Allmän värnpilkt återinförs

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 19 mars 2017, 20:27

Markus Holst skrev:Positiv särbehandling vid i övrigt allt lika. Har man plockat in 15 tjejer till en uppgift anses det lämpligt att fylla på med något annat lika lämpligt. Men, märkväl, lika lämpligt.
Nu är jag för gammal för att riskera att kvoteras in på någon militär arbetsplats bara p g a att jag är "något annat" men hade det varit aktuellt hade jag nog tackat nej :) Lite värdighet har jag ännu kvar.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Sarvi » 19 mars 2017, 20:49

Göstring skrev:
Sarvi skrev:Jag refererade till det nu tagna regeringsbeslutet. Ser inget om sängbäddning där.
Nej, var har jag påstått att det skulle stå något sådant? Allmänna debatten och den interna går tydligen i olika spår. Internt handlar det om personalförsörjning till befintlig organisation, allmänna debatten om återgång till värnpliktsförsvar.
Nu vet jag inte om jag skulle referera till SOU och regeringsbeslut som något "internt", det är ju den politiska, folkvalda styrningen vi talar om där och inte myndighetens interna överväganden.

Att sedan kreti och pleti, för att inte tala om ledarskribenter och annat löst folk, verkat ta nuvarande beslut som intäkt för alla möjliga scenarion ter sig som en s.k. spaning i den högre skolan. Jag skulle välkomna en numerärt utökad försvarsmakt men här och nu är det nog bäst att försöka få det lilla som finns att fungera. På sex-tio års sikt kanske man kan anlägga andra perspektiv.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Markus Holst » 19 mars 2017, 21:04

Även gamla invsionsarmén utsattes ju för samma diskussioner. Dels var ju den sneda könsfördelningen uppe till diskussion, men även insinuationer om att främst överklassbarn blev officerare, och liknande saker. Det vore mest förvånande om det inte bleve diskussion nu.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Markus Holst » 19 mars 2017, 21:06

Lasse Odrup skrev:
Markus Holst skrev:Positiv särbehandling vid i övrigt allt lika. Har man plockat in 15 tjejer till en uppgift anses det lämpligt att fylla på med något annat lika lämpligt. Men, märkväl, lika lämpligt.
Nu är jag för gammal för att riskera att kvoteras in på någon militär arbetsplats bara p g a att jag är "något annat" men hade det varit aktuellt hade jag nog tackat nej :) Lite värdighet har jag ännu kvar.
Ge mig ditt förslag på hur man bland 45 likvärdiga kandidater väljer ut 15 utan att det blir kvotering. Hade du hellre blivit inlottad?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 19 mars 2017, 21:28

Markus Holst skrev: Ge mig ditt förslag på hur man bland 45 likvärdiga kandidater väljer ut 15 utan att det blir kvotering. Hade du hellre blivit inlottad?
Tänker du på antagning till FM generellt eller en placering som gruppchef, plutonchef eller möjligen högre befattningar?
Innan du preciserar dig kan jag omöjligen svara på frågan :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 20 mars 2017, 08:56

Om det är folklig förankring som man är ute efter så torde väl den bli rätt mycket bättre om värnplikten faktiskt omfattar hela befolkningen. Jag minns själv min värnpliktstid som oerhört "grabbig", och kan tänka mig att dessa pojkvaskrar hade mognat betydligt om det hade varit jämn könsfördelning.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 20 mars 2017, 11:29

tryggve skrev:Om det är folklig förankring som man är ute efter så torde väl den bli rätt mycket bättre om värnplikten faktiskt omfattar hela befolkningen. Jag minns själv min värnpliktstid som oerhört "grabbig", och kan tänka mig att dessa pojkvaskrar hade mognat betydligt om det hade varit jämn könsfördelning.
Jag hade hellre sett lite äldre rekryter än 19-20 år. Vissa i mina plutoner var inte klara med fadersupproret och var allmänt svåra att hantera. Däremot blev jag oftast väldigt nöjd med de som av olika anledningar ryckte in i 22-25-årsåldern. Dessa var mycket mognare och hade ett bra inflytande på de yngre.
Nu blev det av naturliga skäl inte så många men eftersom kvinnor mognar fortare än män kanske man får samma effekt?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 20 mars 2017, 12:29

Lasse Odrup skrev: Jag hade hellre sett lite äldre rekryter än 19-20 år. Vissa i mina plutoner var inte klara med fadersupproret och var allmänt svåra att hantera. Däremot blev jag oftast väldigt nöjd med de som av olika anledningar ryckte in i 22-25-årsåldern. Dessa var mycket mognare och hade ett bra inflytande på de yngre.
Nu blev det av naturliga skäl inte så många men eftersom kvinnor mognar fortare än män kanske man får samma effekt?
Jo. Men ett grundläggande problem med att plikta in folk är ju att man då får in personer som inte vill vara där. Det är nog del av "hanteringsproblemet" från förr, misstänker jag.

Nu kanske man eliminerar en stor den av det problemet i och med att det är så få som man ska ta in, men lite sådana problem får man nog räkna med.

I och med att man även vill ta in yrkessoldater så kan man kanske misstänka att det kommer att bli lite större åldersspridning än vad det var under förra omgången med värnplikt. Att det blir blandat kvinnor och män, och lite mer blandad ålder är nog knappast en nackdel.

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Borebo » 20 mars 2017, 16:18

Angående det jag sade gällande Folkrätten, Krigets lagar och Haagkonventionen, så undervisas månne gymnasiets elever i grunderna för dessa saker? Ifall inte, tycker ni att det borde ges en kortare undervisning? När som helst kan ju en svensk ort få besök av "små gröna män" som tar över kontrollen och sedan försöker värva folk att agera mot sitt eget land.
Vad anser ni?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 20 mars 2017, 17:16

Borebo skrev:Angående det jag sade gällande Folkrätten, Krigets lagar och Haagkonventionen, så undervisas månne gymnasiets elever i grunderna för dessa saker? Ifall inte, tycker ni att det borde ges en kortare undervisning? När som helst kan ju en svensk ort få besök av "små gröna män" som tar över kontrollen och sedan försöker värva folk att agera mot sitt eget land.
Vad anser ni?
Att risken för att "små gröna män" dyker upp nog är rätt liten om man inte har en stor rysktalande befolkning boende i landet.... Om välståndet är större än i Ryssland så minskar det nog ännu mer.

Mig veterligen så förekom inte heller någon undervisning om Folkrätt, Haagkonvention eller Krigets lagar i skolan under kalla kriget i Sverige. Vi hade en orientering om civilförsvar någon gång på slutet 1980-talet, av en extremt skum lite äldre herre. Han betedde sig väldigt konstigt, vilket eleverna reagerade på.

Han gjorde nog mer skada än nytta.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Der Löwe » 20 mars 2017, 17:35

Låt alla i åldergruppen genomföra "värnplikt" i samband med mönstring. Exakt hur lång tid som behövs kanske kan diskuteras. Min tanke är att ge alla ungdomar kunskaper om totalförsvaret och vissa färdigheter inom området överleva utan stöd från samhället och motstå påverkansoperationer. Efter den här informationen borde fler än de som redan är möpar eller har anknytning till det militära försvaret bli frivilliga för värnpliktsutbildning och de övriga borde ha större chans att motstå de prövningar som "hybridkrigföringen" innebär.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av FredH » 20 mars 2017, 19:50

Kanske inte helt kopplat till en värnplikt, eller jo kanske har det. Men följande polisanmälan, visar att det faktiskt kommer att användas som medel för att visa exempel om någon vägra eller inte dyker upp.
http://24blekinge.se/2017/03/19/soldat- ... lisanmald/

Personligen har jag sagt hela tiden, att det blir väldigt tudelat, om det enbart är en liten del som kallas in och att då polisanmäla och möjligen dömma individer för att de inte vill när så många slipper.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 22 mars 2017, 17:22

Vad många inte kommer ihåg är att systemet har prövats förut. Försvarsbeslutet 1925 innebar en nedrustning av Sveriges krigsmakt och innebar att endast vissa i varje årskull skulle göra värnplikten. Naturligtvis innebar det att många blev missnöjda eftersom det ansågs att många slapp undan och att andra tvangs offra en stor del av sitt mest produktiva liv på grund av en orättvis uttagning.
Systemet kallades Kategoriklyvning och slopades av naturliga skäl 1939.
http://www.alliansfriheten.se/plikt-och ... n-wickbom/

Förhoppningsvis blir dagens Kategoriklyvning mer rättvis och accepterad :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Markus Holst » 22 mars 2017, 17:25

Aha! Jag har alltid undrat vari försvarsminskningen på 20-talet bestod. Detta är första gången jag hör att färre kallades in. Hur många färre?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 22 mars 2017, 17:55

Markus Holst skrev:Aha! Jag har alltid undrat vari försvarsminskningen på 20-talet bestod. Detta är första gången jag hör att färre kallades in. Hur många färre?
En av flera källor säger att minskningen av antalet värnpliktiga var 25% men jag tycker att det verkar litet med hänsyn taget till hur många förband som lades ner. Utan att räkna på det så misstänker jag att cirka 40% av de värnpliktiga "slapp undan", åtminstone tills vidare.
http://militarhistoria.se/artiklar/fors ... lutet-1925

Skriv svar