Morgontrumpetandet kl 0730

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Morgontrumpetandet kl 0730

Inlägg av Stefan Karlsson » 28 januari 2017, 21:38

Der Löwe skrev:Efter den där tutiluren ska det normalt komma en signal som betyder lediga eller motsvarande, dvs det är först då du återgår till normal verksamhet. En del regementen spelar inte den vilket kan ge en lite komisk effekt då vissa besökare står kvar orörliga ett tag. Länkar till flaggregler enlig wikipedia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tider_f%C ... efter_land
Det är väl en signal innan som borde betyda givakt och sen tutas det flagga upp resp ner och sen signalen lediga.

På P 10 var det oftast spelning via bandspelare som sköttes av vakten, men periodvis var det en riktig soldat som tutade eftersom Arméns Musikpluton/kår resp Trumkår fanns på regementet.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Morgontrumpetandet kl 0730

Inlägg av Der Löwe » 28 januari 2017, 22:24

Jo så ska det vara. Under min värnplikt 87-88 hade både I13 och I3 de här signalerna. Så helt ur modet var då inte.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Morgontrumpetandet kl 0730

Inlägg av Lasse O » 28 januari 2017, 23:11

Stefan Karlsson skrev:Under alla mina år i försvaret så var tutandet kl 8 sommartid och kl 9 vintertid - tidigare än så fick man vad jag kommer ihåg inte hissa flaggan och sen tutades det när den halades och det var vid solens nedgång.
Så jag ifrågasätter herrarnas minne om det inte var kl 8 som det tutades
Möjligen har du rätt men på 50-talet gjorde man ingen skillnad mellan vinter- och sommartid. Vad jag kommer ihåg så var kaserngården kl 0730 på I 3 fylld av beväringar och underbefäl samt någon enstaka befälsperson till häst.

Efter att signalen spelats så övertog underofficerarna och underbefälen befälet och inledde dagens övningar. Ofta var det exercis, åtminstone var det min tolkning där vi barn skyndade oss till skolan. Det vrålades i alla fall en massa och därav drog vi slutsatsen att man genomförde något hemskt som kallades "Ex 1"
Men minnet kan bedra och då jag blev beväring vid K 3 1971 så slapp vi i alla fall det otäcka Ex 1 :)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Morgontrumpetandet kl 0730

Inlägg av ola » 29 januari 2017, 14:36

Det är väl en signal innan som borde betyda givakt och sen tutas det flagga upp resp ner och sen signalen lediga.

På P 10 var det oftast spelning via bandspelare som sköttes av vakten, men periodvis var det en riktig soldat som tutade eftersom Arméns Musikpluton/kår resp Trumkår fanns på regementet.

Eller så gjorde man som jag när jag som enkel skytteslusk hamnade i vakten av fri vilja för att slippa fysen,
jo ena gången missar man mössan vilket slutar med att vakten ropade ut det i externhögtalarna över regementet "mössa på"
och andra gången missade jag att sätta på bandet för reveljen i vakten med ca 10 minuter :D

Annars så var det som det brukade på slutet 90-talet , alla sprang som attan för att slippa stå där som ett fån i givakt med honnör :milsmile:
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Morgontrumpetandet kl 0730

Inlägg av Psilander » 29 januari 2017, 22:44

Flaggan hissas 0800 1 mars till 31 oktober.

Ordergivning är:
- blås givakt!
givakt blåses på pipa eller med horn _._ (K)
(spela paradmarsch)
- hissa flagga (och gös)
(flaggan i topp)
- Blås fortsätt
fortsätt ._(A)

Så här hissas flaggan på alla militära förband, armén och flyget har dock ingen gös.
Samma procedur vid flaggans halande, i solens nedgång dock senast kl2100

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Morgontrumpetandet kl 0730

Inlägg av Stighult » 30 januari 2017, 15:31

Psilander skrev:Flaggan hissas 0800 1 mars till 31 oktober.

Ordergivning är:
- blås givakt!
givakt blåses på pipa eller med horn _._ (K)
(spela paradmarsch)
- hissa flagga (och gös)
(flaggan i topp)
- Blås fortsätt
fortsätt ._(A)

Så här hissas flaggan på alla militära förband, armén och flyget har dock ingen gös.
Samma procedur vid flaggans halande, i solens nedgång dock senast kl2100
När flera båtar låg i hamn följdes fartyget med högste befälet om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
sapient
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 december 2012, 13:00

Re: Morgontrumpetandet kl 0730

Inlägg av sapient » 30 januari 2017, 15:48

Mina erfarenheter från övergången 80/90-tal är att på alla de regementen jag var stationerad eller besökte, så följdes detta med flagghissning till musik.

Det som ändrades från tidigare var väl framför allt inställningen så att säga. Dvs. var det en närmast obligatorisk del av dagen (om förbandet inte låg i fält) eller något att undvika? Det var några gånger som det beordrades snabb insittning i lektionssalen, när klockan hade krupit fram under morgonuppställningen - så fick befälet hålla genomgång där istf att avbryta på kaserngården för att hälsa på flaggan...

Jag kan inte heller minnas att vi instruerades om att signalerna före och efter betydde givakt respektive manöver/fortsätt, men däremot att enskild ställning skulle intas om en befann sig på kaserngården när signalen spelades. (Och enskild soldat hälsade med honnör, medan bara chef för uppställd trupp hälsade.) Jag minns dock att de var där - och det lät alltid som det var någon mankemang med uppspelningsutrustningen, snarare än en avsiktlig signal.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Morgontrumpetandet kl 0730

Inlägg av MD650 » 30 januari 2017, 16:05

sapient skrev: Jag kan inte heller minnas att vi instruerades om att signalerna före och efter betydde givakt respektive manöver/fortsätt, men däremot att enskild ställning skulle intas om en befann sig på kaserngården när signalen spelades. (Och enskild soldat hälsade med honnör, medan bara chef för uppställd trupp hälsade.) Jag minns dock att de var där - och det lät alltid som det var någon mankemang med uppspelningsutrustningen, snarare än en avsiktlig signal.
Det stämmer.
:)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Morgontrumpetandet kl 0730

Inlägg av Psilander » 22 februari 2017, 22:06

Det är signaler för horn/ skepparpipa som blåses före och efter. Givakt -.- (K), fortsätt .-(A),

Bland det första vi lärde oss på rekryten i flottan, vänta bara tills skepparpipan drillar på Gladan och Falken..

Skriv svar