Matpengar under värnplikten

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Lasse O » 28 december 2017, 22:27

Angående tungan så finns det en gammal Engströmmare:
- Vafalls, exmerar du äta vad andra haft i munnen?
- Kära Augusta, du äter ju ägg!

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Lasse O » 29 december 2017, 00:14

Per Andersson skrev: Under min tid som hemvärnsman har jag haft förmånen att spendera en hel del tid i Tåme, och det verkar som att kvaliteten på maten har sjunkit en del. Jag har även fått stifta bekantskap med mat i grönpåse, och den får mig att sakna även en nonchalant och inte särskilt kompetent kokgrupp.
Enligt min mening så är ungefär hälften av frukostarna i grönpåseportionerna i princip oätliga. Den andra halvan är bara äcklig. Dessutom så verkar min mage krascha om jag äter mer än någon enstaka måltid ur grönpåse, även om de individuella rätterna teoretiskt sett borde smaka bra.
Vi som är äldre verkar ha sluppit grönpåsarna. Vad innehöll de? Själv tillhör jag generationen 'guldburk'.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av varjag » 29 december 2017, 02:53

Lasse Odrup skrev:Själv ryckte jag in på K 3 i Skövde 1971 och kom som beordrat före kl 1200 (min far som var fanjunkare sparkade väl i väg mig). Efter att ha hämtat ett ton persedlar i en gammal jutesäck var det dags för lunch vilken bestod av 'tunga', klimpig sås och oskalad potatis.
En rätt som tunga hade jag inte stött på tidigare men tydligen var det från en kossa som fått släppa till sina sista resurser.

Något vidrigare hade jag aldrig tidigare sett på en tallrik men dessbättre slapp jag efter några år se dessa slaktrester.
Inkokt tunga, lagom saltad och skivad - yummi-yummi! Oskalad kokt potatis - klart! Det goaste på ''pluggen'' sitter just under skalet :D

Slaktrester......ratar du lever, njure, svinmage å hjärtan oxå ? Trolighen.

Men gillar salami-wiener-falu och knack-korv !
Vad tror du det är i korven :P

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av sonderling » 29 december 2017, 08:08

Jag minns knappt matsalen mat i lumpen, vi var ju i fält mesta tiden och åt konserver och frystorkat. Vid ett tillfälle levde jag bara på choklad och kex.
Men jag har ett minne av inryckningen eller vad första tiden heter, där allt skulle ske med språng. Och man var så uppjagad när man kom till matsalen och kön var så lång så när man väl fick maten var det slut på rasten och man slängde i sig nått snabbt som fasen. Alltså jag är en snabbätare i vanliga fall men detta mäktade inte ens jag med.
Jag undrar hur mycket man gick ner egentligen?

Sonderling

Ps Tunga ja fy fasen, fick det på macka av en gammal nu avliden släkting. Kunde knappt få ner en bit, hade tanten inte sagt nått hade jag nog inte märkt nått?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28555
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Hans » 29 december 2017, 12:48

En vältillagad kalvnjure är bland det bästa man kan stoppa i truten. Lite OT jag vet. När jag provade det som vuxen blev jag förvånad då jag tyckte mig känna igen smak och konsistens. Det tog mig ett tag att begripa att det hade min salig mamma (från Danzig) serverat som 'kött' i min barndom. Klokt. Hade jag hört kalvnjure hade jag matstrejkat.

MVH

Hans

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av pandersson2 » 29 december 2017, 13:00

Tunga är den finaste delen. Det dyraste köttet i grannländer.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Vysotskij » 29 december 2017, 17:23

Hade förmånen att käka i flera matsalar under lumpen i mitten på 1990-talet. Subjektiv ranking av mina minnen från dessa (i något fall säkert orättvist eftersom det bara handlade om enstaka måltider):

1. KA 1
2. I 22
3. K 3
4. K 4
5. F 16
6. S 1
7. I 1

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Grönis » 29 december 2017, 18:08

Vysotskij skrev:Hade förmånen att käka i flera matsalar under lumpen i mitten på 1990-talet. Subjektiv ranking av mina minnen från dessa (i något fall säkert orättvist eftersom det bara handlade om enstaka måltider):

1. KA 1
2. I 22
3. K 3
4. K 4
5. F 16
6. S 1
7. I 1
Ha ha, och I1 i botten... :D

Till saken med I1 hör ju att alla förband som skulle gå högvakt låg ett par dagar där så om maten faktiskt var sämre än genomsnittet så fick det ryktet naturlig spridning i hela försvarsmakten..

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av mrsund » 29 december 2017, 20:20

Vysotskij skrev:Hade förmånen att käka i flera matsalar under lumpen i mitten på 1990-talet. Subjektiv ranking av mina minnen från dessa (i något fall säkert orättvist eftersom det bara handlade om enstaka måltider):

1. KA 1
2. I 22
3. K 3
4. K 4
5. F 16
6. S 1
7. I 1
Grymt minne du har, jag kommer mest ihåg när man var hungrig

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Per Andersson » 29 december 2017, 22:44

Lasse Odrup skrev: Vi som är äldre verkar ha sluppit grönpåsarna. Vad innehöll de? Själv tillhör jag generationen 'guldburk'.
Frystorkad huvudrätt i en påse. De finns i civil form som REAL Field Meal, eller något ditåt. Man öppnar påsens topp, hälller i en viss mängd kokande vatten. Sedan kan man slafsa i sig direkt ur påsen. Praktiskt och hygieniskt.

Förutom huvudrätten så innehåller varje portionsförpackning osorterade trevligheter som choklad, kex, kaffepulver. En dygnsranson innehåller tre portionsförpackningar.

Dessa grönpåsar köptes in från Norge, och jag upplevde att det finns vissa glapp mellan svenska och norska mattraditioner som gjorde att vissa rätter upplevdes som extrema nitlotter. Bland annat så var många av frukostportionerna baserade på vansinnigt söta fruktgröter.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Vysotskij » 30 december 2017, 11:46

mrsund skrev:
Vysotskij skrev:Hade förmånen att käka i flera matsalar under lumpen i mitten på 1990-talet. Subjektiv ranking av mina minnen från dessa (i något fall säkert orättvist eftersom det bara handlade om enstaka måltider):

1. KA 1
2. I 22
3. K 3
4. K 4
5. F 16
6. S 1
7. I 1
Grymt minne du har, jag kommer mest ihåg när man var hungrig
Tack. Vad gäller vederhäftigheten ska man förstås ha i åtanke att det är just lumparminnen.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Lasse O » 30 december 2017, 19:08

Som anställd vid I 1 fr o m 1976 till 2006 kan jag inte påstå att maten var sämre hos oss vid andra förband. Visserligen åt vi officerare i en särskild avdelning men det var samma mat som serverades som hos de värnpliktiga. Kanske fick vi officerare också ett leende med skopan på vår talrik men det var också allt.

Någon gång i början av 80-talet började det dyka upp kryddburkar i de båda matsalarna. Det var lite av en revolution.
Hittills hade intendentens största bekymmer varit att varje värnpliktig skulle få sina reglementsenliga 3600 kcal per dag men fr o m mitten av 80-talet blev nästan samtliga rätter mer aptitliga.
Men jag kommer ändå aldrig att glömma InfSS ketchuptorsk. Eller när adjutanten vid InfSS under kompaniövningar kröp efter oss på stormavstånd och delade ut kaffekuponger för en lunch som bestod av djupfryst fiskskojs.
Frid över dess minne.

De flesta av er har inga sådana erfarenheter men broder Hans borde väl något känna igen sig?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28555
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Hans » 2 januari 2018, 14:33

Jag har inga speciella negativa minnen från köket på InFSS. Eftersom man oftast bodde på eller nära 'basen' (var liksom inte riktigt svenskt standardregemente 1A) så åt man inte alltför sällan alla dagens mål där - så jag borde ha kommit ihåg katastrofer. Kaffekupongerna man fick i personalmatsalen (som var en egen matsal avskild från de värnpliktigas med en vägg) berättigade till en kaffe på mässen som var betydligt trevligare miljö.

En liten anekdot från 1985-86 då vi spelade in den storsäljande flerfaldigt Oscarsbelönade filmen "Pansarskott 86, en instruktionsfilm". Jag var yngst bland officerarna på plutonen och fick straffkommendering i en veckas tid att ta hand om det typ halvdussinet personer civila filmteamet och plutonen. De var duktiga och trevliga och vi lärde känna varandra lite grann efter denna vecka. Jag lärde mig betydelsen av ordet dramaturgiskt då. Hursomhelst vi har sagt hej då och jag ger instruktioner till beväringen om vad som skall göras denna fredagseftermiddag. Då kommer den kvinnliga scriptan gåendes, ställer sig demonstrativt mellan mig och soldaterna, öppnar en av uniformsfickorna, stoppar ner något, stänger, ler och går till deras bil för att åka. Beväringen kunde faktiskt inte hålla sig utan jag fick höra en del ljud som man inte brukar höra. Jag ignorerar och fortsätter instruera. När jag kom in på befälsrummet konstaterar jag att det var en bunt av dessa kaffekuponger. Beväringen spekulerade vilt men det var nog nära konsensus på att fröken gett löjtnanten sitt telefonnummer. Jag berättade ingenting men telefonnumret hade jag redan från onsdagskvällen på mässen. Där jag faktiskt blev helt ställd i säkert flera sekunder av frågan "Hans, hur kommer sig att du blev officer? Du hade ju kunnat bli fotomodell eller skådespelare istället".

MVH

Hans

Edit: Kråxschtavnink

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28555
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Hans » 2 januari 2018, 15:58

F.ö. var jag där 85-87. HK 88-89, och 90-92. Så typ fem år om jag kommer ihåg och räknar rätt. Jag räknar inte oräkneliga resor med mina föräldrar när de var nyinflyttade i Ljungsbro och åkte till fältet för att stjäla buskar ifrån de f.d. gårdarna. Jag blev parkerad i Bäckhemsnästet (finns inte mer :( ) med tydliga instruktioner vad jag fick röra och vad jag inte fick röra. Efteråt beslagtog pappa allt skarpt men tomhylsor fick jag behålla. Senare gjorde jag några mopedresor men resultatet av dem är preskriberat. Ibland var officerare och beväringar otroligt slarviga med vad som tappades och glömdes - till mitt stora nöje.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Lasse O » 2 januari 2018, 16:31

Hans skrev: Jag berättade ingenting men telefonnumret hade jag redan från onsdagskvällen på mässen. Där jag faktiskt blev helt ställd i säkert flera sekunder av frågan "Hans, hur kommer sig att du blev officer? Du hade ju kunnat bli fotomodell eller skådespelare istället".
MVH
Hans
Edit: Kråxschtavnink
Gissar att var till 08 – 667 09 80

Skriv svar