Ravlundaolyckan

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Ravlundaolyckan

Inlägg av Ro/Lt » 27 juni 2017, 11:30

Jag skulle vilja veta mer om den så kallade Ravlundaolyckan som ägde rum 1969 på Ravlunda skjutfält där ett antal värnpliktiga från A6 omkom och skadades då en granat skulle ansättas i en 15,5 F-haubits och detonerade i loppet.
Det ska enligt riksarkivet finnas två boxar i Krigsarkivet.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Lasse O » 27 juni 2017, 13:24

Om jag inte minns fel så berodde olyckan på ett för gammalt tändrör. På svensk TV har visats en filmsnutt som en vpl tog och som visar en eldkvast som slår ut bakåt mot servisen.
http://lempasblogg.blogspot.fi/2010/11/ ... kanon.html

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av MD650 » 27 juni 2017, 17:22

Om det var den olyckan ska vara osagt men har hört från initierade källor om en artilleriolycka där man skulle skjuta sista skottet och granaten detonerade i eldröret.
Man hade två teorier, varav den ena var att det var håligheter i gjutningen av sprängmedlet i granaten som gjorde att den kunde detonera. Man gjorde kontroller (röntgade ett antal tusen granater och man hittade några få med vissa ihåligheter. Dessa skull dock inte kunna påverka granaten enligt undersökningen.
Den andra teori var att man sköt en s.k. "muckar-granat".
En muckargranat gjorde man genom att slå till tändröret med en slägga för att upphäva vissa av säkringarna i på granaten i syfte att få granaten att detonera i bana.

:)

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av kblomster » 27 juni 2017, 18:28

Tre boxar hittar jag i KrA med en snabbtrål. Två stycken i arkivet efter Malmö försvarsområde (Fo 11) och en i arkivet efter Södra militärområdesstaben (MB S) sektion 2. Alla tre är öppna så det är väl bara beställa kopior om du är intresserad, men det lär väl vara en hiskelig massa sidor och därmed kosta en slant.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Ro/Lt » 27 juni 2017, 19:14

1969 inträffade ju även olyckan på Grytans skjutfält, jämför bilderna på fransyskan via länkarna ovan med olyckspjäsen http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx ... oId=138339
En sak jag tänker på när jag ser bilderna på fransyskan är att skruven är öppen. Detonerade granaten utanför eldröret?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av MD650 » 27 juni 2017, 19:25

Ro/Lt skrev:1969 inträffade ju även olyckan på Grytans skjutfält, jämför bilderna på fransyskan via länkarna ovan med olyckspjäsen http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx ... oId=138339
En sak jag tänker på när jag ser bilderna på fransyskan är att skruven är öppen. Detonerade granaten utanför eldröret?
Det är nog den som jag tänkte på.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Lasse O » 27 juni 2017, 21:18

MD650 skrev: Den andra teori var att man sköt en s.k. "muckar-granat".
En muckargranat gjorde man genom att slå till tändröret med en slägga för att upphäva vissa av säkringarna i på granaten i syfte att få granaten att detonera i bana.
:)
Finns det så enfaldiga människor att man brukar våld på tändröret i syfte att få till en luftbrisad?
Aldrig hört något liknande.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av MD650 » 27 juni 2017, 22:13

Lasse Odrup skrev: Finns det så enfaldiga människor att man brukar våld på tändröret i syfte att få till en luftbrisad?
Aldrig hört något liknande.
Enligt uppgift så förekom det... ja.
:)

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Ro/Lt » 28 juni 2017, 10:12

Signaturen Anders skriver här https://petterssonsblogg.se/2013/06/21/ ... nt-page-1/
Hejsan! Vet inte riktigt hur jag hamnade här, men såg lite angående Ravlundaolyckan.
Tänkte bara bidra med lite information om lyckan om någon är lite intresserad.
Pjäsen var inte en 10,5 cm utan det var 15,5F. Fransyskan alltså.
Granaten tappades inte, utan det var en såkallad loppbrisad.
Det som hände var att när granaten ansattes i eldröret så detonerade den direkt vid ansättningen.
Det var fel på tändrören som användes.
Tidrören var ÖHKSTIDAR m/51 urv
I dessa rör sitter det 2 säkringar. Dels 4 st kulor som snurrade i spiralspår till en tändkapsel (pga granatens rotation)
samt en fjäderbelastad ”läpp” (Kallas ibland för njuren, då den påminner om en njure i utseendet)
Denna ”läpp” skulle släppa och osäkra granaten då accelerationen upphör av granaten (dvs då den lämnar mynningen)
Nu visade det sig att bägge säkringarna var felaktiga och osäkra.
Läppen kunde öpnna sig vid slag eller skakning av granaten.
Och då man ansätter granaten så skakade det så rejält att troligen har denna säkring
aldrig varit fullt fungerande (innan olyckan)
Men även ett troligt felmontage av dessa kulor gjorde att kulorna hade utan rotationen på granaten
redan nått fram till tändstiftet.
Så då räckte det med den kraft en ansättning skapar att kulan startade en tändreaktion
och granaten detonerade i koppet.
Tragisk olycka där 3 personer omkom och 5 st skadades.
Min kommentar: Pjäsen ser väldigt oskadd ut. Var det en spräng eller övningsgranat kan tro?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Lasse O » 28 juni 2017, 14:43

Ro/Lt skrev:Signaturen Anders skriver här https://petterssonsblogg.se/2013/06/21/ ... nt-page-1/
Hejsan! Vet inte riktigt hur jag hamnade här, men såg lite angående Ravlundaolyckan.
Tänkte bara bidra med lite information om lyckan om någon är lite intresserad.
Pjäsen var inte en 10,5 cm utan det var 15,5F. Fransyskan alltså.
Granaten tappades inte, utan det var en såkallad loppbrisad.
Det som hände var att när granaten ansattes i eldröret så detonerade den direkt vid ansättningen.
Det var fel på tändrören som användes.
Tidrören var ÖHKSTIDAR m/51 urv
I dessa rör sitter det 2 säkringar. Dels 4 st kulor som snurrade i spiralspår till en tändkapsel (pga granatens rotation)
samt en fjäderbelastad ”läpp” (Kallas ibland för njuren, då den påminner om en njure i utseendet)
Denna ”läpp” skulle släppa och osäkra granaten då accelerationen upphör av granaten (dvs då den lämnar mynningen)
Nu visade det sig att bägge säkringarna var felaktiga och osäkra.
Läppen kunde öpnna sig vid slag eller skakning av granaten.
Och då man ansätter granaten så skakade det så rejält att troligen har denna säkring
aldrig varit fullt fungerande (innan olyckan)
Men även ett troligt felmontage av dessa kulor gjorde att kulorna hade utan rotationen på granaten
redan nått fram till tändstiftet.
Så då räckte det med den kraft en ansättning skapar att kulan startade en tändreaktion
och granaten detonerade i koppet.
Tragisk olycka där 3 personer omkom och 5 st skadades.
Min kommentar: Pjäsen ser väldigt oskadd ut. Var det en spräng eller övningsgranat kan tro?
Nej, det var nog en riktig spränggranat. Enbart krutladdningen hade knappast orsakat sådana skador på personalen.
Och varför använda ögonblickligthögkänsligtspetstidsanslagsrör till en övningsgranat? Kanske någon artillerist kan svara?

Den riktiga skandalen inträffade efteråt. Offren och deras familjer fick kämpa i åratal för att få rimlig ersättning från dåvarande Försvarets Civilförvaltning.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Ro/Lt » 28 juni 2017, 14:56

En övningsgranat för artilleri innehåller en del sprängäme och en röksats så man kan observera nedslagen, t ex 15,5 cm övningsgranat m/54.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Lasse O » 28 juni 2017, 15:05

Ro/Lt skrev:En övningsgranat för artilleri innehåller en del sprängämne och en röksats så man kan observera nedslagen, t ex 15,5 cm övningsgranat m/54.
Det är möjligt men:
"3 värnpliktiga dödades och 5 skadades...på en radie av ca 100 m låg förvridna metalldelar, söndertrasade ammunitionslådor och delar av dom 3 omkomna..."

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av MD650 » 28 juni 2017, 15:09

Det kan ju varit p.g.a. av "sekundärexplosioner" från närliggande am.
Men instämmer att övningsgranater inte är lika kraftfulla men trots allt inte ofarliga.
:)

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Ro/Lt » 28 juni 2017, 19:15

På sidan 11 i denna sammanfattning av FOA:s undersökningar läggs skulden på tändröret http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/723329.pdf

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Lasse O » 28 juni 2017, 19:38

Ro/Lt skrev:På sidan 11 i denna sammanfattning av FOA:s undersökningar läggs skulden på tändröret http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/723329.pdf
Acetylkolin och atropin i all ära men åtminstone jag ser inte kopplingen till olyckan på Ravlunda.
Sidan 11 är dessutom bara en sändlista och en sammanfattning.
Fast jag brukar ofta missa poängen och har säkert gjort det här också :)

Skriv svar