Värmepåse till mjukkonserv

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Zizka » 20 oktober 2017, 16:50

Ett lagat mål mat är trevligt samt ibland en av få höjdpunkter under dygnet, vår tross var absolut i världsklass så hjälp med disk fanns alltid.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av currahee » 20 oktober 2017, 20:32

Renklämma i plastpåse, var ju en favorit som mellanmål eller frukost på 70 - 80-talet. Finns den kvar inom försvaret idag?

undrar / currahee

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Solkungen » 20 oktober 2017, 20:53

millgard skrev:
Solkungen skrev:
MD650 skrev:Ja vid vissa förband finns kokgrupperna kvar.
:)
Fast varför inte vid alla? Kanske du inte vet, men det låter så fantastiskt dystert att själv värma färdigmat under oöverskådlig tid.
Det är ju iofs sällan "oöverskådlig tid" men färdigmaten har också sina odiskutabla fördelar, tex vad gäller mathygien, enkel distribution, enkel att värma etc etc.
Förstår det men tänkte mer på hur en skarp insats skulle te sig. I vissa fall kan man nog få tag på lagad mat från kommunernas storkök men utan tränad personal blir det bökigt också.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av millgard » 20 oktober 2017, 22:30

Vid skarp insats är HYGIEN nyckelordet. När många skall utspisas blir det fort problematiskt med bakterier, smuts, matförvaring, disk etc etc. Logistiken innefattar så många moment att man får räkna med att det går åt 10 man för att utspisa 80 i fält... Transporterna oräknade.

Stridsportion är alltså ett utmärkt sätt att lösa detta, uppvärmningen får sedan försöka lösas på enklast vis.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Der Löwe » 21 oktober 2017, 18:16

currahee skrev:Renklämma i plastpåse, var ju en favorit som mellanmål eller frukost på 70 - 80-talet. Finns den kvar inom försvaret idag?

undrar / currahee
Jo på vissa övningar så är den rikligt förekommande.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28561
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Hans » 21 oktober 2017, 18:44

Värmepåse? Mjukkonserv? Bortskämda ungdomar! På min tid var frystorkat en nymodighet. Som den andra surgubben (vi väntar bara på Lasse) Blixten konstaterat så har man ett fältkök så får man varm mat om man har en Zippo och T-sprit motsv..

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av MD650 » 21 oktober 2017, 20:32

På den tiden alla påsar av frystorkad mat var bruna och oavsett maträtt så såg det ut som brun diarré.
Skulle normalt enligt anvisningarna kokas i minst 12 min.
Men för att man inte skulle få rännskita så var man tvungen att koka i minst 20 min.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av ola » 21 oktober 2017, 21:00

Allt prat ovan får en att tänka på , "lappskojs" , "död mans finger" , pansarkex , raviolin och präriegrytan (vad de nu hade för namn) och den vedervärdiga leverpastejen som fick mig att inte äta leverpastej sedan 1996....
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av MD650 » 21 oktober 2017, 21:02

De rätter du nämner Ola var gourmet jämfört med det som fanns före 1980.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Lasse O » 21 oktober 2017, 21:11

Hans skrev:Värmepåse? Mjukkonserv? Bortskämda ungdomar! På min tid var frystorkat en nymodighet. Som den andra surgubben (vi väntar bara på Lasse) Blixten konstaterat så har man ett fältkök så får man varm mat om man har en Zippo och T-sprit motsv..
MVH
Hans
Surgubbe? Efter Karlberg så levde jag p g a minimal lön praktiskt talat på frystorkad mat, d v s de vita påsarna. De tidigare bruna dög inte ens åt katten men det kan fortfarande vattnas i munnen på tanken om lapskojs i vit påse och fettdrypande formar med korv och vita bönor.

Användarvisningsbild
Grå vadmal
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 mars 2005, 22:40
Ort: Småland

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Grå vadmal » 27 oktober 2017, 23:39

Guldburkarna var riktigt fina! Död mans finger och Ökengryta! :) Frystorkat kan ju funka en kortare tid men hygg!, vilka fasansfulla frukostanrättningar man kommit på på senare år. Blötmaten, eller som ni kallar det "mjukkonserv", är en välsignelse i jämförelse och påverkar magen i betydligt mindre utsträckning. Värmepåsarna funkar generellt bra men som någon skrev ovan så är nog 8 av 10 funktionella enligt min erfarenhet. Någon gång har jag varit med om att det börjar hända saker efter lite extra vattenpåfyllning och 15-20 minuter extra...

Skriv svar