Allmän värnpilkt återinförs

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Vysotskij » 8 april 2017, 16:15

Runt hälften av svenska 20-25-åringar - långt fler bland dem med möjlighet till höga resultat på I-provet - ägnar sådär 3-5 år åt annat än lönearbete.

Studenter är en jättepotential för pliktade och tillfälligt anställda.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 9 april 2017, 15:51

Lasse Odrup skrev: Om man lyckas ge de nya värnpliktiga en godtagbar ersättning och ett meritvärde som betyder något för en arbetsgivare så kan det ändå bli en bra lösning.
Jo. Ersättning handlar ju om vilja, men jag tror det blir rätt svårt att få stort meritvärde civilt från militärtjänsten. Det är helt enkelt inte så stor efterfrågan på skyttesoldater civilt.
Lasse Odrup skrev: Fast alla arbetsgivare kanske inte är så glada över att den anställde är frånvarande då och då för kortare eller längre övningar.
Säkert. Det är väl samma sak i t ex USA, jag har läst reportage om att det är väldigt svårt numera för personer som är deltidssoldater i National Guard att få civila jobb. Det är få arbetsgivare som vill anställa någon som kan försvinna iväg i sex månader.

Det var nog betydligt enklare innan man faktiskt började skicka iväg folk ur Nationalgardet till Afghanistan och Irak.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 9 april 2017, 15:59

Vysotskij skrev:Runt hälften av svenska 20-25-åringar - långt fler bland dem med möjlighet till höga resultat på I-provet - ägnar sådär 3-5 år åt annat än lönearbete.

Studenter är en jättepotential för pliktade och tillfälligt anställda.
Det låter bra, men dessa personer kommer ju då att ta längre tid på sig för att bli klara jämfört med de som "bara" pluggar, och militärtjänsten räknas ju i allmänhet inte som en merit av civila arbetsgivare. En del ser det snarare som slöseri med tid.

En del studenter kan säkert vara intresserade, men då måste man verkligen se till att det kan kombineras med studier på ett effektivt sätt, och det är nog rätt svårt.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av HomeGuardSoldier » 9 april 2017, 16:08

Jag har tyvärr märkt samma tendens bland arbetsgivare med medlemmar inom Hemvärnet, där det för en menig soldat bara handlar om 4 eller 4+4 dagar per år - inte mycket alls egentligen! Denna attityd har jag särskilt märkt hos många bemanningsföretag, där man måste vara "flexibel" och helst bara acceptera "vad som helst" i arbetsort- och arbetsuppgiftsväg, och inte vara "egensinnig" och vilja delta i Försvarsmakten.

HGS

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Vysotskij » 9 april 2017, 21:39

tryggve skrev:
Vysotskij skrev:Runt hälften av svenska 20-25-åringar - långt fler bland dem med möjlighet till höga resultat på I-provet - ägnar sådär 3-5 år åt annat än lönearbete.

Studenter är en jättepotential för pliktade och tillfälligt anställda.
Det låter bra, men dessa personer kommer ju då att ta längre tid på sig för att bli klara jämfört med de som "bara" pluggar, och militärtjänsten räknas ju i allmänhet inte som en merit av civila arbetsgivare. En del ser det snarare som slöseri med tid.

En del studenter kan säkert vara intresserade, men då måste man verkligen se till att det kan kombineras med studier på ett effektivt sätt, och det är nog rätt svårt.
För de allra flesta heltidsstudenter är det inga problem att jobba - exempelvis som soldater - under lov och helger. Uppåt tio-tolv veckor + några helger varje år, utan sura arbetsgivare. Ger dessutom praktisk arbetslivserfarenhet och möjlighet till ledarskapsträning, vilket är något många arbetsgivare efterfrågar hos akademiskt utbildade.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 10 april 2017, 08:50

Vysotskij skrev: För de allra flesta heltidsstudenter är det inga problem att jobba - exempelvis som soldater - under lov och helger. Uppåt tio-tolv veckor + några helger varje år, utan sura arbetsgivare.
Det måste ju funka med studierna också. Om alla övningar och utbildningar kan vara på lov och helger så kan det ju fungera, men som deltidssoldat så kallas man väl ibland in på längre saker under terminstid? Om man måste åka iväg så blir man ju efter med studierna.
Jag har ett vagt minne av att ha varit inblandad i en liknande diskussion tidigare, om studenter som deltidssoldater, jag undrar om det var här på Skalman eller på annat forum?

Nåväl.
Dessutom så måste man nog erbjuda en konkurrenskraftig lön om man ska locka annat det de mest intresserade för detta. Annars så jobbar nog de flesta studenter hellre extra i kassan på ICA då och då.

Jag hade faktiskt en doktorandkollega som var deltidssoldat, men jag har inte pratat med den personen på länge. Kanske ska kolla upp det. Tror att hen kunde ta tjänstledigt när det var övning, men är osäker på hur det fungerade. Sådant kan ju fungera rätt ok, men frågan är om de forskarstuderande är en så stor rekryteringspool att man kan få så många därifrån. :-)
Vysotskij skrev: Ger dessutom praktisk arbetslivserfarenhet och möjlighet till ledarskapsträning, vilket är något många arbetsgivare efterfrågar hos akademiskt utbildade.
Fast den praktiska arbetslivserfarenhet som man får i det militära är väl som sagt egentligen inte speciellt efterfrågad civilt. Du behöver inte skjuta prick eller minera väg i ett civilt jobb. Att man kan klara ett *stressfullt arbete* är väl det som de flesta arbetsgivare verkar eftersträva idag, och där är väl frågan om försvaret är speciellt mer meriterande än t ex sjukvården eller hemtjänsten. Att "trivas med att arbeta i ett högt tempo" verkar vara det som arbetsgivare väl se idag.... :-)

Ledarskapsutbildning kan ju som du säger vara efterfrågat, (även om långt ifrån alla arbetsgivare verkar efterfråga sådan), men är det inte skillnad på militär och civil ledarskapsutbildning?
Och får man ens ledarskapsutbildning som deltidssoldat? Räcker tiden till det?

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Vysotskij » 10 april 2017, 11:18

Man kan välja att se problemen eller möjligheterna. Jag kan inte detaljerna, men:

1. Man kan för förband som bemannas av studerande välja att lägga långa övningar mellan terminerna.
2. Den lön man får för övningsdygn torde vara konkurrenskraftig. För militärt intresserade borde en helg i skogen vara mer lockande än en helg i ICA-kassa.
3. Ser inte varför ett militärt jobb skulle vara mindre meriterande än ett lågkvalificerat civilt när man sen söker jobb med färdig examen. Det stora problemet är de som inte jobbat alls.
4. Principerna för militärt ledarskap skiljer sig ganska lite från dem för civilt. Här har FM ett ganska unikt erbjudande - hur många andra studenter har ett halvårs erfarenhet att vara chefer på riktigt? För inte så många år sedan var nästan alla gruppchefer värnpliktiga. Jag ser inte att det vore omöjligt i framtiden.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 10 april 2017, 12:03

Vysotskij skrev:Man kan välja att se problemen eller möjligheterna..
Visst, men man kan ju inte blunda för problemen heller.
Vysotskij skrev: Jag kan inte detaljerna, men:

1. Man kan för förband som bemannas av studerande välja att lägga långa övningar mellan terminerna.
2. Den lön man får för övningsdygn torde vara konkurrenskraftig. För militärt intresserade borde en helg i skogen vara mer lockande än en helg i ICA-kassa.
Jo, men det är väl troligen mer lönsamt att jobba i kassan på ICA än att genomföra GU. Det man borde försöka göra är väl i så fall att få fram någon typ av utbildning där man kan genomföra sin GU på lov och helger, mot konkurrenskraftig ersättning. Det kanske skulle kunna locka studenter att utbilda sig till "deltidssoldater".
Men då får man nog betala bra om man ska få frivilliga. Och ska man ha hela förband som bemannas av studerande så får man nog verkligen specialanpassa utbildningen så att det klaffar.

Sedan behöver ju även studenter lite semester. :-)
Vysotskij skrev: 3. Ser inte varför ett militärt jobb skulle vara mindre meriterande än ett lågkvalificerat civilt när man sen söker jobb med färdig examen. Det stora problemet är de som inte jobbat alls.
Det förstår jag, men för kvalificerade jobb så är man väl som arbetsgivare mest intresserad av vad den sökande har för kunskaper inom det relevanta fältet. Examensarbete och betyg tittar man nog mer på än militära kunskaper eller tidigare jobb i så fall.

Det är möjligt att man inte ser militärt jobb som mindre meriterande än att ha suttit i kassan på ICA, men frågan är väl om någotdera ses som jättemeriterande om man söker ett IT-jobb eller som ingenjör. (om vi nu pratar kvalificerade jobb)

Jag fick ett svar på VoF-forumet som jag tycker beskriver det hela rätt bra.
Värnplikten tar ju tid, som ungdomarna i annat fall hade använt till att arbeta eller att studera. Förutom att ersättningen för arbete/studier är mycket bättre än för värnplikt, så lär man ju sig naturligtvis saker i arbetslivet/studier också, och det du lär dig där är förmodligen mer värt än det du lär dig i lumpen. Man behöver sällan minera väg i arbetslivet, t ex. Resonemanget att värnplikten lär ungdomarna en massa viktiga saker bortser helt ifrån att tiden måste tas från något annat, som förmodligen lärt ungdomarna ännu viktigare saker.
Vysotskij skrev: 4. Principerna för militärt ledarskap skiljer sig ganska lite från dem för civilt. Här har FM ett ganska unikt erbjudande - hur många andra studenter har ett halvårs erfarenhet att vara chefer på riktigt? För inte så många år sedan var nästan alla gruppchefer värnpliktiga. Jag ser inte att det vore omöjligt i framtiden.
Så kan det vara. Jag har sökt en del, men inte fått upp så mycket om hur försvarets ledarskapsutbildning värderas civilt. Får leta mer sedan. Det beror väl förstås mycket på vad det är för typ av arbete man ska göra civilt.

Projektledning och liknande saker verkar vara något som rätt många arbetsgivare gärna ser att man har idag, av annonser att döma....

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av mrsund » 10 april 2017, 14:40

Motivation, om det inte räcker heder eller pliktkänsla.

Fullgjord värnplikt med godkänt betyg krävs för;

Efterskänkt Studielån.
Jobb i offentlig sektor, inkl politiker, konsulter och annan inhyrd personal.
Jobb i andra samhällsbärande funktioner, Media, elförsörjning och så vidare.
25% mer i sjukpenning, a-kassa osv.
Fler förslag?

Handikappade, ej svenska medborgare, vapenvägrare och andra jag inte tänkt på, får möjlighet att göra lättare tjänst och civilplikt.

Jag personligen har ingen förståelse får att någon inte vill hjälpa till att försvara de friheter man tycker sig ha rätt till, de får gärna ta sitt pick o pack och utvandra.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 10 april 2017, 15:25

mrsund skrev:Motivation, om det inte räcker heder eller pliktkänsla.

Fullgjord värnplikt med godkänt betyg krävs för;

Efterskänkt Studielån.
Jobb i offentlig sektor, inkl politiker, konsulter och annan inhyrd personal.
Jobb i andra samhällsbärande funktioner, Media, elförsörjning och så vidare.
25% mer i sjukpenning, a-kassa osv.
Fler förslag?

Handikappade, ej svenska medborgare, vapenvägrare och andra jag inte tänkt på, får möjlighet att göra lättare tjänst och civilplikt.
Starship Troopers gör sig nog bättre som bok än verklighet, skulle jag säga. Dessutom är ju personalbehovet inom FM så lågt att det bara behövs några procent av en årskull. Den offentliga sektorn skulle nog kollapsa om enbart folk som gjort lumpen fick jobba inom t ex sjukvården....
mrsund skrev: Jag personligen har ingen förståelse får att någon inte vill hjälpa till att försvara de friheter man tycker sig ha rätt till, de får gärna ta sitt pick o pack och utvandra.
Och det var inte helt ovanligt att ynglingar gjorde det när värnplikten infördes en gång i tiden. Det var rätt kontroversiellt då. Att värnplikt ses mer eller mindre som en naturlag av många svenskar idag beror ju på att vi har uppfostrats att se den som naturlig, inte att det är så.

Inte ens FM verkar vara speciellt entusiastiskt över detta med återinförd värnplikt idag. Man hade uppenbarligen hellre velat ha mer medel för att locka folk på frivillig väg. Vi får väl se hur det funkar i praktiken nu.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av mrsund » 10 april 2017, 15:32

tryggve skrev:
mrsund skrev:Motivation, om det inte räcker heder eller pliktkänsla.

Fullgjord värnplikt med godkänt betyg krävs för;

Efterskänkt Studielån.
Jobb i offentlig sektor, inkl politiker, konsulter och annan inhyrd personal.
Jobb i andra samhällsbärande funktioner, Media, elförsörjning och så vidare.
25% mer i sjukpenning, a-kassa osv.
Fler förslag?

Handikappade, ej svenska medborgare, vapenvägrare och andra jag inte tänkt på, får möjlighet att göra lättare tjänst och civilplikt.
Starship Troopers gör sig nog bättre som bok än verklighet, skulle jag säga. Dessutom är ju personalbehovet inom FM så lågt att det bara behövs några procent av en årskull. Den offentliga sektorn skulle nog kollapsa om enbart folk som gjort lumpen fick jobba inom t ex sjukvården....
mrsund skrev: Jag personligen har ingen förståelse får att någon inte vill hjälpa till att försvara de friheter man tycker sig ha rätt till, de får gärna ta sitt pick o pack och utvandra.
Och det var inte helt ovanligt att ynglingar gjorde det när värnplikten infördes en gång i tiden. Det var rätt kontroversiellt då. Att värnplikt ses mer eller mindre som en naturlag av många svenskar idag beror ju på att vi har uppfostrats att se den som naturlig, inte att det är så.

Inte ens FM verkar vara speciellt entusiastiskt över detta med återinförd värnplikt idag. Man hade uppenbarligen hellre velat ha mer medel för att locka folk på frivillig väg. Vi får väl se hur det funkar i praktiken nu.
Jepp, men tydligen räcker det inte som det är idag för rekrytering. oavsett borde det inte vara så svårt, FM får ett uppdrag, de berättar vad det kostar och får sen de pengarna. Tycker politikerna att det är för dyrt så får de ändra målet och sen gå till val på det.
Nu förstår även jag att det inte funkar så i Sveriges politiska värld utan det räcker att vi säger att beredskapen är god och höjer barnbidraget så är alla nöjda.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av MD650 » 10 april 2017, 15:39

Påminner om att denna tråd handlar om aktivering av den vilande värnplikten.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 10 april 2017, 17:41

Surpuppa. Man måste väl även få diskutera konsekvenserna av aktiveringen? :D

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 10 april 2017, 17:50

MD650 skrev:Påminner om att denna tråd handlar om aktivering av den vilande värnplikten.
Sant. Sorry. Men kanske då passande att nämna att de första kallelserna till mönstring nu görs. Och bötesstraff hotas det med om man inte svarar, tydligen.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/forst ... -monstring
Mönstringen är den första på sju år, sedan regeringen återinförde den allmänna värnplikten i mars. I brevet uppmanas ungdomarna att svara på ett webbformulär – de som inte svarar inom 14 dagar kan drabbas av böter.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Hans » 10 april 2017, 18:07

Apropå Starship trooper stuket så känner jag till i alla fall ett land där vissa statliga tjänster var reserverade för de som gjort tjänst i det militära. Dock ej värnplikt. Något incitament för att öka viljan kan man väl uppfinna även i Sverige.

MVH

Hans

Skriv svar