Allmän värnpilkt återinförs

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Bjernevik » 7 mars 2017, 20:31

Lasse Odrup skrev:Plikt under grundutbildningen? Jo, förstås, har man väl ryckt in är det inte bara att hoppa av eller menar du mönstringsplikt som gäller alla i en årskull? Mönstringsplikt är inte samma sak som värnplikt men jag kanske missuppfattar dig :)
Jag var uppenbarligen otydlig. Det jag försökte få fram var att det inte kommer att finnas någon annan GU än den som görs enligt lagen om totalförsvarsplikt. Detta som svar på tryggves fundering hur det skulle fungera med frivillighet och värnplikt i kombination.

När man tar ut folk till grundutbildning så kommer man sträva efter att i första hand ta ut de som så önskar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Hans » 7 mars 2017, 20:55

Vysotskij skrev:Eftersom det moderna kriget inte har några egentliga frontlinjer - man slår mot fienden där den är svagast - går det inte att plocka ett kön ur eldlinjen utan att helt förbjuda det i kombattanttjänster (och inte ens då såklart; mängder av civilister dör i krig).

Ett försvar som stoppar kvinnor kommer inte bara att säga nej till arbetskraft och kompetens - vilket förstås förvärrar rekryteringsläget - utan också folkligt och politiskt upplevas som mer av särintresse.
Jag tror vi är överens i sak. Vi skall inte utesluta dryga 50% av befolkningen i försvaret. Men vi måste förstå problemet som Borebo tar upp. Det finns men kommer inte fram i vår vardag. I krig gör det det. Bara se till att vara tränad och medveten om det. Och inte låtsas att det inte finns.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Hans » 7 mars 2017, 20:58

Bjernevik skrev:
Lasse Odrup skrev:Plikt under grundutbildningen? Jo, förstås, har man väl ryckt in är det inte bara att hoppa av eller menar du mönstringsplikt som gäller alla i en årskull? Mönstringsplikt är inte samma sak som värnplikt men jag kanske missuppfattar dig :)
Jag var uppenbarligen otydlig. Det jag försökte få fram var att det inte kommer att finnas någon annan GU än den som görs enligt lagen om totalförsvarsplikt. Detta som svar på tryggves fundering hur det skulle fungera med frivillighet och värnplikt i kombination.

När man tar ut folk till grundutbildning så kommer man sträva efter att i första hand ta ut de som så önskar.
Om jag förstår det hela rätt lite som när man införde NBO (Nya Befäls Ordningen) typ 1980. Innan någon påbörjar officersutbildningen skall man ha gjort "lumpen"?

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Bjernevik » 7 mars 2017, 21:42

Hans skrev:Om jag förstår det hela rätt lite som när man införde NBO (Nya Befäls Ordningen) typ 1980. Innan någon påbörjar officersutbildningen skall man ha gjort "lumpen"?

MVH

Hans
Ja, så har det varit ända sedan NBO. Däremot har "lumpen" inneburit lite olika saker under årens lopp, ett tag var det nere på enbart 3 månaders GMU. Nu är det GU som gäller.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Hans » 7 mars 2017, 23:08

Bjernevik skrev:
Hans skrev:Om jag förstår det hela rätt lite som när man införde NBO (Nya Befäls Ordningen) typ 1980. Innan någon påbörjar officersutbildningen skall man ha gjort "lumpen"?

MVH

Hans
Ja, så har det varit ända sedan NBO. Däremot har "lumpen" inneburit lite olika saker under årens lopp, ett tag var det nere på enbart 3 månaders GMU. Nu är det GU som gäller.
Troligtvis är jag korkad men i runda slängar hur länge skall en GU vara?

Tack för svaren.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Bjernevik » 8 mars 2017, 06:54

Hans skrev:Troligtvis är jag korkad men i runda slängar hur länge skall en GU vara?
9 - 11 månader, är det utbildning mot HV 4 - 7 månader. Försökande till OP/SOU gör 6 - 7 månader om de saknar militär utbildning sedan tidigare. Jag är osäker på hur lång FOK en redan anställd soldat för om han/hon blir antagen till OP/SOU/ASOU, men FOK är tillbaka som begrepp i alla fall.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 8 mars 2017, 09:52

Bjernevik skrev:Ser inte att det kommer att bli frågan om åtal mot folk "som ångrar sig". Att folk försvann under grundutbildningen skedde förr också, av mer eller mindre goda skäl. Har aldrig upplevt att det blev åtal, det var snarare så att bägge parter var nöjda med att skiljas åt....


Däremot så lär det ta längre tid än idag, när folk kan sluta över dagen bara för att det just nu känns lite motigt. Så de som behöver lite hjälp att bita ihop kommer att få det lättare.
Fast det förekom uppenbarligen fram till det att värnplikten lades i vila 2010. Även efter beslutet hade tagits om upphörande.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fangel ... varnplikt/

Vill minnas att jag har läst om ytterligare fall, men det kan vara mitt minne som sviker mig.

Och jag har inte sett något som säger att de som ångar sig ska kunna hoppa av i det nya systemet. Om det är som du säger så är det väl snarare som det gamla systemet, där det var rätt svårt att komma ut när man väl var inne.

Så jag skulle tro att vi kommer att få några fall per år i så fall. Några ångrar sig alltid, och är man väl inne i systemet så är det inte alltid så lätt att hoppa av. Och det har väl sagts att om man blir uttagen så är man skyldig att genomföra värnplikt även om man inte vill.

Nå, men tack för ditt svar om hur det är tänkt att fungera. :-)

Vi får väl hoppas att det även kommer någon form av morot.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 8 mars 2017, 12:40

Jag hittade för övrigt den här artikeln från 2006. Där sägs det att det förra året (2005) utdömdes 32 fängelsestraff för värnpliktsvägran. Dessa var i allmänhet rätt korta.
De 32 män som dömdes till fängelse förra året fick alla kortare fängelsestraff än en månad. Brott mot lagen om totalförsvarsplikt berör dem som vägrar lyda order, åsidosätter sina uppgifter och avviker eller uteblir från tjänstgöringen.
http://www.sydsvenskan.se/2006-07-11/fa ... far-kritik

Så nog verkar det ha förekommit en hel del fall även när värnplikten i princip var frivillig. Ovanligt var det kanske, men det förekom. Och det verkar ha funnits kvar in i det sista, eftersom det utdömdes straff även efter beslutet tagits om att värnplikten skulle göras vilande.

Så det finns väl ingen egentlig anledning att utgå från att det kommer att bli annorlunda efter återinförandet, om det är plikt som gäller när man väl har påbörjat utbildningen.

Om folk kan hoppa av utan att riskera straff så är det förstås jättebra, men jag tror inte att man (från den informationen som finns tillgänglig) kan utgå från att det kommer att fungera på det sättet.
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Solkungen » 8 mars 2017, 13:15

tryggve skrev:
Om folk kan hoppa av utan att riskera straff så är det förstås jättebra, men jag tror inte att man (från den informationen som finns tillgänglig) kan utgå från att det kommer att fungera på det sättet.
Rör det enskilda fall av personlig natur kan man ju anse att det är jättebra att de kan hoppa av trots plikt. Men då det rör sig om ett rätt så speciellt jobb eller uppgift så kan det helt sätta ett förband ur stridbart skick om en våg av avhopp sker av mer politisk natur.
Jag är nog mer gammaldags och anser att plikt är plikt, och även de som skriver på helt frivilligt ska ha bundna tjänstgöringsperioder där avhopp inte får ske mitt i, utan drakoniska konsekvenser. Omplacering, visst. Snabbare om det finns ersättare, långsammare annars.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 8 mars 2017, 14:17

Solkungen skrev: Rör det enskilda fall av personlig natur kan man ju anse att det är jättebra att de kan hoppa av trots plikt. Men då det rör sig om ett rätt så speciellt jobb eller uppgift så kan det helt sätta ett förband ur stridbart skick om en våg av avhopp sker av mer politisk natur.
Jag är nog mer gammaldags och anser att plikt är plikt, och även de som skriver på helt frivilligt ska ha bundna tjänstgöringsperioder där avhopp inte får ske mitt i, utan drakoniska konsekvenser. Omplacering, visst. Snabbare om det finns ersättare, långsammare annars.
Jo, det är väl själva kärnan i hur man ser på saken. Själv så tycker jag att tvång är ett verktyg som man bör ta till enbart i yttersta nödfall i ett fritt, demokratiskt samhälle. När personalbehovet inom försvaret nu är så litet som det faktiskt är idag (några procent av en årskull) så känns det väldigt tveksamt att ta till tvång. Hade det behövts hundratusentals personer för att bemanna skyttegravar så hade det månne varit mer befogat, men nu känns det som man gör detta från politiskt håll för att slippa höja löner och förbättra villkor för soldater.

Det är just det som jag tycker känns moraliskt tveksamt i detta. För värnplikt ÄR en rätt stor begränsning i den personliga friheten.

Det är väl inte ens säkert att detta kommer att lösa problemen. Folk måste väl fortfarande vilja stanna kvar i organisationen efter utbildning, om tanken är att det ska finnas förband med yrkessoldater. Det har det väl varit problem med tidigare, att få folk att stanna kvar, och det lär man ju inte lösa genom en återaktivering av värnplikten.

Om försvaret hade fått bestämma så är mitt intryck dock att man inte hade velat ha en återaktivering av värnplikten i första hand. Och det är ytterligare en aspekt som gör att jag för egen del undrar om detta verkligen kommer att fungera. Eller om försvaret får dra ned på något annat för att få råd med denna utbildning. ÖB verkar ju vara rätt tydlig med att man skulle behöva mer pengar för att kunna utbilda dessa värnpliktiga, och något sådant är väl inte utlovat.

Nå, den som lever får se. Men jag undrar. Detta verkar vara ett politiskt beslut utan jättestor förankring inom organisationen som påverkas, och sådana beslut har ju en tendens att leda till strul inom organisationer.

Jag hoppas att jag har fel.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Markus Holst » 8 mars 2017, 16:03

Instämmer med Tryggve. Soldatyrket är nog det enda man idag kan tänka sig att lösa med tvångspersonal. Vi har andra bristyrken, t ex sjuksköterskor, men det skulle bli ett ramaskri om vi skulle vårdas av omotiverad tvångspersonal. Jag tror inte att folk skulle acceptera tvångsutskriven polis heller, men att bli försvarad av samma omotiverade tvångspersonal känner sig mången konstigt nog sig trygg med.

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Borebo » 8 mars 2017, 17:55

Angående tvång, inskränkande av friheten och andra argument så måste jag säga, att för att en stat skall kunna fungera så behövs det alltid någon form av tvång och inskränkningar. Skatteplikt, skolplikt, skyldighet att följa trafikregler och annat är ju nödvändiga gundbultar i ett samhälle. Då det gäller försvaret så har vi att göra med oändligt mycket viktigare saker: skall en nation överleva, bevara sin frihet och själv få bestämma över sina öden? Då om någonsin är tvång motiverat!
"Omotiverad tvångspersonal". I ett ögonblick landet eventuellt blir angripet så blir detta begrepp helt irrelevant! Ifall nationens existens är i fara så tror jag knappast någon ropar ut sin olust över eventuellt tvång. Det gäller att komma ihåg varför det behövs utbildade soldater och i de förhållanden som råder i Finland - Sverige säger jag inget om - så är allmän värnplikt den överlägset bästa lösningen, ty ifall det värsta inträffar så behövs allas insats.
Inte är det ju fråga om trevliga saker då man förbereder sig för ett blodigt och smutsigt hantverk. Men som många krigsveteraner i Finland sagt så var den väg Finland valde hösten 1939 "Tung, men den enda, se bara på Baltikum!"
I Väinö Linnas bok "Polstjärnan III" säger major Salpakari ganska träffande vad det är fråga om med värnplikt, exercis och stridsövningar "Finland är en liten talgoxe och vi måste lägga gift i den för att den stora fula kråkan inte skall sluka oss en dag!"
Soldater, vapen, offervilja och försvarsmotivation äro viktiga beståndsdelar i detta "gift".

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av KoteGaeshi » 8 mars 2017, 18:04

Borebo skrev: "Omotiverad tvångspersonal". I ett ögonblick landet eventuellt blir angripet så blir detta begrepp helt irrelevant! Ifall nationens existens är i fara så tror jag knappast någon ropar ut sin olust över eventuellt tvång.
Nog hade ni allt vapenvägrare, smitare, överlöpare och desertörer även i Finland och även under vinter- och fortsättningskrigen. Så och i Storbritannien vid samma tid.

Annars, se bara på hur många man avrättade för feghet inför fienden under 1VK.

Att det egna landets/rikets/statens/folkets bestånd står på spel är inte någon garanti för att "knappast någon" sätter sig upp mot att medelst höga knäuppdragningar och hurrarop gå till storms mot den lede fi.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Borebo » 8 mars 2017, 18:37

Alltid finns det ju folk som vill smita undan eller sabotera. Under vinterkriget utgjorde dessa dock en försvinnande liten del, under fortsättningskriget avsevärt flere. Angående antalet avrättningar så har detta ämne diskuterats mycket i andra trådar.
De är ju så att också frivillig personal måste underkasta sig militär disciplin. Se bara på SFK och de frivilliga svenska luftvvärnsmannarna i Åbo under vinterkriget. Där avrättade löjtnant Evald Fock den tredskande soldaten Knut Svensson på kvällen den 29.2.1940. Han torde ha varit den första som miste livet bland de svenska frivilliga i vinterkriget.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Markus Holst » 8 mars 2017, 18:46

Vi skall skilja på två saker här: Vår skyldighet att hjälpa, och statens tvång. För mig finns det en skillnad mellan stat och samhälle. Att vi skall hjälpas åt är för mig en självklarhet, men att tvinga folk ser jag inte som att hjälpas åt.

Skriv svar