal luftbilder av finska landskap. Det finns i tre inhemska (sommar-, höst- och vinterversion) samt i ökenversion. Man provade även ett "urban" mönster men tog inte det i bruk.
https://en.wikipedia.org/wiki/M05

M05 är definitivt bättre i barrskog än de tidigare versionerna M62 och M85, vilka kan jämföras på
https://en.wikipedia.org/wiki/M05

Det finska camot var länge modellskyddat och försvaret övervakade att man inte bröt mot modellskyddet, men försvaret lät modellskyddet förfalla hösten 2016 (med avsikt), och camot blev fritt att utnyttja för kommersiella aktörer. T.ex. Varusteleka gör "förbättrade modeller" av finska militärplagg. https://www.varusteleka.com/en/category ... -camo/1839

Problemet med den uniformversion som nu har M05 camo är att man gjorde en kompromiss mellan stridsutrustning och kläder för kasern och permission. Därför är det nya klädsystemet en välkommen nyhet i finska försvaret. Systemet är ju enkom för strid, inte för permission.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av Amund » 8 januari 2018, 17:32

sonderling skrev:
Förövrigt har jag nog också kommit till insikt om att detta med kamoflage är lite överskattat. Som jag ser att tråden också tagit upp.

Sonderling
Kanske att man nuförtiden vill överkompensera med kamouflage, till och med sådana som aldrig hamnar i någon frontlinje går ju klädd i kamouflagekläder i tid och otid. Annat var det tydligen förr, dessa franska soldater 1914 kunde ju lika gärna ha burit varselvästar. :D
french-prisoners-of-war-german-forest-1914-soldiers-army-military-cfcbnb.jpg
french-prisoners-of-war-german-forest-1914-soldiers-army-military-cfcbnb.jpg (141.19 KiB) Visad 1128 gånger

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av Lasse O » 8 januari 2018, 19:18

Men Amund, romantiken, La Gloire och allt som förknippas med Pantalon Rouge? Aux armes, citoyens!
Edit: På det här tyska kolorerade vykortet har de franska byxorna blivit väldigt klarröda men om tittar på museer och liknande så är de mer mörkröda som på målningen.

En intressant läsning som Google kan göra fullt läsbar på engelska:
https://julienfaessel.wordpress.com/201 ... rouge-vif/
Bilagor
Pantalon Rouge.JPG

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av Der Löwe » 9 januari 2018, 11:35

Svenska försvaret testade en massa färger på uniform innan M 1906/1910 färgen togs fram. En intresant notering är att ljusbå uniformer var de som det var svårast att träffa med riktad eld med gevär på långa avstånd. Före VK1 antogs att stora formationer på skyttelinjer skulle engagera varandra på långa avstånd upp till en kilometer med gevärseld. Vid just den typen av "duell" kanske de franska uniformerna inte hade varit så dumma.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av Per Andersson » 9 januari 2018, 14:23

Nästa franska uniform var just ljust blå, utan röda byxor.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av mrsund » 9 januari 2018, 14:42

Som tur är så blir uniformerna skitiga snabbt och på så sätt kamouflerade :)

https://www.svd.se/fantastiska-fargbild ... get#sida-6
e6847019-cce6-4812-850d-65b231838b30.jpg
e6847019-cce6-4812-850d-65b231838b30.jpg (39.06 KiB) Visad 1032 gånger

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av FNP » 9 januari 2018, 16:13

Lasse Odrup skrev: Jag har aldrig insett varför kamouflageuniformer skulle vara mer döljande än enfärgade dito. Det är ju ansiktet och rörelser som röjer en soldat. Personligen tycker jag att m/59 var lika bra ur maskeringssynpunkt. Att det med M90 följde med blixtlås och andra förbättringar inkl den suveräna värmejackan är en annan sak.
Tror att det är lite mode över det hela eftersom kamouflage plus förstås baskrar uppfattas som lite av elitens kännetecken. De mycket krigsvana israelerna har däremot inte anammat modet.
Jag fick vid ett tillfälle en dragning av den projektansvarige för M/90 systemet, han berättade bla följande:

- Det gjordes försök innan M/59 fastställdes och en grön färgnyans visade sig vara optimal i all svensk terräng.

- Försöken gjordes om inför framtagning av M/90, återigen visade sig M/59 gröna färg vara optimal. Dåvarande CA fattade ändå beslut om kamouflage mönstret för att få en ny, "modern" uniform och ett markerat avbrott mot det som varit.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av Hans » 9 januari 2018, 16:49

Jag vill minnas att det bästa mönstret vore som någon sorts clowndräkt. Ett ben i en färg, det andra i en annan etc. - men då skulle soldaterna bli utskrattade. Ballfaktorn är nog inte helt fel. Men nog tusan finns det vissa avstånd och viss terräng där m/90 ger en fördel. Vill gärna höra mer från den projektansvarige, om du har mer FNP - då jag var inblandad i försöken 85-86.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av FNP » 10 januari 2018, 02:20

Hans skrev:Jag vill minnas att det bästa mönstret vore som någon sorts clowndräkt. Ett ben i en färg, det andra i en annan etc. - men då skulle soldaterna bli utskrattade. Ballfaktorn är nog inte helt fel. Men nog tusan finns det vissa avstånd och viss terräng där m/90 ger en fördel. Vill gärna höra mer från den projektansvarige, om du har mer FNP - då jag var inblandad i försöken 85-86.

MVH

Hans
Det här var vid ett tillfälle för närmare 30 år sedan så... Hursomhelst så hade "upptäcksförsöken" genomförts i olika typer av terräng, under olika ljusförhållanden och olika årstider, i rörelse, och stationärt - tror det var FOA som höll i dem och den helgröna färgen var bäst totalt sätt. M/90 kamouflage var bra, men M/59 Grön var objektivt bättre, därmed inte sagt att M/90 sannolikt är bättre i vissa situationer och förhållanden.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av raskens » 10 januari 2018, 07:56

FNP skrev:. M/90 kamouflage var bra, men M/59 Grön var objektivt bättre, därmed inte sagt att M/90 sannolikt är bättre i vissa situationer och förhållanden.
:D
I allmänna termer känns resonemanget igen.
System X är bäst, men system Y tycker chefen eller ngn annan att vi skall ha...

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av Lasse O » 10 januari 2018, 17:08

På något tiotal meters avstånd lär det inte spela någon roll om soldaten bär en grön eller grå uniform eller någon form av kamouflage.
Det är åtminstone vad FM Beklädnadsbyrå föredrog för oss mot slutet av 80-talet.
Som Hans säger så är det optimala kamouflaget stora, var för sig skilda ytor, ungefär som på stridsfordon. Men vem vill gå omkring med ett svart ben, en grön arm och en svart arm plus ett grönt ben?

Den amerikanska marinkåren använde kamouflagefärgade hjälmar under striderna i Stilla havet men de var enligt uppgift mer till för stridsmoralen än till någon praktisk nytta.

Khaki lär nog vara den mest optimala maskeringen under många år till. Precis som som professionella IDF verkar anse.
https://www.youtube.com/watch?v=9wPHkxC9WgI

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gemensam nordisk uniform

Inlägg av Hans » 10 januari 2018, 17:57

Sant, har man ett så fult hjälmöverdrag* dessutom så struntar man i sexigheten utan bryr sig bara om effekten. Fast de håller på lite med kamouflage: http://camopedia.org/index.php?title=Israel

MVH

Hans

*Döm själva:
Bild

Skriv svar