"Nya" regementsstäder

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av mrsund » 22 oktober 2020, 14:45

Hans skrev:
22 oktober 2020, 13:48
Bra.

Fast jag hade föredragit OBELIX. Nu får vi se Obus Blindee Extended range Limite poids x-et får jag jag inte till.

F.ö. belgare bakom serien.

MVH

Hans
Belgare eller groda, de är väl galler allihop?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5928
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Sarvi » 29 oktober 2020, 16:39

Om vi lämnar artilleriet en stund och övergår till infanteriet - de har nya infanteriförbanden som ska sättas upp i Falun, Östersund och Sollefteå av typ lokalförsvarsskyttebataljon, framgår det nånstans närmare vilken förmåga de ska ha? De gamla lfskbat hade ju marginellt skydd och inte heller någon rörlighet att skryta om, är den här nya iterationen (cykelskytte m/ny?) lika torftig i dessa avseenden eller ska de ha någon offensiv förmåga?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av ola » 29 oktober 2020, 17:34

Sarvi skrev:
29 oktober 2020, 16:39
Om vi lämnar artilleriet en stund och övergår till infanteriet - de har nya infanteriförbanden som ska sättas upp i Falun, Östersund och Sollefteå av typ lokalförsvarsskyttebataljon, framgår det nånstans närmare vilken förmåga de ska ha? De gamla lfskbat hade ju marginellt skydd och inte heller någon rörlighet att skryta om, är den här nya iterationen (cykelskytte m/ny?) lika torftig i dessa avseenden eller ska de ha någon offensiv förmåga?
Om man skall vara lite humor/ironisk så kanske de är en form av en upphottad HV-bat (med lite grk mm) med mer mobil förmåga PB8 (PansarplastBil 8) :D
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

FredH
Medlem
Inlägg: 1371
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av FredH » 29 oktober 2020, 21:11

Sarvi skrev:
29 oktober 2020, 16:39
Om vi lämnar artilleriet en stund och övergår till infanteriet - de har nya infanteriförbanden som ska sättas upp i Falun, Östersund och Sollefteå av typ lokalförsvarsskyttebataljon, framgår det nånstans närmare vilken förmåga de ska ha? De gamla lfskbat hade ju marginellt skydd och inte heller någon rörlighet att skryta om, är den här nya iterationen (cykelskytte m/ny?) lika torftig i dessa avseenden eller ska de ha någon offensiv förmåga?
Vad jag vet har ingen KFS tagits fram än. Så vad dessa förband ska klara av är höjt i dunkelt.

Utbildningsorterna har mest diskuterats men mer intressant är väl var de ska mobilisera. För det talar en heldel om vad de får för uppgifter.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Der Löwe » 30 oktober 2020, 08:13

Eftersom försvarsministern tog upp att de skulle skydda förbindelser västerut kanske det finns någon slags beredskapssyfte med själva utbildningsorterna, om det inte bara är för att förvilla bort från den uppenbara regionalpolitiken som ligger bakom. Kanske de finns till för att gjuta mod i folkmassorna mellan Boden och Uppsala, då kanske en musikpluton för parader vore lämpligt? Även om jag gjort värnpliktsutbildning på Dalregementet och är glad för dess återuppståndelse är jag rädd att det här kommer att kosta mer än det smakar. En intern nationell symbolpolitik som kommer lägga pengar på infrastruktur istället för operativ effekt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Markus Holst » 30 oktober 2020, 08:57

Var skulle ni vilja ha regementena?

Nog är dessa regementen utb-enheter? Var manskapet krigsplaceras vet vi väll inte?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5928
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Sarvi » 30 oktober 2020, 10:52

Nu har jag kollat i försvarspropositionen. Så här står det (sid 115-116):
Dalregementet (I13) i Falun återinrättas för att utbilda två lokalförsvarskyttebataljoner för skyddet av förbindelserna till Oslo och för skyddet av viktiga totalförsvarsanläggningar. Regeringen avser också att ge Försvarsmakten i uppdrag att redovisa hur hemvärnsverksamheten vid Dalregementsgruppen ytterligare kan utvecklas och stärkas, till exempel genom fortsatt utveckling av särskilda funktioner eller verkanssystem inom ramen för hemvärnet.
Vidare återinrättas ett regemente i nedre Norrland för att utbilda två lokalförsvarsskyttebataljoner för skyddet av förbindelserna till Trondheim. Regementet förläggs till Sollefteå i form av återinrättande av Västernorrlands regemente (I 21). Ett utbildningsdetachement, Jämtlands fältjägarkår (motsvarande bataljon), förläggs till Östersund. Grundutbildningen av totalförsvarspliktiga vid Västernorrlands regemente ska ske i såväl Sollefteå som Östersund. Det är mot bakgrund av det strategiska läget viktigt att i fredstid förstärka den militära närvaron i Östersund, med bland annat utbildning av värnpliktiga. I det sammanhanget behöver också möjligheten att använda infrastruktur kopplad till flygplatsen på Frösön säkerställas. Regeringen bedömer att Östersund har en strategisk betydelse för Försvarsmaktens framtida utveckling.

FredH
Medlem
Inlägg: 1371
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av FredH » 30 oktober 2020, 16:02

Hela uppdraget att tanken att skapa fler utbildningsorter i en anorektisk organisation som FM är urbota dumt. Hela grejen är regionalpolitik så det skriker om det.

Jag antar att de i propositionen inte använder de begrepp som FM använder. För skydda är där en ganska låg ambitionsnivå. Det behövs inte någon direkt kraftig beväpning för det. Givet då om man vet mot vad det ska skyddas emot.

Och, om tanken är att utbildningsorterna har med mobiliseringsplatser att göra får vi anta att majoriteten av vpl kommer från regioner i närheten och inte från Skåne.

Samt tredje, ska de skydda förbindelserna till Norge, Trondheim och Oslo, behöver de rejäl förmåga till förflyttning.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av HomeGuardSoldier » 30 oktober 2020, 22:00

Jönköping hade ju tidigare två regementen - ett artilleriregemente och ett infanteriregemente - som båda två är nedlagda. Det förstnämnda blev som bekant A6 Köpcentrum och lokalerna som det sistnämnda använde är numera platsen för Länssjukhuset Ryhov.

Jag vet inte om det skulle vara strategiskt lönsamt att på nytt placera ett regemente i Jönköping, som ju ligger mitt emellan Göteborg, Stockholm, Örebro och Malmö, för längre söderut finns ju Ingenjörsregemente 2 i Eksjö, som också är bas för Hemvärnet i Småland. Dessutom så växer ju staden så det knakar, även om man enligt mitt tycke bokstavligt har kastat pengarna i sjön (kulturhuset Spira har kostat nästan 600 miljoner att bygga och göra om och Munksjöbron har kostat ytterligare 20 miljoner att bygga, men har ändå inte löst problemet med bilköer på mornarna och eftermiddagarna!).

Som sagt, Jönköping har ju tveklöst ett strategiskt läge mitt i södra Sverige, men om t.ex. ett infanteriregemente verkligen behövs där är en fråga som politikerna och FM får ta ställning till. Det finns ju också en relativt nära förbindelse till Fallskärmsjägarskolan i Karlsborg och Ingenjörsregementet i Eksjö.

HGS

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3033
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Bjernevik » 30 oktober 2020, 23:18

Markus Holst skrev:
30 oktober 2020, 08:57
Var skulle ni vilja ha regementena?
Inte alls i nuläget. För att producera fyra ytterligare bataljoner genom att utbilda i storleksordningen ett par kompanier om året så behövs inga nya OrgE.
Markus Holst skrev:
30 oktober 2020, 08:57
Nog är dessa regementen utb-enheter? Var manskapet krigsplaceras vet vi väll inte?
Ja, det är nya OrgE som avses. Krigsförbanden är de fyra lokalförsvarsbataljonerna.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3033
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Bjernevik » 30 oktober 2020, 23:28

FredH skrev:
30 oktober 2020, 16:02
Jag antar att de i propositionen inte använder de begrepp som FM använder. För skydda är där en ganska låg ambitionsnivå. Det behövs inte någon direkt kraftig beväpning för det. Givet då om man vet mot vad det ska skyddas emot.
Nja, stridsuppgiften "skydda" är en väldigt hög ambitionsnivå. Betydligt högre än "försvara", eftersom den utöver att man förhindrar fienden att ta terräng/anläggning även ska förhindra honom från att påverka vår egna verksamhet på platsen. Lokalförsvarsbataljoner kan inte på egen hand skydda förbindelser, eftersom det även kräver förmåga att ingripa mot luftmål.

Grönis
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Grönis » 31 oktober 2020, 00:03

Dessa nya lokalförsvarsbataljoner det talas om. Är tanken att dessa skall utbildas från grunden eller utgöras av te.x. äldre personal utbildade vid andra förband. Skall dessa ej ingå i ngn brigad utan fungera mer självständigt?

FredH
Medlem
Inlägg: 1371
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av FredH » 31 oktober 2020, 10:23

HomeGuardSoldier skrev:
30 oktober 2020, 22:00
Det förstnämnda Ingenjörsregemente 2 i Eksjö, som också är bas för Hemvärnet i Småland.
Nja, de är stöd till hemvärnet i norra Småland, dvs. i jönköpingslän.
Kronoberg och Kalmar län stöds från utbildningsgruppen i Växjö.
Senast redigerad av 1 FredH, redigerad totalt 31 gånger.

FredH
Medlem
Inlägg: 1371
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av FredH » 31 oktober 2020, 10:28

Bjernevik skrev:
30 oktober 2020, 23:28
FredH skrev:
30 oktober 2020, 16:02
Jag antar att de i propositionen inte använder de begrepp som FM använder. För skydda är där en ganska låg ambitionsnivå. Det behövs inte någon direkt kraftig beväpning för det. Givet då om man vet mot vad det ska skyddas emot.
Nja, stridsuppgiften "skydda" är en väldigt hög ambitionsnivå. Betydligt högre än "försvara", eftersom den utöver att man förhindrar fienden att ta terräng/anläggning även ska förhindra honom från att påverka vår egna verksamhet på platsen. Lokalförsvarsbataljoner kan inte på egen hand skydda förbindelser, eftersom det även kräver förmåga att ingripa mot luftmål.
Nja, vet inte direkt om jag kan hålla med om att skydda är högre än försvar. Åtminstone inte som vi inom Hv får utlärt. Men kan ha fel, kan också bero på vilken motståndare som det dimensioneras för.

Lite det som är min poäng, att skydda något, kräver att det finns definierat vad det ska skyddas emot. Sedan kan det skrivas KFS och förband börja utbildas. Just nu vet vi inget om detta. Innan vi vet det är det svårt att fundera vidare.

Och, kan bara hålla med dig i tråden om det onödiga i att upprätta nya utbildningsplatser. Det borde finnas gott om plats i redan befintliga garnisoner.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Wedman » 31 oktober 2020, 11:36

Bjernevik skrev:
30 oktober 2020, 23:18
Markus Holst skrev:
30 oktober 2020, 08:57
Var skulle ni vilja ha regementena?
Inte alls i nuläget. För att producera fyra ytterligare bataljoner genom att utbilda i storleksordningen ett par kompanier om året så behövs inga nya OrgE.
Givetvis ligger det mycket regionalpolitik bakom. Samtidigt ...

Ifall de nuvarande regementena som idag utbildar brigadförband även skulle få uppgift att utbilda lokalförsvarsbataljoner så finns en risk att det skulle bli den lägst prioriterade uppgiften vid regementet. Ifall det blir huvuduppgiften för exempelvis Dalregementet kommer utbildningen göras med högsta möjliga ambitionsnivå.

Skriv svar