Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av pandersson2 » 17 april 2018, 09:53

Enligt Karin Schrödes Karriärhinder för unga militära kvinnor skall kvinnor vara mer lämpade som befäl än män.
https://www.foi.se/rapportsammanfattnin ... --4541--SE
Detta innebär att organisationen går miste om viktig kompetens i form av t.ex. psykisk funktionsförmåga och befälslämplighet där kvinnor generellt visat bättre testresultat
Jag tycker det låter förvånade. Är det någon som känner till några exempel på situationer där man ansett att kvinnliga befäl klarat sina uppdrag bättre än sina manliga kollegor?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Hans » 17 april 2018, 10:13

Som källa anges:
Rekryteringsunderlaget 2015: sista året med GMU
av Emma Jonsson

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 17 gånger.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av pandersson2 » 17 april 2018, 10:16

Hans,
jag har tyvärr inte hittat den online så jag vet inte vad för underlag den har.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Hans » 17 april 2018, 10:20

Jag trålade också utan fångst. Men i Sverige går den att fjärrlåna från bibliotek.

MVH

Hans

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av pandersson2 » 17 april 2018, 10:40

Det finns statistik för mönstring 2008.
http://www.rekryteringsmyndigheten.se/c ... ng2008.pdf

Män: Befäls-/arbetsledarlämplighet medelbetyg 5,0: spridning 1,6: lägsta betyg ; högsta betyg 9; antal 8 816
Kvinnor: Befäls-/arbetsledarlämplighet medelbetyg 5,7; spridning 1,5; lägsta betyg 1;högsta betyg 9; antal 697

Om det är motsvarande som avses så är det inte några praktiska moment utan det är väl de tester och utvecklingssamtal vid mönstring som ligger till grund. Hur har utvärderingen av dem som genomfört grundutbildningen varit?

Edit, siffrorna är för alla som genomfört proven. Det finns även statistik för antagna.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av millgard » 17 april 2018, 21:08

Det är väl troligen så att de kvinnor som sökt mönstring i större utsträckning är "ledartyper".

Slutsatser av den typen som gjorts kräver dock ett slumpmässigt och lika stort urval av bägge könen så de får väl återkomma med eventuella sådana när hela årskullarna mönstrat under kanske tiotalet år.

Så det går alltså inte att säga att "kvinnor" är bättre lämpade som befäl. Väljer man tex ut de 697 mest motiverade av männen kommer de sannolikt också att ha ett medelbetyg överstigande 5,7.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Hans » 17 april 2018, 22:55

För att repetera två tankar ovan.

1. Vi säger att det är ungefär 50/50 fördelning mellan män och kvinnor i en årskull. I urvalet för studien var det nästan 9 000 män och nästan 700 kvinnor
2. Det är testresultat vi sett, inte utfallet i verkligheten efter ett, två eller fler år

Och jag blir alltid lite skeptisk när 50/50 är målsättningen. Jag är övertygad att det finns befattningar där kvinnor är mer lämpade och andra där män är lämpligare. Jag föredrar en kvinnlig stridsledare om jag vore flygförare och föredrar en man som stridsparskamrat om jag vore fallskärmsjägare. Här pratar vi om befattningar där dugligheten sparar liv. Och att då gruppera ihop alla befattningar i en krigsmakt i samma skål blir direkt fel.

Någon gång skall jag berätta hur några korkade generaler i jämlikhetens namn satte krokben för de första kvinnliga officerarna i armén.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Hans » 18 april 2018, 00:07

Hans skrev: Någon gång skall jag berätta hur några korkade generaler i jämlikhetens namn satte krokben för de första kvinnliga officerarna i armén.
Har jag tydligen redan gjort.
Hans skrev:Hmm, intressant frågeställning, fråga på SoldF också.

Genusfrågan.

En tydlig brytpunkt i Armén måste väl ha varit när man fått in tillräckligt många kvinliga officerare så att de inte bara betraktades som något exotiskt.

Jag var i Armén när man öppnade upp arméofficersyrket för kvinnor och någon mindre klok general drog slutsatsen att om vi har 1 000* kvinnliga sökande första året så kommer vi att ha det framtida år också. Utifrån det skall vi ha som målsättning att 2000* skall 20%* av officerskåren vara kvinnor. Vad den inte så kloke generalen tänkt på var att det fanns ett uppdämnt behov och när detta uppdämda behov var uttömt så var antalet kvinnor som ville till Armén ganska litet.

Men nu var ju målsaättningen satt så nu skall kvinnor in till varje pris. Om dom klarar några krav eller inte, sk*t samma - vi måste fixa siffrorna. IG, inga problem. Ingen behörighet, klart du skall få gå skolan.

Jaha, vad fick det för följd. Jo de flesta manliga officerare hade absolut inget emot kvinnliga officerare men när de mött flera som alla har varit kassa - ja då tror de naturligtvis att alla kvinnor är kassa som officerare. De riktiga förlorarna var de dugliga kvinnliga officerarna som faktiskt fanns där.

Sedan kan man ta en egen tråd för om samtliga befattningar i Krigsmakten skall vara öppen för de bägge könen - jag ignorerar fullständigt HBT personer i detta sammanhang.

MVH

Hans

*Alla siffrorna är påhittade - kommer inte ihåg de riktiga
MVH

Hans

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Vysotskij » 18 april 2018, 20:58

Lite som när vissa debattörer ville ta söktrycket första året med yrkessoldater som intäkt för reformens succé och soldatyrkets attraktionskraft...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Hans » 18 april 2018, 21:55

Kan du berätta mer om det. I sammanhanget vore det i alla fall för mig intressant att veta mer om vad som hände då. Det var konstig svenska men jag kan i alla fall skylla på kontinental vinkultur och ett kvartssekel utrikes.

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Der Löwe » 19 april 2018, 12:33

Personligen känner jag att allt som skrivs om gender kvinnors förmåga mm i Svergie är att jämföra med historiska verk samhällsvetenskapliga utrednings mm från Sovjetunionen. Forskare känner av vad de politiska herrarna vill ha.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Vysotskij » 19 april 2018, 21:50

En tidigare försvarsminister menar att avskaffandet av värnplikt varit lyckat för FM, för därefter har ”enstaka år” uppåt 30 000 visat intresse för jobb som soldat.
Senast redigerad av 1 Vysotskij, redigerad totalt 19 gånger.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Vysotskij » 19 april 2018, 21:53

Der Löwe skrev:Personligen känner jag att allt som skrivs om gender kvinnors förmåga mm i Svergie är att jämföra med historiska verk samhällsvetenskapliga utrednings mm från Sovjetunionen. Forskare känner av vad de politiska herrarna vill ha.
Det tycker jag är en närmast horribel överdrift. Ingen har hotats till liv eller familjelycka för att den opponerat mot någon mer eller mindre vetenskaplig åsikt i frågan.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av erep » 22 april 2018, 20:16

Vysotskij skrev:
Der Löwe skrev:Personligen känner jag att allt som skrivs om gender kvinnors förmåga mm i Svergie är att jämföra med historiska verk samhällsvetenskapliga utrednings mm från Sovjetunionen. Forskare känner av vad de politiska herrarna vill ha.
Det tycker jag är en närmast horribel överdrift. Ingen har hotats till liv eller familjelycka för att den opponerat mot någon mer eller mindre vetenskaplig åsikt i frågan.
Personer har mist arbetsplats eller varit nära att göra det om man anmält en politisk åsikt som varit utanför åsiktskorridoren. Dessutom har påpenkande av fysiologiska och/eller psykologiska skillnader även ha lett till trakasserier.

Alla jämförelse har svagheter, men i Sverige har funnits lite samma fenomen som fanns i Sovjetunionen, d.v.s. att man kan ha vara en viss offentlig åsikt, men hemma och för vänner har man en annan.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Lasse O » 23 april 2018, 15:59

erep skrev: Personer har mist arbetsplats eller varit nära att göra det om man anmält en politisk åsikt som varit utanför åsiktskorridoren. Dessutom har påpenkande av fysiologiska och/eller psykologiska skillnader även ha lett till trakasserier.

Alla jämförelse har svagheter, men i Sverige har funnits lite samma fenomen som fanns i Sovjetunionen, d.v.s. att man kan ha vara en viss offentlig åsikt, men hemma och för vänner har man en annan.
Lite får jag nog hålla med erep. År 1986 blev jag som C 14.beredskapsskvadronen vid K 1 utsedd att intervjuas av journalisten Annette Kullenberg i hennes egenskap av reporter vid Värnpliktsnytt. Ämnet var kvinnor i Försvarsmakten.
Innan intervjun fick jag klara förhållningsorder av några överstelöjtnanter om vad jag skulle tycka och tänka. Några egna idéer om värnpliktsförsvar, kvinnor i Försvarsmakten och annat var inte att tänka på utan jag fick veta vad jag skulle säga.
Taktiken slog emellertid lite fel. Jag beskrevs i artikeln som öppen och trevlig medans de överstelöjtnanter (en av dem namngavs) som hon hon träffade innan mitt möte med henne beskrevs "som några som aldrig sade vad de egentligen tyckte!"

Nå, vi gick alla vidare i karriären men hennes artikel om mig och min skvadron låg mig nog litet i fatet.

Skriv svar