Fria Kriget

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Fria Kriget

Inlägg av JohnT » 26 december 2016, 11:47

Som redan sagt med lite andra ord, fria kriget i betydelsen att ett förband inte hade rätt att ge upp bara för att man tappade kontakten med högre chef,utan kan göra en del nytta under några dygn och eventuellt kunna ta sig tillbaka till egna linjer var en erfarenhet från andra världskriget.
Och på så sätt var det ju en förnuftig regel.

Men sedan vill jag påpeka lite andra saker:

Och om jag minns siffrorna rätt så var det ungefär lika många svenska jägarsolder som Muahedingeurrillan i Afganistan(runda slängar 40 000 aktiva)

så Om bara 5% av övriga svenska försvaret övergår till guerillakrig så skulle det vara ett stort problem för invasionsmakten.
OK inte lika erfarna som mujahedin men nummerären blev då den dubbla.

Och vad det gäller förråd, så skulle jag vilja se några fakta som pekar på att det var så stor brist på ammunition och sprängämne att det inte hade räckt för den bråkdel som skulle fortsatt att slåss. Genom att ta över FO förråd och andra förråd utspridda över riket.

Guerrillakrig enligt tesen "arbeta på fälten på dagen, skjuta inkräktarna på natten" är en helt annan sak,
och erfarenheten från västeuropa under VK2 var att det tog tid innan konfliktnivån mellan civilbefolkning och ockupationsmakt blev sådan att man som enskild medborgare började riskera sitt egna liv.

Mvh
/John

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Fria Kriget

Inlägg av pandersson2 » 26 december 2016, 12:29

Ser vi på de sovjetiska partisanerna, som är det enda aktuella europeiska exempel som jag kommer på, så vill jag peka på några likheter och olikheter.

De sovjetiska partisanerna hade stöd från den reguljära armén som skickade personal samt, i mindre utsträckning, vapen. Partisanerna var tvingade att vara självförsörjande. Detta medförde att de var huvudsakligen aktiva i områden utan större städer. Det medförde även att deras huvudsakliga sysselsättning inte var att attackera fienden utan att införskaffa mat. Plundring av byar ingick i deras verksamhet och det är åtskilliga byar där männen avrättats för att de inte gett stöd eller bett tyskarna om hjälp för att själva kunna överleva. Detta fungerade för sovjetisk mentalitet.

Därför skulle jag hävda att om Sverige skulle kunna utföra ett framgånsrikt gerillakrig måste det vara förberett med förråd av mat och ammunition. Endast då skulle man ha förutsättningar för att kunna uföra sabotage. Utan detta skulle gerillaverksamheten upphöra när den maten som bars med från början tog slut. Att svenska partisaner skulle plundra svenska gårdar ser jag som uteslutet. Eventuell gerillaverksamhet skulle därför bli kortvarig. Att genomföra gerillaverksamhet efter att man kapitulerat ser jag som en ren fantasiprodukt som inte är baserad på verkligheten. Det enda realistiska är sabotageverksamhet av en motståndsrörelse som döljer sin identitet.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Fria Kriget

Inlägg av Stighult » 26 december 2016, 14:48

Att få mat från bondgårdar/byar i dagens Sverige. :) Idag är de gårdar/byar som är självförsörjande lätt räknade, jordbruket är idag närmast fabriker som producerar en råvara. Sedan produceras den färdiga maten i fabriker för att distribueras vidare till grossisten som kör ut den till affären.
Egentligen den enda större grupp som skulle kunna bli självförsörjande under en längre tid som jag ser är en del "fritidsjägare/fiskare". Samt några kvarvarande samer. Samt en del jägarsoldater.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fria Kriget

Inlägg av tryggve » 26 december 2016, 15:02

Stighult skrev:Att få mat från bondgårdar/byar i dagens Sverige. :) Idag är de gårdar/byar som är självförsörjande lätt räknade, jordbruket är idag närmast fabriker som producerar en råvara. Sedan produceras den färdiga maten i fabriker för att distribueras vidare till grossisten som kör ut den till affären.
Egentligen den enda större grupp som skulle kunna bli självförsörjande under en längre tid som jag ser är en del "fritidsjägare/fiskare". Samt några kvarvarande samer. Samt en del jägarsoldater.
Det man skulle kunna göra är väl kanske att skaffa mjölk och/eller kött från bondgårdar. Kanske potatis, om årstiden är rätt. '

Jag vet inte om det varit så vanligt med självhushållning öht bland Svenska bönder sedan 1950-talet. Även om man hade möjlighet att mala eget mjöl hos någon lokal kvarn, och bakade eget bröd av det så hade det nog varit få gårdar som haft resurser nog att baka bröd åt många hungriga soldater.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Fria Kriget

Inlägg av Stighult » 26 december 2016, 16:52

tryggve skrev:
Stighult skrev:Att få mat från bondgårdar/byar i dagens Sverige. :) Idag är de gårdar/byar som är självförsörjande lätt räknade, jordbruket är idag närmast fabriker som producerar en råvara. Sedan produceras den färdiga maten i fabriker för att distribueras vidare till grossisten som kör ut den till affären.
Egentligen den enda större grupp som skulle kunna bli självförsörjande under en längre tid som jag ser är en del "fritidsjägare/fiskare". Samt några kvarvarande samer. Samt en del jägarsoldater.
Det man skulle kunna göra är väl kanske att skaffa mjölk och/eller kött från bondgårdar. Kanske potatis, om årstiden är rätt. '

Jag vet inte om det varit så vanligt med självhushållning öht bland Svenska bönder sedan 1950-talet. Även om man hade möjlighet att mala eget mjöl hos någon lokal kvarn, och bakade eget bröd av det så hade det nog varit få gårdar som haft resurser nog att baka bröd åt många hungriga soldater.
Handmjölka kor som är vana att gå i automater :roll: Hitta en kvarn idag som klarar av att mala säd och kanske sikta den först? Slakta djur för kött, idag så är det nog en del "fritidsjägare" som har tillgång till slaktplatser som skulle kunna slakta och stycka. Så att förse en större styrka kan fungera dåligt. För om nu landet är ockuperat av främmande makt så försöker de nog ha koll på proviant.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Fria Kriget

Inlägg av Stighult » 26 december 2016, 16:53

Stighult skrev:
tryggve skrev:
Stighult skrev:Att få mat från bondgårdar/byar i dagens Sverige. :) Idag är de gårdar/byar som är självförsörjande lätt räknade, jordbruket är idag närmast fabriker som producerar en råvara. Sedan produceras den färdiga maten i fabriker för att distribueras vidare till grossisten som kör ut den till affären.
Egentligen den enda större grupp som skulle kunna bli självförsörjande under en längre tid som jag ser är en del "fritidsjägare/fiskare". Samt några kvarvarande samer. Samt en del jägarsoldater.
Det man skulle kunna göra är väl kanske att skaffa mjölk och/eller kött från bondgårdar. Kanske potatis, om årstiden är rätt. '

Jag vet inte om det varit så vanligt med självhushållning öht bland Svenska bönder sedan 1950-talet. Även om man hade möjlighet att mala eget mjöl hos någon lokal kvarn, och bakade eget bröd av det så hade det nog varit få gårdar som haft resurser nog att baka bröd åt många hungriga soldater.
Handmjölka kor som är vana att gå i automater :roll: Hitta en kvarn idag som klarar av att mala säd och kanske sikta den först? Slakta djur för kött, idag så är det nog bara en del "fritidsjägare" som har tillgång till slaktplatser som skulle kunna slakta och stycka. Så att förse en större styrka kan fungera dåligt. För om nu landet är ockuperat av främmande makt så försöker de nog ha koll på proviant.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Fria Kriget

Inlägg av Donkeyman » 26 december 2016, 19:53

Jag utbildades till vpl plutonchef år 1970. Den gången var "Fria Kriget'" något som predikades för oss som den sista möjligheten när vanlig krigföring hade förlorat striden. Men det Svenska samhället i glesbygden såg helt annorlunda ut den gången jämfört med i dag. Den gången var det nog en möjlighet att skapa stora problem för fi även sedan de vanliga striderna hade upphört. I dag ser jag det som helt omöjligt av en mängd med skäl. Hela samhällets struktur är så totalt annorlunda men teknologin är också förändrad. Hur i allsin dag skall man klara av att hålla en aldrig så liten trupp dold ute i skogen under någon längre tid när fi har tillgång till allt av modern teknologi. Det går bara inte. Och så har vi problemet - var skall man få maten från.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Fria Kriget

Inlägg av mrsund » 27 december 2016, 09:41

Om jag minns rätt så var min plutons (närskydd på en flygbas 93/94) uppgift att patrullera och bevaka basen om större styrkor närmade sig skulle vi fördröja med eldöverfall och väg/brosprängning, därefter försöka ta oss (de som var kvar) igenom fiendens linjer och ansluta oss till andra förband alternativt dröja kvar och göra fler överfall så länge man kan.
Befäl drog lite paralleller till Snapphanar för att höja moralen, men jag tror att de flesta hade nog försökt sig ta sig hemåt om det verkat hopplöst.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fria Kriget

Inlägg av tryggve » 27 december 2016, 13:18

Stighult skrev:
Handmjölka kor som är vana att gå i automater :roll: Hitta en kvarn idag som klarar av att mala säd och kanske sikta den först? Slakta djur för kött, idag så är det nog en del "fritidsjägare" som har tillgång till slaktplatser som skulle kunna slakta och stycka. Så att förse en större styrka kan fungera dåligt. För om nu landet är ockuperat av främmande makt så försöker de nog ha koll på proviant.
Jo. Samtidigt så får nog en främmande makt ha en tämligen stor styrka närvarande om man ska ha koll på detta. Frågan är väl också om ryssarna hade haft förmåga att underhålla sina trupper under en invasion. Det finns väl någon tråd om det tror jag. De kanske hade börjat plundra i så fall.

Och tanken med fria kriget var väl egentligen inte att det skulle ske under en ockupation av landet, utan snarare under själva kriget. Det har väl redan poängterats. Stay Behind är ju något annat.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Fria Kriget

Inlägg av Lasse O » 27 december 2016, 17:28

tryggve skrev:
Stighult skrev: Och tanken med fria kriget var väl egentligen inte att det skulle ske under en ockupation av landet, utan snarare under själva kriget. Det har väl redan poängterats. Stay Behind är ju något annat.
"Själva kriget"?
Det är här som det nästan blir ett tankeförbud eftersom varje regering redan i fredstid proklamerat att "varje meddelande om att motståndet skall upphöra är falskt!"
Som svar på frågan vad förbanden gör efter att resurserna är uttömda blev svaret fria kriget. Var och en inser ju att det knappast skulle fungera men vad hade man för alternativ från politiskt håll? Att säga att det inte blir någon kapitulation förrän någon säger det?
Inget bra sätt att börja ett försvarskrig för Sveriges frihet och oberoende.

Mitt intryck är att talet om FK mest var en signal till omvärlden om att Sverige åtminstone officiellt tänker kämpa till sista patronen.

Påminner om sången The Irish Navy:
"We are a seafaring nation
Defence of our land is a right
We'd fight like the devil all morning
Provided we're home by the night"

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Fria Kriget

Inlägg av Lasse O » 27 december 2016, 19:59

För den som är intresserad ger Arméreglemente taktik 2013 en inriktning för hur fria kriget skall bedrivas:
https://hemvarnet.se/UserFiles/Utbildni ... Taktik.pdf

Observera att detta är ett Arméreglemente men att den här länken går via hemvärnet.

6.8
Fria kriget
Avskurna förband, som inte har kontakt med högre chef och inte kan lösa sin ordinarie uppgift, övergår till fria kriget. Den tidigare inledda striden på motståndarens djup fortsätter. Alla förband som lämnas kvar i område som behärskas av motståndaren,
skall kunna störa hans verksamhet. Striden genomförs i mindre enheter, i regel grupp och pluton.

Samhällets resurser utnyttjas varvid hänsyn tas till civilbefolkningens försörjning.
Resurser tas om möjligt från motståndaren. Striden förs så att egna förluster minimeras.

Vid val av mål måste hänsyn tas till risken för repressalier mot civilbefolkningen.
Risken för upptäckt och behovet av områden att gömma sig i kan bli styrande för stridens förande. Större städer, tätortsbebyggelse, betäckta och starkt kuperade områden är särskilt lämpade för fria kriget. I öppen terräng måste vår ambition vara begränsad.
Lång uthållighet och överlevnad prioriteras.

Striden förs så att motståndaren överraskas och ständigt känner sig hotad. Stridstekniken varieras. Okonventionella metoder utnyttjas. Intensiteten i striden varieras genom samordning till tid, rum och målval.

Viktiga mål är till exempel
• motståndarens chefer och staber,
• indirekta bekämpningsförband,
• förbindelser samt
• logistik.

Strävan skall vara att återfå kontakt med eget förband. Enheter som inte kan få det skall söka kontakt med andra förband för att kunna inordnas i deras strid eller samordna ett fortsatt fria krig. Under fria kriget är det särskilt viktigt att enheter på alla
nivåer tillser att folkrätten efterlevs.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Fria Kriget

Inlägg av Stighult » 27 december 2016, 21:55

Lasse Odrup skrev:
tryggve skrev:
Stighult skrev: Och tanken med fria kriget var väl egentligen inte att det skulle ske under en ockupation av landet, utan snarare under själva kriget. Det har väl redan poängterats. Stay Behind är ju något annat.
"Själva kriget"?
Det är här som det nästan blir ett tankeförbud eftersom varje regering redan i fredstid proklamerat att "varje meddelande om att motståndet skall upphöra är falskt!"
Som svar på frågan vad förbanden gör efter att resurserna är uttömda blev svaret fria kriget. Var och en inser ju att det knappast skulle fungera men vad hade man för alternativ från politiskt håll? Att säga att det inte blir någon kapitulation förrän någon säger det?
Inget bra sätt att börja ett försvarskrig för Sveriges frihet och oberoende.

Mitt intryck är att talet om FK mest var en signal till omvärlden om att Sverige åtminstone officiellt tänker kämpa till sista patronen.

Påminner om sången The Irish Navy:
"We are a seafaring nation
Defence of our land is a right
We'd fight like the devil all morning
Provided we're home by the night"

Lasse Odrup Om du citerar citera rätt. Jag hade bara en synpunkt på att i dagens samhälle, är det inte lätt för några större enheter att överleva i dagens samhälle. ;)

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Fria Kriget

Inlägg av Grönis » 27 december 2016, 22:54

JohnT skrev:Som redan sagt med lite andra ord, fria kriget i betydelsen att ett förband inte hade rätt att ge upp bara för att man tappade kontakten med högre chef,utan kan göra en del nytta under några dygn och eventuellt kunna ta sig tillbaka till egna linjer var en erfarenhet från andra världskriget.
Och på så sätt var det ju en förnuftig regel.

Men sedan vill jag påpeka lite andra saker:

Och om jag minns siffrorna rätt så var det ungefär lika många svenska jägarsolder som Muahedingeurrillan i Afganistan(runda slängar 40 000 aktiva)

så Om bara 5% av övriga svenska försvaret övergår till guerillakrig så skulle det vara ett stort problem för invasionsmakten.
OK inte lika erfarna som mujahedin men nummerären blev då den dubbla.

Och vad det gäller förråd, så skulle jag vilja se några fakta som pekar på att det var så stor brist på ammunition och sprängämne att det inte hade räckt för den bråkdel som skulle fortsatt att slåss. Genom att ta över FO förråd och andra förråd utspridda över riket.

Guerrillakrig enligt tesen "arbeta på fälten på dagen, skjuta inkräktarna på natten" är en helt annan sak,
och erfarenheten från västeuropa under VK2 var att det tog tid innan konfliktnivån mellan civilbefolkning och ockupationsmakt blev sådan att man som enskild medborgare började riskera sitt egna liv.

Mvh
/John
Det är lite detta som var min huvudtes. Förutsättningarna för att skapa olika former av motståndsrörelser eller gerillarörelser måste ha varit speciella i Sverige med hänsyn till en stor yta där angriparen omöjligt kunde ha bevakning överallt samt att eftersom det fanns ett sånt enormt urval av militärt utbildade personer att även om några få procent bedrivit väpnat motstånd i någon form så borde det kunnat utgöra ett betydande problem för angriparen. När det gäller ammunition och sprängämnen borde det funnits stor tillgång, men sen gäller det att rätt förband/motståndsgrupp får tag i ungefär vad man behöver för att kunna göra någon nytta såklart. Livsmedelsförsörjningen är antagligen knepigare långsiktigt men här beror det nog väldigt mycket på under vilken tidsperiod vi diskuterar. Tidigt 50-tal eller sent 80-tal ger ju olika förutsättningar kring vilka livsmedel som producerades vart och hur enkelt det skulle vara att införskaffa det gruppen behövde.

Sen är jag förvånad att det inte övades mer för detta eller gjordes planer när det mesta i övrigt var så noga planerat. Kan man undvikit officiella planer för att man visste att dessa skulle komma till ockupantens kännedom vilket i sin tur skulle inneburit jakt på potentiella motståndsmän och ökat risken för aktioner mot civilbefolkningen?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Fria Kriget

Inlägg av Lasse O » 27 december 2016, 22:58

Stighult skrev: Lasse Odrup Om du citerar citera rätt. Jag hade bara en synpunkt på att i dagens samhälle, är det inte lätt för några större enheter att överleva i dagens samhälle. ;)
Du har förstås rätt :) . Det jag vände mig mot var uttrycket "under själva kriget". I den Svenska försvarsdoktrinen finns det nämligen inget något tillstånd efter det. Skam vore väl annars i ett alliansfritt land. Kriget skall fortsätta.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fria Kriget

Inlägg av tryggve » 28 december 2016, 00:47

Lasse Odrup skrev: "Själva kriget"?
Det är här som det nästan blir ett tankeförbud eftersom varje regering redan i fredstid proklamerat att "varje meddelande om att motståndet skall upphöra är falskt!"
Som svar på frågan vad förbanden gör efter att resurserna är uttömda blev svaret fria kriget. Var och en inser ju att det knappast skulle fungera men vad hade man för alternativ från politiskt håll? Att säga att det inte blir någon kapitulation förrän någon säger det?
Inget bra sätt att börja ett försvarskrig för Sveriges frihet och oberoende.

Mitt intryck är att talet om FK mest var en signal till omvärlden om att Sverige åtminstone officiellt tänker kämpa till sista patronen.

Påminner om sången The Irish Navy:
"We are a seafaring nation
Defence of our land is a right
We'd fight like the devil all morning
Provided we're home by the night"
Tja hela försvarsplaneringen byggde väl i realiteten helt på att vi skulle få hjälp från Väst, och att det gällde att hålla ut tills dess. Det var ju inte direkt heller något som man gick ut med.

Men att ha hundratusentals (det var ju ändå ca 850 000 pers som skulle mobiliseras när numerären var som högst) personer springande runt i skogen utan någon egentligen försörjning kan ju realistiskt inte fungera speciellt länge.

Å andra sidan är ju det där med hundratusentals beväpnade personer som smyger runt i skogen en mardröm för en ockupationsmakt, om det skulle komma så långt. Man kan väl även tänka sig att en del förband skulle kunna gömma vapen på ett lämpligt ställe innan folk tar sig hem.

Eller så tar med sig vapnen hem. Monterar isär och gömmer i t ex garaget eller liknande.

Skriv svar