Hjälp med en marin förkortning !

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med en marin förkortning !

Inlägg av Bjernevik » 15 augusti 2017, 22:56

Min uppfattning är att lag är en förbandstyp. Så att ett minröjningslag disponerar ett förrådsfartyg är nog inte otänkbart. Är det kanske så att 63.mröjflj även har ett antal bevakningsbåtar röjdykare? Då kan jag tänka mig att båtlagen är uhfunktionen för dessa.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälp med en marin förkortning !

Inlägg av Zizka » 16 augusti 2017, 15:31

Bjernevik skrev:Min uppfattning är att lag är en förbandstyp. Så att ett minröjningslag disponerar ett förrådsfartyg är nog inte otänkbart. Är det kanske så att 63.mröjflj även har ett antal bevakningsbåtar röjdykare? Då kan jag tänka mig att båtlagen är uhfunktionen för dessa.

Det finns totalt 5 båtlag i minröjningsorganisationen 1973-75.
Båtlag 61 i 44. Minröjningsflottiljen och i den finns det 2 bv röj båtar.

I 6. Minröjningsavdelningen finns det totalt 4 båtlag.
Båtlag 81-84 fördelade på 2 flottiljer (62/63). I dessa 2 förband har bara 62. Flottiljen 2 bv röj båtar, 63. saknar denna typ av båt.
I 6. Minröjningsavdelningen finns även 639. Röjdykningsstab (2 röj fartyg samt 4 röj båtar) och detta förband har inte något båtlag.

I övriga förband: 1-4 minröjningsavdelningarna, 11/25/41/65. Minröjningsflottiljerna samt 419. Röjdykningsdivision saknas denna typ av förband.

Så det känns som att det inte är någon specifik röjdykningsresurs!

/J

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med en marin förkortning !

Inlägg av Bjernevik » 16 augusti 2017, 18:44

Zizka skrev:Så det känns som att det inte är någon specifik röjdykningsresurs!
Nej, det menade jag inte heller. Bara att ett lag med "båt-" som prefix troligen är lag till ett förband som heter något med "båt". Alternativt att det syftar på att laget är båtburet till skillnad från de lagen som var markrörliga.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Hjälp med en marin förkortning !

Inlägg av FNP » 24 augusti 2017, 14:32

Har vad jag minns inte stött på "Båtlag" tidigare. Det skall bli intressant att få veta det rätta svaret.

Möjligen finns en ledtråd i förbandens tänkta baseringsområde och fartygs- och båtmateriel.

Min gissning är någon form av "båtbemanningsomgångar" för mindre motorbåtar, med eller utan särskilt uttagna båtar.

Visa minröjningslag fick stabs/lagfartyg senast under 80-talet, men dessa (t.ex. mindre sjömät t.ex. Anders Bure och och isbr Ale) var uttagna och redovisade som sådana. Innan dess var mig veterligen minröjningslagen helt landbaserade.

Mtb/tb/rbb/kkv lagen var mig veterligen helt landbaserade t.o.m. tidigt 90-tal.

Det skulle möjligen kunna stå något om detta i Tidskrift i sjöväsendet eller äldre Marinnytt.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälp med en marin förkortning !

Inlägg av Zizka » 25 augusti 2017, 08:07

Tack, skall titta in på TIS-tidningen (tror den går att läsa på nätet) samt har planerat att plöja igenom alla Marinnytt inom kort.
Kanske en tripp till Kra och kolla igenom Marinstabens arkiv nu när jag vet vad jag skall kolla efter.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälp med en marin förkortning !

Inlägg av Zizka » 29 augusti 2017, 19:07

Har precis plöjt igenom 166st (1960-1979) Tidskrift i Sjöväseendet och resultatet blev ringa.
Några få ytliga sporadiska dopp runt krigsorganisation och absolut inget som kan beröra nåt hemligt under dessa år.
Skall köra 1946-1959 samt 1980-1989 men det lär inte dyka upp nån kioskvältare...
Dock så hade dem väldigt intressanta marina reportage om andra världskriget och speciellt Finland, intressant läsning.

Förhoppningsvis kan jag gå igenom Marinnytt nästa vecka så jag återkommer/J

Jonas Gunnarsson
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 18 augusti 2008, 23:24
Ort: Linköping

Re: Hjälp med en marin förkortning !

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 30 augusti 2017, 04:40

När jag tjänstgjorde ombord på HMS Mode (p154), 1982-83, så bestod divisionen (48:e patrullbåtsdivisionen) dels av tre fartyg i drift, samt av två fartyg i depå. Det ena var ej överhuvudtaget alls i tjänst, utan fungerade mer som reservfartyg, men det sista fartyget agerade bostad åt de värnpliktiga på divisionen som ej var kvalificerade nog att tillhöra en fartygsbesättning. Dessa gjorde reparationer mm åt övriga fartyg när vi var i hemmahamn, dvs Göteborg. Allmänt så pratade man om stab & lag, vilket alltså innefattade all personal som ej tjänstgjorde ombord. Ett minlag kan ha varit ett namn för personal som visserligen kunde röja minor, men som ej var stationerade ombord normalt sett.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Hjälp med en marin förkortning !

Inlägg av FNP » 31 augusti 2017, 00:12

Zizka skrev:Har precis plöjt igenom 166st (1960-1979) Tidskrift i Sjöväseendet och resultatet blev ringa.
Några få ytliga sporadiska dopp runt krigsorganisation och absolut inget som kan beröra nåt hemligt under dessa år.
Skall köra 1946-1959 samt 1980-1989 men det lär inte dyka upp nån kioskvältare...
Dock så hade dem väldigt intressanta marina reportage om andra världskriget och speciellt Finland, intressant läsning.

Förhoppningsvis kan jag gå igenom Marinnytt nästa vecka så jag återkommer/J
166 st - Imonerande! Ja, TiS är en verklig guldgruva på många sätt men om just krigsorganisationen så är den sparsmakad under stora delar av efterkirgstiden. Jag misstänker att Marinnytt kan vara lika sparsmakad.

Jag har kikat på vad Stellan Bojerud skrivit om hjälpfartygen under VK II men inget napp där heller. Ingenting heller i FOKK 34 Sjöminan under kalla kriget.

Jag har gått igenom mina anteckningar från krigsarkivet, men i dessa finns intet spår av "båtlag" i minröjningsförbandens krigsorganisation för perioden fram till 1962. Finns inte heller nämnt i "Tr Fl 1987 Bihang 2 Våra förband" där Minröjningsflottilj Typ 1 och 2 redovisas.

Kan det möjligen stå något i FOKK 20 boken om röjdykarna???
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälp med en marin förkortning !

Inlägg av Zizka » 31 augusti 2017, 08:29

Den står i min bokhylla (SMB-utgåvan) och där finns det inte nån hänvisning.

Nåväl, skall ändå gå igenom Marinnytt samt tidskrift för Kustartilleriet så vem vet, det kan ju finnas nån notis om det./J

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälp med en marin förkortning !

Inlägg av Zizka » 1 september 2017, 11:57

Har haft lite mailkonversation med Fagervall C. och han bekräftade att båtlag är båtburet underhåll till skillnad mot dem landburna kollegorna i motortorped/minröjningslagen.
Då kan jag stänga den frågeställningen. Tack för hjälpen/j

Skriv svar