Gamla I12-området Jönköping, dagens Ryhov

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Gamla I12-området Jönköping, dagens Ryhov

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 januari 2021, 15:02

Under ett inbokat besök vid Länssjukhuset Ryhov idag så föll blicken på den jättefina modellen över Ryhov-området, så som det såg ut på 1950-talet. Denna modell är gjord av en man som heter/hette Lennart Johannesson.

Den första bilden visar området så som det ser ut idag och den andra bilden en överblick över hela modellen. De efterföljande bilderna visar överlappande detaljbilder av byggnaderna och vägarna som fanns på 1950-talet.

Att det är ett gammalt regemente syns tydligt på byggnaderna, som har den klassiska storkasernutformningen som byggdes när värnplikten infördes i början av 1900-talet, då I12 - Jönköpings Regemente - låg här innan det lades ner 1927.

A6 Center, gamla Artilleriregemente 6, ligger snett utanför det övre högra hörnet och E4:an mellan Helsingborg och Stockholm löper utanför det nedre vänstra. Den lodräta vägen på vänster sida, den som löper först rakt ner och sedan snett åt höger, är dagens huvudsakliga genomfartsled genom Ryhov-området.

Vissa av de gamla byggnaderna har jag koll på, men vet ni andra vad de andra byggnaderna användes till och vilken funktion de hade?

Tre bilder till följer...

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Gamla I12-området Jönköping, dagens Ryhov

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 januari 2021, 15:03

De tre näst sista bilderna...

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Gamla I12-området Jönköping, dagens Ryhov

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 januari 2021, 15:03

Den allra sista bilden...

Herrgården med de två grindstugorna överst i bilden vet jag var tjänstebostäderna för de högre officerarna och jag misstänker att den nedersta byggnaden längst åt höger var underofficerarnas bostäder.

HGS

Skriv svar