K-pistar i frivilligkåren?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3528
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av von Adler » 8 december 2017, 19:13

Man beställde ju 1 500 K-pist m/40 (Amerikanska .45 Thompson) med avsikt att dessa skulle användas av frivilligkåren i Finland, men endast 500 kom att levereras och dessa för sent för att kunna användas i Finland. Istället fick frivilligkåren finska Suomi m/31-k-pistar.

Men hur många sådana försök finnarna frivilligkåren med? Det rådde ju stor brist både på k-pistar och ammunition i finska armén, så hur många kunde de avvara? Sverige hade ju heller inte kommit igång med produktionen av 9x19mm-ammunition då vår egen version av Suomi (K-pist m/37) och våra pistoler använde Brownings 9x21mm, varvid ammunition till vapnen också måste komma från svenska lager?

Eller hade man fått in 9x19mm från tyskarna med k-pist m/39 (Bergmann) och Pistol m/39 (Walther HP)?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2805
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av ola » 8 december 2017, 19:39

von Adler skrev:Man beställde ju 1 500 K-pist m/40 (Amerikanska .45 Thompson) med avsikt att dessa skulle användas av frivilligkåren i Finland, men endast 500 kom att levereras och dessa för sent för att kunna användas i Finland. Istället fick frivilligkåren finska Suomi m/31-k-pistar.

Men hur många sådana försök finnarna frivilligkåren med? Det rådde ju stor brist både på k-pistar och ammunition i finska armén, så hur många kunde de avvara? Sverige hade ju heller inte kommit igång med produktionen av 9x19mm-ammunition då vår egen version av Suomi (K-pist m/37) och våra pistoler använde Brownings 9x21mm, varvid ammunition till vapnen också måste komma från svenska lager?

Eller hade man fått in 9x19mm från tyskarna med k-pist m/39 (Bergmann) och Pistol m/39 (Walther HP)?

Jag har bara själv sniffat i delar av kra arkiv gällande kåren , torde det inte finnas rustningslistor i handlingarna om beväpningen
eller har du redan tröskat igenom dessa ??

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3528
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av von Adler » 8 december 2017, 20:15

Jag har listor på all annan beväpning, men inte k-pistar, bara det jag skriver ovan, därav frågan.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av JohnT » 9 december 2017, 12:09

von Adler skrev:Jag har listor på all annan beväpning, men inte k-pistar, bara det jag skriver ovan, därav frågan.
Eftersom det var finska leveranser så finns dom inte i svenska arkiv,
Jag har en lager lista från ett av SFK's förråd där man listar 9 mm /F så det är klart att det var finska kpistar och inte svenska.

mvh
/John

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av JohnT » 9 december 2017, 12:46

von Adler skrev: Det rådde ju stor brist både på k-pistar och ammunition i finska armén, så hur många kunde de avvara?
Det rådde brist på automatvapen och Kpistar, men det var ingen brist på 9mm ammo.
Finska produktionen balanserad egen förbrukningen bra, lagret var ca 10% mindre när vinterkriget slutade än vid starten.
(och ingen större import)

mvh
/John

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3528
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av von Adler » 11 december 2017, 15:06

JohnT skrev:
von Adler skrev: Det rådde ju stor brist både på k-pistar och ammunition i finska armén, så hur många kunde de avvara?
Det rådde brist på automatvapen och Kpistar, men det var ingen brist på 9mm ammo.
Finska produktionen balanserad egen förbrukningen bra, lagret var ca 10% mindre när vinterkriget slutade än vid starten.
(och ingen större import)

mvh
/John
Tack för rättelsen om 9mm-ammunition. Du har ingen information om antalet k-pistar?

Den finska bataljonen hade 24 k-pistar och 24 kulsprutegevär, men den svenska bataljonen (som stridsgrupperna verkade baserade på) hade 48 kulsprutegevär. 12 k-pistar (en per skyttepluton) fanns också och tilldelades i regel gruppchefen i första skyttegruppen i varje pluton fram till 1940, då det fanns tillräckligt med k-pistar för att varje gruppchef skulle kunna få en.

Hade frivilligkårens stridsgrupper en k-pist per pluton, tro?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2805
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av ola » 11 december 2017, 17:48

Tack för rättelsen om 9mm-ammunition. Du har ingen information om antalet k-pistar?

Den finska bataljonen hade 24 k-pistar och 24 kulsprutegevär, men den svenska bataljonen (som stridsgrupperna verkade baserade på) hade 48 kulsprutegevär. 12 k-pistar (en per skyttepluton) fanns också och tilldelades i regel gruppchefen i första skyttegruppen i varje pluton fram till 1940, då det fanns tillräckligt med k-pistar för att varje gruppchef skulle kunna få en.

Hade frivilligkårens stridsgrupper en k-pist per pluton, tro?

Har frivilligkårens laguppställning och vad jag i stora drag kan se så ser det ut så här:

-Kårstabskompaniets jägarpluton = 6st kpistar (2 soldater per grupp)

-Skyttekompaniets skyttepluton (3 plut a 4 grupper i varje) = 12st kpistar (1 soldat per grupp)

-Jägarkompaniet kunde jag tyvärr inte se antalet men antar att det är samma som i det oberoende jägarkompaniet

-Oberoende jägarkompaniet (3 plut a 4 grupper i varje) = 24st kpistar (2 soldater per grupp)


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3528
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av von Adler » 13 december 2017, 09:38

Tackar!

Så det blir då totalt 210 k-pistar.

Kårstabskompaniet 6.
Stridsgruppen 60 (36 i de 3 skyttekompanierna, 24 i jägarkompaniet).
Oberoende jägarkompaniet 24.

Tre stridsgrupper blir 180, plus 30 i kårstabskompaniet och oberoende jägarkompaniet 30, totalt 210.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2805
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av ola » 15 december 2017, 17:50

von Adler skrev:Tackar!

Så det blir då totalt 210 k-pistar.

Kårstabskompaniet 6.
Stridsgruppen 60 (36 i de 3 skyttekompanierna, 24 i jägarkompaniet).
Oberoende jägarkompaniet 24.

Tre stridsgrupper blir 180, plus 30 i kårstabskompaniet och oberoende jägarkompaniet 30, totalt 210.
Nu inte jag skall vara viktigpetter och vara motvalsare , men.

Kårstabskomp 6 st
I. o. II. Stridsgruppen 120 st (60 st per stridsgrupp) fotnot: III. Stridsgruppen kom ju aldrig ut i strid.
Oberoende jägarkompaniet 24 st

totalt: 150 st



Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3528
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av von Adler » 18 december 2017, 13:00

ola skrev:
von Adler skrev:Tackar!

Så det blir då totalt 210 k-pistar.

Kårstabskompaniet 6.
Stridsgruppen 60 (36 i de 3 skyttekompanierna, 24 i jägarkompaniet).
Oberoende jägarkompaniet 24.

Tre stridsgrupper blir 180, plus 30 i kårstabskompaniet och oberoende jägarkompaniet 30, totalt 210.
Nu inte jag skall vara viktigpetter och vara motvalsare , men.

Kårstabskomp 6 st
I. o. II. Stridsgruppen 120 st (60 st per stridsgrupp) fotnot: III. Stridsgruppen kom ju aldrig ut i strid.
Oberoende jägarkompaniet 24 st

totalt: 150 st



Mvh Ola
III. Stridsgruppen var väl grupperad i Kemi i Finland och med en del i Kemijärvi som kårens reserv - så även om den inte kom i strid var den och dess utrustning tillgänglig?

En annan fråga när jag har dig på "tråden". Hade Frivilligkåren 5st 8cm Grk per Stridsgrupp som den svenska bataljonen hade?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av MD650 » 18 december 2017, 13:27

I.stridsgruppen var ju insatt och II.grupp var väl? under framryckning till fronten och III.grp under rekrytering??
Men det torde väl innebära att de hade mtrl för tre förstärkta bataljoner?
:)

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3528
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av von Adler » 18 december 2017, 15:35

Bild

Den här kartan har I. och II. vid Märkräjärvi och delar av III. vid Kemijärvi och Kemi.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2805
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av ola » 18 december 2017, 18:13

MD650 skrev:I.stridsgruppen var ju insatt och II.grupp var väl? under framryckning till fronten och III.grp under rekrytering??
Men det torde väl innebära att de hade mtrl för tre förstärkta bataljoner?
:)

I. o. II gruppen var insatta i strid , III. gruppen höll på att organiseras (skulle vara fullt org 9/2) men blev aldrig klar (enbart 1. komp och 3. artbatt)
viss personal fyllde upp manfallet på I. o. II. gruppen och mer än så blev det inte.

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2805
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av ola » 18 december 2017, 18:22

III. Stridsgruppen var väl grupperad i Kemi i Finland och med en del i Kemijärvi som kårens reserv - så även om den inte kom i strid var den och dess utrustning tillgänglig?

En annan fråga när jag har dig på "tråden". Hade Frivilligkåren 5st 8cm Grk per Stridsgrupp som den svenska bataljonen hade?

1 8cm m/29 grk per skyttekompani (1 grktropp med enbart 1 grkgrupp med då 1 grk )
3 8cm m/29 grk på tungt kompani (1 grkplut med 3 grupper med 1 grk per grupp)

Tot: 6 8cm m/29 grk

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: K-pistar i frivilligkåren?

Inlägg av JohnT » 19 december 2017, 21:03

ola skrev:
III. Stridsgruppen var väl grupperad i Kemi i Finland och med en del i Kemijärvi som kårens reserv - så även om den inte kom i strid var den och dess utrustning tillgänglig?

En annan fråga när jag har dig på "tråden". Hade Frivilligkåren 5st 8cm Grk per Stridsgrupp som den svenska bataljonen hade?

1 8cm m/29 grk per skyttekompani (1 grktropp med enbart 1 grkgrupp med då 1 grk )
3 8cm m/29 grk på tungt kompani (1 grkplut med 3 grupper med 1 grk per grupp)

Tot: 6 8cm m/29 grk

Mvh Ola

Jag är nyfiken på era källor

(Om jag missat någon bra bok)

Skriv svar