millgard skrev: ↑08 feb 2019 19:40Jadu, exakt var... snart 30 år sedan. Vi vaktade ju en rotering i ett gigantiskt minförråd i närheten, där fanns femvåningsställage med stridsvagnsminor i oerhörd mängd. Bland annat. Troligen rivet/sålt idag.
Upplevelser Nordanvind
-
- Medlem
Re: Upplevelser Nordanvind
-
- Medlem
Kan ine komma på nått förråd där ca 80 bandvagnar kan ha stått i Lit. Amförrådet va troligen längr norrut och kanske rött..
-
- Stödjande medlem 2020
Bandvagnarna stod nog inte där när jag tänker efter. De lastades ju separat på tåget, men resterande utrustning fanns där vi mobiliserade.
Minns inte hur amförrådet såg ut, jag minns däremot insidan tydligt. På golvet stod jättelika pallkragar med handgranat M/56, förpackade i trälådor om 4st. Någon låda var öppen och det saknades granater. Jag påtalade detta för en av chaufförerna men han ryckte bara på axlarna...
-
- Medlem
Då måste mobplats en i Lit ha varit en vanlig bondgård med stora utrymmen.
-
- Stödjande medlem 2020
Helt fantastisk läsning, Millgard! Tusen tusen tack! Själv gjorde jag lumpen 93-94 söderut och var inte i närheten av övningar av det här slaget!
-
- Ny medlem
-
- Stödjande medlem 2020
Rotade bland gamla papper och gissa vad som dök upp?
Jag har fler kartor någonstans, inklusive sådana som var lite hemligare... men här kommer iaf karta över övningsområdena, märkta med resp datum.
Tyvärr medgav inte Skalmanformatet full storlek.
Jag har fler kartor någonstans, inklusive sådana som var lite hemligare... men här kommer iaf karta över övningsområdena, märkta med resp datum.
Tyvärr medgav inte Skalmanformatet full storlek.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Gjorde slutövning 1990 och en större övning blev inställd pga den usla vintern med för mjuka vägar, istället fick vi rulla till Älvdalens skjutfält. Övningen vi skulle varit på skulle också varit i Norrbotten.
Var Nordanvind en ovanligt stor övning, ordnade de en extra stor övning med några års mellanrum?
Var Nordanvind en ovanligt stor övning, ordnade de en extra stor övning med några års mellanrum?
-
- Stödjande medlem 2020
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordanvind_(FMÖ_91)Solkungen skrev: ↑06 dec 2022 20:41Gjorde slutövning 1990 och en större övning blev inställd pga den usla vintern med för mjuka vägar, istället fick vi rulla till Älvdalens skjutfält. Övningen vi skulle varit på skulle också varit i Norrbotten.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Tack för att du fortsätter att dela, uppskattas. Jag var på InfSS då och var inte med. Det största jag varit med på är Västgräns (FMÖ 85): https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4st ... %B6rsvaret. Fast jag tog inte med kamera eller förde dagbok. Som skytteplutonchef har man lite annat att tänka på.
Kartan, är det avlysta områden för skarpskjutning eller?
MVH
Hans
Kartan, är det avlysta områden för skarpskjutning eller?
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2020
Ja, de avlystes under respektive dagar. Vi sköt tex LYS under nattliga bataljonsanfall och övningsgranat dagtid (inte jättemånga) och artilleriet sköt också, både LYS och jag gissar övningsgranat.
Lite mer:
I5 såg ut som följer: Skyttekompanier: Revsunds, Bergs och Hammerdals. Offerdals kompani: tross och PV-pluton (PVpjbv, Rb56, GRG). Hallens kompani: ledning/GRK/Spaning. Vi hade på vår sida Ra380/DART vilket motståndarsidan inte hade. Ett ENORMT övertag!
Vi följde Hammerdals kompani som hölls för att vara det bästa under lt Pasquir(?), sedan kom Revsunds och Bergs i nämnd ordning, det var också stor nivåskillnad mellan GRK-plutonerna där vår pluton var bättre på allt - och vi tävlade hela tiden. Vår sämsta grupp skulle alltid vara bättre än deras bästa, låt dem åka hem i första bussen, vi kan vänta. En ära i att först rapportera "eldberedd" efter gruppering.
Givetvis grundlades allt sådant i det från utbildningsbefälens utövade ledarskapet redan under GU-tiden. Vi hade ett modernt ledarskap med uttrycklig uppmaning att ta egna initiativ i lösandet av uppgift.
Det kunde ta sig sådana uttryck att vi under Nordanvind (som jag berättat om) omhändertog fulla hemvärnsmän på flygplatsen, spontan morgon-BRAK med höga knälyft i bara kalsongerna ute i snön bara för att "knäcka" de andra och snabbt hand upp när det gällde frivilliga till skitjobb, det gav då som nu ett moraliskt övertag och självförtroende att veta att man klarar allt lite snabbare och bättre än övriga.
Ur detta kom tex den spontant uppkomna taktiken att med överlägset samband verka med vårt överflöd av pskott gentemot fientligt pansarskytte som lockades förbi våra förberedda eldställningar.
Konkurrens mellan plutonerna:
Jag minns tydligt bataljonschefen (i fredstid, i skarpt läge var det saligen avsomnade mj Fredman) som vid en övningsavslutning sade: "-Blir det krig i morgon vill jag ha Hammerdals kompani. Blir det krig om två månader vill jag ha Revsunds kompani. Blir det krig om ett år vill jag INTE ha Bergs kompani!".
Tydligare än så är det svårt att uttrycka det, och skuggan föll naturligtvis på de stamanställda som inte lyckats med SIN uppgift därvidlag.
Lite mer:
I5 såg ut som följer: Skyttekompanier: Revsunds, Bergs och Hammerdals. Offerdals kompani: tross och PV-pluton (PVpjbv, Rb56, GRG). Hallens kompani: ledning/GRK/Spaning. Vi hade på vår sida Ra380/DART vilket motståndarsidan inte hade. Ett ENORMT övertag!
Vi följde Hammerdals kompani som hölls för att vara det bästa under lt Pasquir(?), sedan kom Revsunds och Bergs i nämnd ordning, det var också stor nivåskillnad mellan GRK-plutonerna där vår pluton var bättre på allt - och vi tävlade hela tiden. Vår sämsta grupp skulle alltid vara bättre än deras bästa, låt dem åka hem i första bussen, vi kan vänta. En ära i att först rapportera "eldberedd" efter gruppering.
Givetvis grundlades allt sådant i det från utbildningsbefälens utövade ledarskapet redan under GU-tiden. Vi hade ett modernt ledarskap med uttrycklig uppmaning att ta egna initiativ i lösandet av uppgift.
Det kunde ta sig sådana uttryck att vi under Nordanvind (som jag berättat om) omhändertog fulla hemvärnsmän på flygplatsen, spontan morgon-BRAK med höga knälyft i bara kalsongerna ute i snön bara för att "knäcka" de andra och snabbt hand upp när det gällde frivilliga till skitjobb, det gav då som nu ett moraliskt övertag och självförtroende att veta att man klarar allt lite snabbare och bättre än övriga.
Ur detta kom tex den spontant uppkomna taktiken att med överlägset samband verka med vårt överflöd av pskott gentemot fientligt pansarskytte som lockades förbi våra förberedda eldställningar.
Konkurrens mellan plutonerna:
Jag minns tydligt bataljonschefen (i fredstid, i skarpt läge var det saligen avsomnade mj Fredman) som vid en övningsavslutning sade: "-Blir det krig i morgon vill jag ha Hammerdals kompani. Blir det krig om två månader vill jag ha Revsunds kompani. Blir det krig om ett år vill jag INTE ha Bergs kompani!".
Tydligare än så är det svårt att uttrycka det, och skuggan föll naturligtvis på de stamanställda som inte lyckats med SIN uppgift därvidlag.