Landstormen

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Landstormen

Inlägg av Lasse O » 5 april 2020, 12:13

Forskaren skrev:
2 april 2020, 18:24
Som jag minns det, så fanns det hemvärnsungdomar som var (frivilligt) krigsplacerade som "extra hemvärnsman" fr.o.m. att de var 17 eller 18 år gamla och hade mauser eller kg hemma i garderoben. De var alltså i princip en del av krigsorganisationen i ungefär ett år innan de ryckte in till GU. Kanske fanns det något liknande i landstormen.
Är inte säker men tror att du minns fel. Åtminstone inom fo 52 tilläts på 60-talet inga hemvärnsungdomar att ha vapen hemma utan de hämtades ut vid övningar. "Extra hemvärnsmän" var sådana som var krigsplacerade vid krigsmaktens ordinarie förband och skulle vid mob lämna in all sin hemvärnsutrustning.
Kan bara tänka mig vilka hyss vi ungdomar hittat på om vi haft vapen hemma 8O Fobef tyckte nog att det räckte med uppborrade startpistoler och Kinapuff.
F ö tack till Currahee och cats för bilderna :)
Bilagor
Kgomgång.jpg

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Landstormen

Inlägg av JohnT » 10 april 2020, 19:12

PeterE skrev:
1 april 2020, 02:50
Tack för info Ola, då vet jag lite mer. :thumbsup: Man kan ju säga att då är det här läge för någon intresserad forskare/amatör att göra en insats - att skriva ett samlingsverk helt enkelt. Frågan är väl sen om någon har lust att läsa det.., :?
Första problemet är att det är så stort område.

1940 så var bland annat följande en del i Landstormen:

Territoriella staber bla Transportledningsstaber väg och järnväg.
Vägkompanier för vägunderhåll
Järnvägsbyggnads kompanier/bataljoner.

Luftbevakning

Luftvärn (utom fältförbanden men det var typ en tiondel av allt luftvärn)

Markbevakning - Vaktade broar och viktiga punkter mot (kommunistiska femtekolonnare)

Diverse stödfunktioner för att hjälpa den del av regementet som inte mobiliserar som fältregementet.
Bland annat skolförband för utbildning av befäl i landstormen och tillika användbara som beredskapsförband.
Sjukvård

Sen kommer vi ner till det som man är van att tänka på som lokalförsvar:
Kust, Gräns och "vanliga" infanteriförband med äldre värnpliktiga, utspridda i förbandsstorlekar från tropp till regemente.

Så det är en stor förbandsmassa.

Sedan när jag hade skrivit så här långt kom jag på att det finns en gammal tråd:
viewtopic.php?f=54&t=42205&p=802805#p645525

Mvh
/John

Skriv svar