Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Lasse O » 20 mars 2016, 02:12

Undrar om det inte är en vidareutveckling av den svensk-ryska parlör som gavs ut 1915 eller 1916? Jag hade en sådan men när jag flyttade från Sverige så slängde jag den plus kilovis av andra militära böcker och reglementen från början av förra århundradet.
Om jag ångrar bokbålen i dag?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av MD650 » 20 mars 2016, 05:53

Lasse Odrup skrev:Undrar om det inte är en vidareutveckling av den svensk-ryska parlör som gavs ut 1915 eller 1916? Jag hade en sådan men när jag flyttade från Sverige så slängde jag den plus kilovis av andra militära böcker och reglementen från början av förra århundradet.
Om jag ångrar bokbålen i dag?
Jo, jag har en i bokhyllan som är från den tiden. Exakt år kommer jag inte ihåg nu.
:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Sarvi » 20 mars 2016, 10:17

Om vi pratar mer hypotetiska resonemang kan ju framhållas att den svenska flottan under åren närmast efter första världskriget, när såväl den ryska som tyska flottan i praktiken hade försvunnit, hade diskussioner om en mer offensiv doktrin i Östersjön. När den ryska upprustning kom igång under 20-talet blev tongångarna strax nyktrare igen, särskilt tillsammans med försvarsbeslutet 1925 som kraftigt åderlät det svenska försvaret.

Se bl.a. artikeln på Sjöhistoriska Samfundets hemsida: http://www.sjohistoriskasamfundet.se/fn ... 48_a03.pdf

MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av MedMigMotMig » 20 mars 2016, 10:55

Kan den där parlören ha haft finlandsfrivilliga i åtanke, som verkligen stred mot Sovjet?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Martin Lundvall » 20 mars 2016, 15:06

Jag försökte ladda upp några bilder också, men det påstod att de var för stora. Jag provar via datorn ikväll.

Parlören jag har i min ägo är också från 1941 och jag tolkar det som det är första upplagan. I inledningen står det:
"Svensk-rusk militärparlör....... fastställes
Stockholms slott den 28. November 1941
På nådigste befallning
Per Edvin Sköld
/Henry Kellgren."

Troligtvis är det inte någon grandios krisplan som ligger bakom, utan mer praktiska skäl.
Innehåller bland annat bilder på hur man skulle känna igen donkosacker samt marskalkar av Sovjetunionen.
Så vem vet, det kanske utbildades svenska beväringar som skulle tillfångatagen både kosacker och marskalkar.

/martin

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Der Löwe » 22 mars 2016, 23:25

Kan det inte vara så enkelt som en "översättning" av en tex tysk parlör?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Martin Lundvall » 23 mars 2016, 07:59

Möjligt, men det känns spontant som en dålig idé.
Du får ju då också med den tyska accenten i översättning.
Slutresultatet lär bli ryska med tysk-svensk accent. Jag kan tänka mig att resultatet snarare blir rotvälska.
Vid översättning kan man ju välja att inte översätta Fonetik en, men varför ska man då ha en förlaga överhuvudtaget?

/martin

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av millgard » 23 mars 2016, 14:13

Varför man har med fraser av den typen är inte ett dugg märkligt. Spanings- och jägarförband kan ju stundom befinna sig bakom fiendens linjer eller rentav på flykt från fångenskap... Det går knappast att koppla det till förefintligheten av offensiva anfallsplaner på Sovjet.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Martin Lundvall » 23 mars 2016, 18:46

Jag tycker att fraser i stil med nedan tyder på offensiva planer

- Bor här någon skogsuppsyningsman?
- Bor här någon flottningschef?
- Är ni född här i trakten?
- Är vägen farbar för tungt artilleri?

Lägger man därtill ord som kolchos och andra unika sovjetiska ord så tycker det blir än tydligare. Hade parlören enbart tänkt användas om Sverige anfölls av Sovjetunionen så hade mycket kunnat tas bort.

/martin

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Ornellaia » 23 mars 2016, 21:56

Utan att göra detta till OT så är ju trådens titel "offensiva krigsplaner" vilket jag tycker pekar på att Sverige initialt skulle hålla i taktpinnen vilket är något som jag finner osannolikt. Men då detta är ett forum kan vu ju diskutera ett hypotetiskt case. Anta att det kalla kriget blir ett varmt krig, anta att det sker när Sverige är som mest mobiliserat/förberett och när det svenska försvaret är som starkast (i sig ett före mål för oändliga diskussioner). Låt oss vidare anta att vi kan slå tillbaka stormakts röds anfall i Milo ÖN. Var skulle då ÖB/Statsminister beordra halt på den svenska armén? Svenska gränsen, halvvägs in i Finland, Vid den sovjetiska gränsen, 10 mil in? Var tror ni "gränsen" hade gått?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av loop » 24 mars 2016, 01:01

Amund skrev:
Åland har ju delvis besatts under VK1 och har väl alltid i modern tid betraktats som svenskt intresseområde med därtill tillhörande militära offensiva planer. Lite som hur Ryssland betraktat Krim? Strategiskt viktigt och med svensk befolkning.
Delvis? Det var en invasion med landstigning mm. Att den sen mötte väldigt lite motstånd är en annan sak. Men man hann kanske inte besätta hela ögruppen?

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av kblomster » 24 mars 2016, 03:13

Stefan Karlsson skrev:Nja inte hemligstämpel, men det står "Endast för tjänstebruk" och "Förvaras under lås"
Beteckningen "Endast för tjänstebruk, förvaras under lås" var en slags light-version av den "riktiga" hemligstämpeln och förekom ett tag på 40-talet och början av 50-talet. Det visade sig dock rätt snart att det saknades lagligt stöd för stämpeln. I början av 50-talet gick man därför igenom alla sådana publikationer, tog bort stämpeln och publikationen blev därefter antingen öppen eller hemlig. Arméhandbok del 1 (org- och utr-tabeller) vill jag minnas var stämplad endast för tjänstebruk men blev sedemera öppen. Ett diagram över pansartjocklekar på strv 74 var stämplat likadant och blev hemligstämplat.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av FredH » 24 mars 2016, 07:48

Var inte en av uppgifterna för våra ubåtar att minera utanför de baltiska hamnarna? Det är väl en ganska offensiv planering om något.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Amund » 24 mars 2016, 17:17

loop skrev:
Amund skrev:
Åland har ju delvis besatts under VK1 och har väl alltid i modern tid betraktats som svenskt intresseområde med därtill tillhörande militära offensiva planer. Lite som hur Ryssland betraktat Krim? Strategiskt viktigt och med svensk befolkning.
Delvis? Det var en invasion med landstigning mm. Att den sen mötte väldigt lite motstånd är en annan sak. Men man hann kanske inte besätta hela ögruppen?
Skrev ”delvis” eftersom vad jag förstått, det inte under något givet ögonblick enbart varit svensk trupp som befann sig på Åland, både rysk, tysk och finländska styrkor av olika kulör har samtidigt befunnit sig på ögruppen såvitt jag förstår, när man fått bort de ryssar och rödgardister så landsteg tyskarna. Då menar jag att ”delvis” borde vara ett passande ordval, fast visst kan man väl säga att Sverige bitvis hade stor militär kontroll över ögruppen.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av loop » 24 mars 2016, 21:42

Amund skrev:
loop skrev:
Amund skrev:
Åland har ju delvis besatts under VK1 och har väl alltid i modern tid betraktats som svenskt intresseområde med därtill tillhörande militära offensiva planer. Lite som hur Ryssland betraktat Krim? Strategiskt viktigt och med svensk befolkning.
Delvis? Det var en invasion med landstigning mm. Att den sen mötte väldigt lite motstånd är en annan sak. Men man hann kanske inte besätta hela ögruppen?
Skrev ”delvis” eftersom vad jag förstått, det inte under något givet ögonblick enbart varit svensk trupp som befann sig på Åland, både rysk, tysk och finländska styrkor av olika kulör har samtidigt befunnit sig på ögruppen såvitt jag förstår, när man fått bort de ryssar och rödgardister så landsteg tyskarna. Då menar jag att ”delvis” borde vara ett passande ordval, fast visst kan man väl säga att Sverige bitvis hade stor militär kontroll över ögruppen.
Ah. Ja. Innan tyskarna kom så kan man nog säga att Sverige hade total militär kontroll. Ingen av de andra var sugna på att strida i princip. Har för mig att även vitgardisterna hann skjutsas hem innan tyskarna kom.
Det är en intressant och ofta förbisedd militär insats.

Skriv svar