"Nya" regementsstäder

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Vysotskij » 11 oktober 2020, 15:22

Eller så köper man mer eller bättre materiel, till exempel. Finns ju många olika sätt att stärka FM.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1297
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av adlercreutz » 11 oktober 2020, 15:43

Ja, numerär ska inte förväxlas med förmåga.

Med det sagt känns det ändå som att en volymsökning är nödvändig, Sverige är ett stort land geografiskt och jag tror den kritiska massan för ett någorlunda slagkraftigt försvar är större än dagens storlek.

Angående placering av utbildningsregementen finns det för- och nackdelar med nya orter. Logistiskt sett blir det lite krångligare kanske, och man kan inte dra nytta av olika kompetenser på samma sätt, och det är svårare att samöva med andra vapenslag/grenar. Fördelar är större närvaro på fler platser vilket ger ett visst skydd mot kuppanfall, bättre folklig förankring, svårare att slå ut utbildningsplatserna (och utrustning/personal) i ett tidigt skede av ett krig, arbetsmarknadsstöd till fler småorter, m.m. I de avseendena kändes mellersta/södra Norrland och Dalarna rätt passande.

Samt en massa andra för- och nackdelar jag inte tänkt på såhär på rak arm :)

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av johanmmolin » 11 oktober 2020, 15:47

I ett färskt inlägg hos Kungl. Krigsvetenskapsakademien är skribenten orolig för att det ökande utbildningsbehovet minskar resurserna för en stående beredskap, och att vi ska glida tillbaka till en förrådsställd värnpliktsarmé i förlängningen. Å andra sidan såg jag någonstans att de två nya infanteriregementena skulle kunna växlas upp till brigader. Det är väl å andra sidan inte fel att börja med att se till att de brigader vi har (inklusive de planerade) blir kompletta först.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1297
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av adlercreutz » 12 oktober 2020, 10:22

adlercreutz skrev:
11 oktober 2020, 15:43
Ja, numerär ska inte förväxlas med förmåga.

Med det sagt känns det ändå som att en volymsökning är nödvändig, Sverige är ett stort land geografiskt och jag tror den kritiska massan för ett någorlunda slagkraftigt försvar är större än dagens storlek.

Angående placering av utbildningsregementen finns det för- och nackdelar med nya orter. Logistiskt sett blir det lite krångligare kanske, och man kan inte dra nytta av olika kompetenser på samma sätt, och det är svårare att samöva med andra vapenslag/grenar. Fördelar är större närvaro på fler platser vilket ger ett visst skydd mot kuppanfall, bättre folklig förankring, svårare att slå ut utbildningsplatserna (och utrustning/personal) i ett tidigt skede av ett krig, arbetsmarknadsstöd till fler småorter, m.m. I de avseendena kändes mellersta/södra Norrland och Dalarna rätt passande.

Samt en massa andra för- och nackdelar jag inte tänkt på såhär på rak arm :)
Det verkar vara ungefär så man resonerat gällande fördelarna, och nu verkar man vara överens:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... -forsvaret
– Grundtanken är militärgeografiska och beredskapsmässiga men det finns också en regionalpolitisk dimension, säger Hultqvist till TT.
FÖLJANDE REGEMENTEN FÖRESLÅS ÅTERETABLERAS:

• Norrlands dragonregemente (K 4) i Arvidsjaur

• Älvsborgs amfibieregemente (Amf 4) i Göteborg

• Upplands flygflottilj (F 16) i Uppsala

• Bergslagens artilleriregemente (A 9) i Kristinehamn

• Dalregementet (I 13) i Falun

• Västernorrlands regemente (I 21) i Sollefteå med utbildningsdetachement i Östersund
Notera att man skriver A 9 Kristinehamn, vet inte om det är SVT som gjort den tolkningen eller om det är officiellt.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5928
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Sarvi » 12 oktober 2020, 11:52

Står samma i Regeringens pressmeddelande så det är nog officiellt.

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av johanmmolin » 12 oktober 2020, 12:14

Då återstår bara frågan vad artilleriregementet i Norrbotten ska heta i fortsättningen. A5, A8, eller rentav A4?

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1297
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av adlercreutz » 12 oktober 2020, 16:30

Man kan också utgå från att Artilleriregementet byter namn va? Bergslagens artilleriregemente?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av sonderling » 13 oktober 2020, 07:08

koroshiya skrev:
9 oktober 2020, 22:47
Ska de bygga nya baracker? För jag tänker mig att lokalerna har övertagits av andra.
Tänkte precis samma sak när jag kollade på nyheterna igår. Man måste väl börja från scratch för alla regementsområden är väl nått annat nu. Shopping centra, konferens lokaler och bostadsområden eller?

Sonderling

FredH
Medlem
Inlägg: 1371
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av FredH » 13 oktober 2020, 08:03

Tycker det var rätt tydligt på nyheterna igår att detta är mer regionalpolitik än försvarspolitik. Speciellt när de som kommenterar besluten om nya regementsstäder bara var kommunalpolitiker. Då var fokus de möjligheter detta gav för lokala orten, inget om vd det gör för försvaret.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1297
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av adlercreutz » 13 oktober 2020, 08:45

Cornucopia spekulerar i det också, samt lite annat (hemliga överenskommelser med USA bl.a.): https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/ ... falun.html

En annan nackdel som nämns där är svårigheten att rekrytera personal till mindre orter, och det finns det kanske en poäng i. Samtidigt tror jag det på lång sikt kan gynna rekryteringen att synas på fler orter och att det finns arbetsplatser med viss geografisk spridning. Det finns ju människor som vill bo kvar i sina hemorter men kanske ändå har ett intresse av att arbeta för FM. Dessutom bor det trots allt hyfsat många människor inom pendlingsavstånd från Falun, Göteborg är en storstad, Östersund en mellanstor stad, Uppsala landets fjärde största. Sollefteå och Arvidsjaur är förmodligen svårast i den bemärkelsen.

Nu har jag dålig insikt i försvarsekonomin, men det tillkommer ju även utökad budget vilket är det som i praktiken är tänkt att stärka försvarsmakten, inte just nya regementen. Det viktiga är som sagt att förmågan stärks, men jag har för dålig insikt för att bedöma om den gör det i och med den här uppgörelsen. Som lekman är mer pengar = mer försvar men använder man dem fel så är det kanske inte alltid så :)

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Forskaren » 13 oktober 2020, 11:08

adlercreutz skrev:
13 oktober 2020, 08:45
Cornucopia spekulerar i det också, samt lite annat (hemliga överenskommelser med USA bl.a.): https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/ ... falun.html

En annan nackdel som nämns där är svårigheten att rekrytera personal till mindre orter, och det finns det kanske en poäng i. ... Sollefteå och Arvidsjaur är förmodligen svårast i den bemärkelsen....

Att K 4 är beläget i Arvidsjaur tror jag inte påverkar rekryteringsmöjligheterna. Det är ett speciellt förband dit folk från hela Sverige söker sig, just för att de vill bli soldater/befäl/officerare vid ett jägarförband.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av mrsund » 13 oktober 2020, 11:19

Just det här med att hålla vägarna till väst öppna för förstärkningar och annat, det bör väl ha varit ett mål även i det gamla försvaret?
Nu blir det väl lite mer offentligt uttalat och man övar ju också tillsammans med NATO som man inte gjorde innan.
Man undrar ju om det finns något hemligt avtal mellan Sverige och NATO, (är det möjligt/lagligt?) eller det kanske inte behövs, om kriget kommer så tar verkligheten över.
Hela känslan med försvaret av Sverige verkar ju vara att vi är en del av NATO utan att det är på papper eller med garantier.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1297
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av adlercreutz » 13 oktober 2020, 13:45

Forskaren skrev:
13 oktober 2020, 11:08
adlercreutz skrev:
13 oktober 2020, 08:45
Cornucopia spekulerar i det också, samt lite annat (hemliga överenskommelser med USA bl.a.): https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/ ... falun.html

En annan nackdel som nämns där är svårigheten att rekrytera personal till mindre orter, och det finns det kanske en poäng i. ... Sollefteå och Arvidsjaur är förmodligen svårast i den bemärkelsen....

Att K 4 är beläget i Arvidsjaur tror jag inte påverkar rekryteringsmöjligheterna. Det är ett speciellt förband dit folk från hela Sverige söker sig, just för att de vill bli soldater/befäl/officerare vid ett jägarförband.
Sant. Att det ligger i glesbygd kanske till och med bidrar till den auran.
mrsund skrev:
13 oktober 2020, 11:19
Just det här med att hålla vägarna till väst öppna för förstärkningar och annat, det bör väl ha varit ett mål även i det gamla försvaret?
Nu blir det väl lite mer offentligt uttalat och man övar ju också tillsammans med NATO som man inte gjorde innan.
Man undrar ju om det finns något hemligt avtal mellan Sverige och NATO, (är det möjligt/lagligt?) eller det kanske inte behövs, om kriget kommer så tar verkligheten över.
Hela känslan med försvaret av Sverige verkar ju vara att vi är en del av NATO utan att det är på papper eller med garantier.
I det gamla försvaret var väl huvudscenariot att det kalla kriget blev hett och att vi i samband med det skulle bli indragna? Då är hjälp från NATO ganska givet även utan ett avtal, förutsatt att de röda anfaller förstås men det sågs ju som troligast. Dessutom hade vi ett inte längre så hemligt militärtekniskt samarbete med NATO.

Hur ser det ut i dagsläget undrar man lite över, precis som du skriver.

FredH
Medlem
Inlägg: 1371
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av FredH » 13 oktober 2020, 15:38

Personligen ser inte jag kopplingen mellan utbildningsort och mobiliseringsort, om inte all rekrytering av vpl sker regionalt.

Om man menar allvar med länken till Norge, borde de väl satsat på f4 före f16 och kanske även lite billigare.

En tanke är att fundera över medföljande, hur många attraktiva arbetsgivare finns det för medföljande till officerare vid dessa nya orter?

Jag tror försvaret fått mer pang för pengarna om det istället satsats på utökningar vid redan befintliga garnisoner och sedan satsat på modernare material. För det är väl den intressanta frågan, vilken materielstandard kommer de nya förbanden att få?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3033
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: "Nya" regementsstäder

Inlägg av Bjernevik » 13 oktober 2020, 16:30

FredH skrev:
13 oktober 2020, 15:38
Om man menar allvar med länken till Norge, borde de väl satsat på f4 före f16 och kanske även lite billigare.
F 16 är en uppdelning av det befintliga LSS i F 16 ny och LSS ny. Det är alltså en skylttrimning och inget annat. Att återuppsätta F 4 vore en helt annan sak.

Skriv svar