Allmän värnpilkt återinförs

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av pandersson2 » 26 januari 2018, 18:02

Amund,

Sovjetunionen skulle jag hävda motsäger din tes. Deras värnpliktsarme utnyttjades hänsynslöst. Det kanske är mer applicerbart på mer demokratiska länder? Hur är erfarenheterna drån Frankrike?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 26 januari 2018, 18:03

Amund, visst kan en yrkesarmé vara folkligt legitim, t ex Storbritannien, Sverige och USA.
Värnpliktsarméer kan missbrukas som i Turkiet, Grekland och Chile för att bara nämna några. Och i själva verket var väl 99% av de som stred för diktaturer under VK 2 just värnpliktiga.

Skiljelinjen går väl hellre mellan demokratier och diktaturer och inte anställningsformen för soldaterna. Den borde betyda platt intet med undantag för den svenske general som myntade uttrycket "legosoldater" om de soldater som anställdes.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Amund » 26 januari 2018, 18:21

pandersson2 skrev:Amund,

Sovjetunionen skulle jag hävda motsäger din tes. Deras värnpliktsarme utnyttjades hänsynslöst.
Eller också styrker det mitt påstående? Den sovjetiska armén misslyckades ju också grovt i Afghanistan.
pandersson2 skrev: Det kanske är mer applicerbart på mer demokratiska länder?
Jag håller helt med om att det har en signifikant betydelse om det är en demokrati eller inte, men diktaturer kan se väldigt olika ut - från Hitlers politiskt indoktrinerade divisioner till yrkesarmén i en hatad militärjunta som Sydvietnam.
Lasse Odrup skrev:Amund, visst kan en yrkesarmé vara folkligt legitim, t ex Storbritannien, Sverige och USA.
Värnpliktsarméer kan missbrukas som i Turkiet, Grekland och Chile för att bara nämna några. Och i själva verket var väl 99% av de som stred för diktaturer under VK 2 just värnpliktiga.

Skiljelinjen går väl hellre mellan demokratier och diktaturer och inte anställningsformen för soldaterna. Den borde betyda platt intet med undantag för den svenske general som myntade uttrycket "legosoldater" om de soldater som anställdes.
Jo det är nog sant på sitt sätt, men min teori är att en värnpliktsarmé borde ha fler spärrar mot impopulära order.

Förresten - vad var det för sorts styrkor som Jeltsin lyckades få över på sin sida under kuppen 1991..? :?

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av FNP » 26 januari 2018, 18:22

Lasse Odrup skrev: Den borde betyda platt intet med undantag för den svenske general som myntade uttrycket "legosoldater" om de soldater som anställdes.
8O Vem?
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av pandersson2 » 26 januari 2018, 18:35

Amund,

su skrev
en värnpliktsarmé är svårare för en regim att missbruka både utrikes och inrikes i militära kampanjer med svag förankring hos landets invånare
menar du att misslyckandet i Afghanistan skedde som en form av protest? Sovjetiska värnpliktiga invaderade många länder vilket jag ser som en typ av missbruk. Man kanske kan se det som att invånarna var för invasionerna och därmed var det inget missbruk?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Amund » 26 januari 2018, 18:51

pandersson2 skrev:Amund,

su skrev
en värnpliktsarmé är svårare för en regim att missbruka både utrikes och inrikes i militära kampanjer med svag förankring hos landets invånare
menar du att misslyckandet i Afghanistan skedde som en form av protest? Sovjetiska värnpliktiga invaderade många länder vilket jag ser som en typ av missbruk. Man kanske kan se det som att invånarna var för invasionerna och därmed var det inget missbruk?
Nej nej, du missförstår mig helt. Misslyckandet (eller starkt bidragande) i Afghanistan menar jag är resultatet av att invasionen har ett svagt eller obefintligt folkligt stöd, och samhällets dåliga känsla för insatsen påverkar värnpliktsarméns insats. Sovjetunionen misslyckades totalt och kriget satte djupa spår i samhället och bidrog kanske till Sovjets kollaps. Kanske att en ren yrkesarmé hade varit effektivare?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 26 januari 2018, 19:08

FNP skrev:
Lasse Odrup skrev: Den borde betyda platt intet med undantag för den svenske general som myntade uttrycket "legosoldater" om de soldater som anställdes.
8O Vem?
Generallöjtnant Carl Björeman. Att han själv avlönades av FM gjorde honom tydligen inte till legoofficer.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av pandersson2 » 26 januari 2018, 19:29


Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av FNP » 26 januari 2018, 19:49

Lasse Odrup skrev: Generallöjtnant Carl Björeman. Att han själv avlönades av FM gjorde honom tydligen inte till legoofficer.
Aha! Det var den jag trodde.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av kblomster » 3 februari 2018, 23:19

Sveriges Radio skrev:Är ni överraskade av den kvalitén på de som söker?
– Lite faktiskt, de är betydligt bättre än de frivilliga men vi anade att det skulle vara så. De här 19-åringarna som kommer är fantastiska ungdomar, säger Bengt Forssten.
Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6872073

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av erep » 6 februari 2018, 22:40

kblomster skrev:
Sveriges Radio skrev:Är ni överraskade av den kvalitén på de som söker?
– Lite faktiskt, de är betydligt bättre än de frivilliga men vi anade att det skulle vara så. De här 19-åringarna som kommer är fantastiska ungdomar, säger Bengt Forssten.
Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6872073
Även om det stämmer, är det väl lite plumpt att gå ut med det.

En otrolig detalj är att tidigare fick inte Rekryteringsmyndigheten uppgifter om de som i webbenkäten (beredskapsunderlaget, obligatoriskt) visat intresse för att tjänstgöra i försvaret. Så man blev tvungen att jobba i blindo, utan leads, vilka fanns.

Numera används dessa uppgifter för att få in både de som startar utbildningen för ett yrke och de som bara vill göra utbildningen och sedan något annat.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av mrsund » 4 april 2018, 14:47


pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av pandersson2 » 5 april 2018, 02:30

En blomma till tryggve som i trådens femte inlägg förutsåg detta.

Bomil
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 oktober 2017, 07:32
Ort: Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Bomil » 5 april 2018, 11:53

Det är ju inte frågan om någon allmän värnplikt (som nämnts flera gånger i tråden), det är mer för att politiskt slå på trumman och meddela att nu ser vi att hotbilden i vårt närområde ökat...(oaktat att exvis ryssarnas intentioner funnits sedan 2009-och NATO svarat med att frambasera flyg osv i Baltikum mm). Varvid politikerna använder någonting de lagt "vilande" och återuppväckt när de vaknat ur sin slummer och börjar omdefiniera målbilden för FM- någonting som sedan 90-talet varit vacklande och Försvarsbudgeten använts mer till att hålla industrin under armarna.

Som en följd av detta skall nu alla i årskullarna fylla i en enkät, för att sedan väljas ut till mönstring och därefter genomföra en värnplikt, de löjligt låga siffrorna som kommer komma på tal årligen 6000-7000 beroende på källa, har ingenting med allmän värnplikt att göra, mer en gallringsplikt.

För att ge lite bakgrund till mitt fortsatta resonemang, jag jobbade i FM i 14 år och hade flertalet befattningar i Sverige såväl som utomlands men det som var grunden till allt var att hela Sverige skulle försvaras och 98% av denna uppgiften skulle lösas av de värnpliktiga -dock endast manliga, kvinnor kunde frivilligt mönstra och därefter göra värnplikt. Men uppgiften var tydlig, dessutom förankrad politiskt och folkligt.

Detta är inte lika tydligt idag.... Vad är uppgiften för de värnpliktiga? i tråden är det ekonomi, bristande frivillighet att fylla luckor i organisationen som anges. Om man skulle måla upp en riktig målbild för FM som kan uppnås så skulle det vara lättare att förankra den politiska intentionen hos medborgarna-som idag har vanföreställningen att Sverige som helhet skall försvaras-vilket inte är sant.

Mina barn står nu inför detta där det första av dem fyllt i enkäten, jag har hört mig för hos mina gamla kompisar som fortfarande är kvar inom FM och deras bedömning är att det kommer ta tid att ta hand om dessa "värnpliktiga" på ett sätt som kan ge dem den kvalitativa utbildning de bör förvänta sig. Det finns helt enkelt inte goda trupputbildare kvar-som törs och kan "drilla" in färdigheter då denna metodik kan upplevas "kränkande" exvis åtgärder vi kommando "eldställning" och "förflyttning" detta var heldagsövningar.... Detta är någonting jag förmedlar till mina barn, då jag inte vill att de skall "slösa" bort sin tid till politiskt nonsens där huvuduppgiften är lika otydlig som sillspadet, likaså krigsplaceringen.... givetvis får de själva bestämma vad de skall göra, jag vill endast att de skall veta vad de ger sig in på.

Oavsett om de gör värnplikten eller inte så kommer hela Sverige inte försvaras - kostymen är helt enkelt för liten, politiskt uttrycks inte detta heller då de vet att det är omöjligt, den politiska viljan att ta ansvar för fattade beslut vad gäller FM är inte på plats, de medel som skjuts in äts upp av tidigare minusposter.

Det jag efterlyser är en tydlig målbild och ett långsiktigt politiskt agerande, först då kan vi se hur ev värnpliktiga skall hanteras, som det är upplagt just nu är jag skeptisk. Jag är däremot för att båda könen skall "plikta" om det skall förekomma.

Den myndighet politikerna borde lära sig av som de har uttryckt klar målbild för är "Skatteverket", hur många missförstår deras uppgifter?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av mrsund » 5 april 2018, 14:42

Jag håller med ditt resonemang, men tyvärr har jag ingen förhoppning om politisk ansvar eller tydliga mål än på många år.

Skriv svar