Värnpliktiga grader ungefär 1980

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av ola » 8 april 2018, 19:51

Hans skrev:Kom inte och stör mig med oviktiga E :wink: (vad var du?) jag vill förstå KB/GB/soldater.

MVH

Hans
Jag muckade som robotskytt på 56-systemet som ingick i brigpvkomp på IB15
fick då även åka pansartaxi a la mtlb aka pbv 401 :milsmile:
Senast redigerad av 1 ola, redigerad totalt 8 gånger.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av ola » 8 april 2018, 19:52

MD650 skrev:
Hans skrev:Kom inte och stör mig med oviktiga E :wink: (vad var du?) jag vill förstå KB/GB/soldater.

MVH

Hans
E-soldater gjorde 10 mån emedan F/G-sold gjorde 7,5 mån, åtminstone inom armén.
:)

Helt rätt :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av ola » 8 april 2018, 19:55

Kontentan är om jag inte helt ute och seglar :D

På en årscykel:
KB ryckte in typ månad 01-02 , i månad 06-07 ryckte E/GB plus lite annat in , i månad 09 kom F/G och alla muckade gladeligen i månad 05 året efter.
Så såg det ut på mitt regemente 96-97 :D
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av Forskaren » 8 april 2018, 20:07

[/quote]
Ja så var det även norr Dalälven.
:)[/quote]

Ja, för PB och KB var det samma utbildningsalternativ i hela landet!

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av Forskaren » 8 april 2018, 20:10

MD650 skrev: Ja så var det även norr Dalälven.
:)
Ja, för PB och KB var det samma utbildningsalternativ i hela landet!

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av Lasse O » 8 april 2018, 20:31

Hans skrev:
Lasse Odrup skrev: Om jag minns rätt var det lite annorlunda på Livgardet:
Sergeant när GB, F och G ryckte ut
Fänrik efter (ibland regional) godkänd kadettskola. På balen var ändå alla prydda med stjärnor till högtidsdräkten. Några dagar för tidigt men so what?
Ni på livgardet försökte alltid vara lite överviktiga :wink:

Men för att summera.

På ett normalt regemente i Sverige (söder om Dalälven) så ryckte KB och GB in i juni. Sedan kom soldaterna i september. Soldater och GB muckade i typ mars-april och från juni fick KB gå på sin tremånaders kadettskola (ibland MILO gemensam). Kommer jag ihåg rätt?

Jag som Amund saknar Stellan.

MVH

Hans
Glöm inte fullständig förstegsutbildning som ersatte kadettskolan:
viewtopic.php?t=34002

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av Stefan Karlsson » 8 april 2018, 21:32

PANSAR
KB+PB ryckte in början juni 15 resp 12 månader
GB+E ryckte in början aug - 10 månader
F+G ryckte in mitten av oktober - 7,5 månader
PB+GB+E+F+G muckade slutet av maj
KB fortsatte till slutet aug - 15 månader

När graderna kom minns jag inte riktigt men vi fick korpralstrecken senhösten, furir tidig vinter, sergeant efter att alla muckat och skulle fått Fk-stjärna efter muck i augusti men det blev två kadettvinklar istället.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av MD650 » 8 april 2018, 22:06

Det stämmer kanske i söder men på I19/P5 ryckte KB/PBGB och E in samtidigt såväl på Livbataljonen som Pansarbataljonen.
:)

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av Göstring » 8 april 2018, 22:14

Från Svensk soldat 1981.
Svensk soldat 1981.jpg

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av Vysotskij » 9 april 2018, 18:19

Mitten av 1990-talet, som jag minns:

KB och PB blev korpraler efter 5 månader, furirer efter 7,5 och sergeanter efter 12 (dvs muck för PB). KB fänrikar vid muck.

GB blev korpraler efter 7,5 månader (mer osäkert; kan vara 5) och furirer vid muck.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av Donkeyman » 9 april 2018, 19:11

Jag muckade 1971 efter 15 månader på Ing 1 (Laxön först så Solna och sedan Almnäs). Vi blev korpraler efter 6 månader och furirer efter 10 eller 12 (minns inte). Sergeanter blev vi i vart fall vid muck, dvs 15 månader. På repmöte hade vi då en "pixstjärna". De som gick vidare till reservofficerare blev vinkelsergeanter och fänrikar efter 18 mån.

Sedan fanns möjligheter att frivilligt gå extra kurser och avancera till fanjunkare. På samma sätt som reservare kunde gå vidare och bli löjtnanter och kaptener. Men allt detta var innan man "devalverade" de militära graderna. På den tiden var en vpl sergeant plutonchef på repmöte, men en Ingpluton hade både plutonchef, stf samt uoff till förfogande - alla sergeanter.

På samma sätt var kompanistaben lite mer befälstät än många andra truppslag och kompanichefen var vpl kapten medan hans närmaste officerare var vpl löjtnanter och fänrikar. Jag kan inte minnas att jag på repmöte någonsin stötte på en stamanställd officer på kompaninivå. Kanske det var annat i den riktiga krigsorganisationen - det vet jag inte något om.

anders.turner@hotmail.com
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 februari 2009, 21:01

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av anders.turner@hotmail.com » 12 april 2018, 13:27

Trådens ursprungliga fråga har fått sitt svar. Det jag funderar på är cykeln på ett utbildningsår där det nämns att normalt inryck är i juni? Jag har för mig att detta varierade över landet. Dels för att norrlandsförbanden skule ha sin F-vpl inne under snö perioden och att det skulle variera mellan regementen så att det aldrig skulle stå "tomt" på "dåligt utbildad" personal? Det skulle alltid finnas inneliggande årskullar med minst 3 månaders tjänstgöring för att kunna sättas in.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av MD650 » 12 april 2018, 18:07

anders.turner@hotmail.com skrev:Trådens ursprungliga fråga har fått sitt svar. Det jag funderar på är cykeln på ett utbildningsår där det nämns att normalt inryck är i juni? Jag har för mig att detta varierade över landet. Dels för att norrlandsförbanden skule ha sin F-vpl inne under snö perioden och att det skulle variera mellan regementen så att det aldrig skulle stå "tomt" på "dåligt utbildad" personal? Det skulle alltid finnas inneliggande årskullar med minst 3 månaders tjänstgöring för att kunna sättas in.
Stämmer att det var olika. Huvuddelen av norrlandsförbanden d.v.s. GB/E/F och G muckade i mars emedan KB i aug och PB i maj.
KB/PB/GB och E ryckte in i juni emedan F och G i aug.
Sen ändrades detta när man fick fullständig förstegsutb. Då ryckte KB in i jan och PB i april och övriga enligt tidigare. Då muckade alla i mars.
:)

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av Grönis » 12 april 2018, 23:08

MD650 skrev:
anders.turner@hotmail.com skrev:Trådens ursprungliga fråga har fått sitt svar. Det jag funderar på är cykeln på ett utbildningsår där det nämns att normalt inryck är i juni? Jag har för mig att detta varierade över landet. Dels för att norrlandsförbanden skule ha sin F-vpl inne under snö perioden och att det skulle variera mellan regementen så att det aldrig skulle stå "tomt" på "dåligt utbildad" personal? Det skulle alltid finnas inneliggande årskullar med minst 3 månaders tjänstgöring för att kunna sättas in.
Stämmer att det var olika. Huvuddelen av norrlandsförbanden d.v.s. GB/E/F och G muckade i mars emedan KB i aug och PB i maj.
KB/PB/GB och E ryckte in i juni emedan F och G i aug.
Sen ändrades detta när man fick fullständig förstegsutb. Då ryckte KB in i jan och PB i april och övriga enligt tidigare. Då muckade alla i mars.
:)
Två frågor, kan ju brytas till ny tråd om moderator vill:

1. Vad var bäst mellan systemet med fullständig förstegsutbildning kontra kadettskola skulle ni säga?

2. Kunde t.ex. duktiga GB eller PB också fortsätta på kadettskolan om behov fanns, t.ex. om vakanser uppstod vid utbildningen? I såfall var ju det en fördel med systemet. Jag vill minnas att en major jag träffat halkat in på en sådan väg..

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värnpliktiga grader ungefär 1980

Inlägg av MD650 » 13 april 2018, 13:46

1. Vad var bäst mellan systemet med fullständig förstegsutbildning kontra kadettskola skulle ni säga?
Fördelen med försteg var ju att KB hade ju mer utb när övriga ryckte in. Det positiva med eftersteg var att KB hade mer erfarenhet att ta tills sig utb på KadS.
2. Kunde t.ex. duktiga GB eller PB också fortsätta på kadettskolan om behov fanns, t.ex. om vakanser uppstod vid utbildningen? I såfall var ju det en fördel med systemet. Jag vill minnas att en major jag träffat halkat in på en sådan väg..]
Man kunde klassa upp lämpliga till nästa befälsklass. Det fanns GB som klassade upp sig och blev KB. En del av dagens generaler var GB under GU.
:)

Skriv svar