Segrar och förluster i övningskrig

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Forskaren » 11 juni 2020, 19:00

Hans skrev:
11 juni 2020, 18:48
Funkade inte men jag får återkomma med kurs. Snart middag.

Jag får det inte att stämma, fast det är 25 år innan min tid. Tack hursomhelst.

MVH

Hans

Edit: Till Forskaren som provar sig fram med bilder, tror jag.
Tach Hans! Ja, jag hittade lite fler getbilder, men klarade inte av att lägga in dem på Skalman.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 11 juni 2020, 19:12

viewtopic.php?f=40&t=40918&hilit=bilder+l%C3%A4gga+upp

Kolla om det funkar.

Och tack 53'an för länken. Och uppfostran om mitt gamla regemente. Måste ha funnits en grind i västlig riktning på den tiden. Geten begriper jag inte. Den fanns inte kvar på min tid.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Lasse O » 12 juni 2020, 06:26

Till höger utanför bild låg Soldathemmet i en vacker träbyggnad och i hyreskasernerna på bilden bodde många underbefäl med familjer. Någon get minns jag inte även om jag bodde på regementet vid den tiden.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Markus Holst » 12 juni 2020, 12:05

Kanske dags att dela tråden, en där vi diskuterar försvunna byggnader och en där vi diskuterar övningskrig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 12 juni 2020, 12:22

Visst om du vill men jag tror inte det behövs, vi militärnördar brukar hålla trevlig ton major och lite utvikningar skadar inte allt för mycket.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Lasse O » 14 juni 2020, 19:20

Hans skrev:
12 juni 2020, 12:22
Visst om du vill men jag tror inte det behövs, vi militärnördar brukar hålla trevlig ton major och lite utvikningar skadar inte allt för mycket.

MVH

Hans
Jag tror att det bästa sättet att döda en deltråd är att den blir en egen tråd. Precis som Hans anser jag att utvikningarna inte skadar utan tvärtom kan vara lärorika.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Markus Holst » 14 juni 2020, 19:34

Lasse O skrev:
14 juni 2020, 19:20
Hans skrev:
12 juni 2020, 12:22
Visst om du vill men jag tror inte det behövs, vi militärnördar brukar hålla trevlig ton major och lite utvikningar skadar inte allt för mycket.

MVH

Hans
Jag tror att det bästa sättet att döda en deltråd är att den blir en egen tråd. Precis som Hans anser jag att utvikningarna inte skadar utan tvärtom kan vara lärorika.
Ni får som ni vill.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 24 juli 2020, 10:38

Bild
https://sv.wikipedia.org/wiki/Livregeme ... j%C3%A4rer

Hittade denna bild från 1939, kan Lasse peka ut underofficersmässen?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 23 oktober 2020, 13:30

Lasse måste ha missat min fråga så nu bumpar jag tråden med följande.

1991 försökte de gamla bolsjevikerna ta tillbaka makten. Jag vill minnas att det var en söndagskväll. På vägen till InfSS på måndagsmorgonen hade jag radion på i timmen det tog att åka och väl framme bestämde jag att det här måste jag ta med beväringen. För det första beordra dem att titta på CNN i någon timme när jag förberedde ett litet föredrag om bolsjevikernas historia och de olika republikerna samt vad vi visste då. Grannplutoneras officerare undrade varför mina beväringar satt på logementen och tittade på TV och jag berättade varför och att jag skulle hålla ett litet föredrag om någon timme. Huvuddelen av hela kompaniets beväringar var i filmsalen. Så jag ger bakgrunden om Sovjetunionen och vad vi vet nu. Vad jag minns bäst var när jag var klar och får frågan från en av beväringarna - vad kommer att hända nu?
Mitt svar var att om jag visste skulle jag jobba på UD för tre gånger min nuvarande lön - men jag TROR följande. Vilket var hyfsat korrekt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Markus Holst » 23 oktober 2020, 19:12

Den där bilden på livregementet måste vara fejk. Visst ligger det mitt i en gräslig stad?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Lasse O » 24 oktober 2020, 16:40

Hans skrev:
24 juli 2020, 10:38
Bild
https://sv.wikipedia.org/wiki/Livregeme ... j%C3%A4rer

Hittade denna bild från 1939, kan Lasse peka ut underofficersmässen?

MVH

Hans
Ledsen, missade den. Nåväl, röd cirkel är underofficersmässen, grön cirkel där underofficersfamiljer och lilla Lasse bodde och den blå var officersbostäderna. Observera köerna till matsalen!
Trevlig bild och inte mycket hade förändrat sig på 50-talet när jag växte upp där. Regementets idrottsplats, Grenadjärvallen, syns inte på Hans bild. Kanske var den ännu inte byggd.
Numera är området inklämt mellan alla civila bostäder men på 50-talet var det landsbygd. Fast gräslig vet jag inte om jag vill kalla Örebro.
Bilagor
I 3.JPG

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Lasse O » 24 oktober 2020, 17:10

Det fanns tre bataljonskaserner på regementet och jag och mina kumpaner brukade ibland smyga in i dem och koppla bort värmen i duscharna för beväringarna. Den sociala kontrollen var emellertid stark i denna miljö så våra pappor fick oftast reda på våra ofog. Straffen var i regel att plocka tomhylsor på kaserngården.
Numera skulle man nog med ett amerikanskt uttryck kalla oss "Army brats" men det var en ljuvlig tid för oss som hade förmånen att växa upp på ett regemente. På Hans bild går en spikrak väg i den övre delen och den ledde till Rynningeskolan där vi fick lära oss mores.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Lasse O » 24 oktober 2020, 23:22

På 50-talet var militärmusiken väldigt närvarande på regementet. Varje söndag spelade musikkåren antingen en konsert eller då någon av bataljonerna kom tillbaka till kasernerna. Varje morgon stod en trumpetare på kaserngården och blåste revelj. I dag är han ibland ersatt av en bandspelare men det är väl gott så.
Någon gång spelade regementets musikkår Die Regimentskinder:
https://www.youtube.com/watch?v=-YC5V2M-VwQ

Vi förstod det inte då att det var en hyllning till oss regementsbarn.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 25 oktober 2020, 07:34

Den blå var en administrativ byggnad som man dessutom bodde i som vakthavande befäl på min tid. Den gröna har jag inget minne av men mässen känns bekant.

Silvertrumpeter.


MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Lasse O » 25 oktober 2020, 13:55

Är begreppet "Vita grenadjärer" verkligen lämpligt i dagens Sverige? :)
Underofficersbostaden blev som så mycket annat offer för byråkratin och användes de sista åren för administration. Bl a satt PersE och någon kameral sammanslutning där.

Skriv svar