Pistoler under kalla kriget

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av JohnT » 20 april 2019, 14:56

Jag vill minnas att det runt 1990 så kunde officerare köpa eget vapen för egna pengar,
mot att han hade med sig minst 200 patroner vid mob.
(eller ett vapen som tog 9mm m/39b)

Så var det i alla fall på KA 5 där Glocken var lite av en trend.

Och det finns historier om reservaren i pansartrupperna som kom med en S&W Magnum med pärlemokolv.


Om vi går tillbaka till anda världskriget var pistolen vanlig för kulsprutebesättning, signalister mfl.
typ 20 -25% av personalen i en infanteribataljon hade pistol i stället för karbin, gevär, kpist eller kulsprutegevär

Mvh
/John

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Grönis » 20 april 2019, 22:16

Intressant, tack för detta. Det var ju just en Glock som min löjtnant hade som jag nämnde i inledningen på tråden. Två följdfrågor som uppstår

Signalister och KSP-skyttar hade exempelvis pistol tidigare. Som jag mindes det så hade KSP-58 skyttarna också AK-5 men de kunde lämnas hemma vid övningar av praktiska skäl, för att man inte ville släpa med för mycket vapen kanske, men hur var det tänkt i krig? Dessa skulle även ha en AK5 misstänker jag. Men hur var det med KSP-90 skyttarna. Hade/har de normalt även AK5 att bära runt på? I dessa fall skulle ju pistol vara rätt lämplig?

Nästa fundering.. Om man nu tänker att man som officer var orolig för sin säkerhet eftersom man var bekämpningsbar direkt vid krigstillstånd, varför hade man då i första hand inte t.ex. sin AK-4 eller AK-5 hemmavid istället för pistol?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Lasse O » 22 april 2019, 23:40

JohnT skrev:
20 april 2019, 14:56
Jag vill minnas att det runt 1990 så kunde officerare köpa eget vapen för egna pengar,
mot att han hade med sig minst 200 patroner vid mob.
(eller ett vapen som tog 9mm m/39b)

Så var det i alla fall på KA 5 där Glocken var lite av en trend.

Och det finns historier om reservaren i pansartrupperna som kom med en S&W Magnum med pärlemokolv.


Om vi går tillbaka till anda världskriget var pistolen vanlig för kulsprutebesättning, signalister mfl.
typ 20 -25% av personalen i en infanteribataljon hade pistol i stället för karbin, gevär, kpist eller kulsprutegevär

Mvh
/John
Jo, man köpte även vid mitt förband egna pistoler men förutsättningen var att man var medlem i en skytteförening och kvalificerat sig ett guldmärke, något som inte var svårt om man hade tumme med ordföranden.
Såvitt jag vet godkändes aldrig privata pistoler under tjänsteutövning. Anledningen var helt enkelt att dessa vapen inte reglerades i Säkerhetsinstruktionen (SäkI).
Skulle en civil/privat pistol vara inblandad i en incident där innehavaren var skyddsvakt skulle det garanterat ha blivit ett jäkla liv och inte slutat väl för innehavaren.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av varjag » 23 april 2019, 00:17

Lasse Odrup skrev:
Jo, man köpte även vid mitt förband egna pistoler men förutsättningen var att man var medlem i en skytteförening och kvalificerat sig ett guldmärke, något som inte var svårt om man hade tumme med ordföranden.
Såvitt jag vet godkändes aldrig privata pistoler under tjänsteutövning. Anledningen var helt enkelt att dessa vapen inte reglerades i Säkerhetsinstruktionen (SäkI).
Skulle en civil/privat pistol vara inblandad i en incident där innehavaren var skyddsvakt skulle det garanterat ha blivit ett jäkla liv och inte slutat väl för innehavaren.
Kan man lätt föreställa sig :lol:

Men privata pistoler av modellerna m/07 och m/40 borde väl (Säkl) ha täckt ?
HVA m/40 inpå Kalla Kriget och - använd med 9mm patron m/39B
9mm Parabellum.jpg
avsedd f. k/pist - knäckte snabbt ryggen av Huskvarnaprodukten :roll:

Den äldre Browning m/07 - med en annan patron (9mm Browning Long) - var nästan ''outslitliga'' :D
- fast ammunitionen blev svåråtkomlig

Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Lasse O » 23 april 2019, 15:35

varjag skrev:
23 april 2019, 00:17
Lasse Odrup skrev:
Jo, man köpte även vid mitt förband egna pistoler men förutsättningen var att man var medlem i en skytteförening och kvalificerat sig ett guldmärke, något som inte var svårt om man hade tumme med ordföranden.
Såvitt jag vet godkändes aldrig privata pistoler under tjänsteutövning. Anledningen var helt enkelt att dessa vapen inte reglerades i Säkerhetsinstruktionen (SäkI).
Skulle en civil/privat pistol vara inblandad i en incident där innehavaren var skyddsvakt skulle det garanterat ha blivit ett jäkla liv och inte slutat väl för innehavaren.
Kan man lätt föreställa sig :lol:

Men privata pistoler av modellerna m/07 och m/40 borde väl (Säkl) ha täckt ?

Varjag
Inte säkert. Jag har aldrig varit med om att utreda något sådant men däremot vet jag att inblandade militära vapens serienummer antecknas för att se om det har en historia av felfunktioner. Därmed är man avslöjad.
Man bör också kontrollera funktionen på det aktuella vapnet för att utröna om man har gjort något fuffens med det som kan ha bidragit till incidenten.

Skriv svar